Gå til innhold
Arkivverket

[#7326] Hans Andreas Johannessen


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg søker etter info om min oldefar Hans Andreas Johannessen, født 5 okt 1866 i Ø.Aker. Han ble konfirmert den 28 april 1881 også det i Ø.Aker. Både ved dåp og konfirmasjon står bosted: Grønvold. Dette dreier seg om Gnr. 130 bnr 8, og adressen var Strømsvegen 86. Hans Andreas var gift med Anne Marie Enersdatter født 16 des 1866 i Enebakk. Foreldre: Ener Hansen og Inger Maria Johannesdatter, begge fra Enebakk. De to hadde 5 barn: Marie 1894-Johannes 1896-Erik Johan 1899-Hans Alfred 1902 og Ivar 1904. Hans Andreas og Anne marie bodde til å begynne med som gift i Christiania. De 3 første barna er født der, og jeg vil tro at det var i Strømsveien de bodde. De flyttet så til Spydberg og forpaktet der gården Bøhler fra 1900-1905 sammen med Anne Maries bror erik. Senere flyttet de til en annen gård i Spydberg Vestby vestre. Denne gården kjøpte Hans Andreas i 1917. Det jeg søker info om er først og fremst slekten i Strømsveien 86 som var Hans Andreas barndomsadresse. Hans foreldre var: Johannes Hansen og Inger Maria Amundsdatter. På panteattest for 130-8 Grønvold finner jeg navn som helt sikkert er i slekt: 1872-en Andreas Hansen gir samtykke i at det oppføres et lager. Videre utover i 1900 finner jeg navnene: Trygve, Marie, andreas, hedvig, asvold og elsa, alle med etternavn Hansen. Ved folketellingen 1865 finner jeg bl.a.: Karoline Hansen født 1864 Karen Hansen, enke født 1826 Ski. Ved folketellingen 1900 finner jeg en Andreas Hansen født 1834 i Enebakk som eier av gården.Klart dette på en eller annen måte er slekt. Jeg har sett i kirkebøker for Aker og Enebakk, men har hittil ikke blitt helt klok. Jeg har i alle år hørt at oldefars slekt var eiere i mange år av den bygården han var født, og at de skal ha drevet en butikk der. Mer vet jeg ikke, hvor sant det er vet jeg heller ikke.Kjenner noen til denne slekten ? MVH Anne Lene hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Anne Lene! Jeg har prøvd å sy litt, og fant følgende på Familysearch. Hvis vi først tar utgangspunkt i Hans Andreas Johannes: Hans Andreas Sex: M Event(s): Birth: 05 Oct 1866 Place: Christening: 23 Dec 1866 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Johannes HANSSEN Mother: Inger Johanne AMUNDSDRForeldrene hans giftet seg: Johannes HANSSEN Age At Marriage: 34 Sex: Event(s): Birth: Parents:Father: Hans KRISTOFFERSEN Marriage: Spouse: Inger Johanne AMUNDSDR Age At Marriage: 21 Marriage: 08 Oct 1865 Place: Oslo, Akershus, Norway Collection Details: Aker, Ostre Aker; Den Norske KirkeSå har vi folketelling 1900, Grønvoldeiet: FT Grønvoldeiet 1900 Dette er vel meget sannsynlig Hans Andreas' foreldre?Så har vi Andreas Hansen og Birthe Marie Hansdatter, som jo også bodde på Grønvold i 1900: Andreas HANSEN Age At Marriage: 29 Sex: Event(s): Birth: Parents: Father: Hans KRISTOFFERSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk til deg Laila. Litt for meg å spinne videre på. Jeg har nok også tenkt tanken på at Johannes og Andreas sannsynligvis er brødre. Jeg har sett og sett i bygdeboken for Enebakk, men der ble jeg ikke klok. Jeg synes det er vanskelig å finne fram i dem, ganske uoversiktelig. Er det fler som synes det tro ?Jeg skal fortsette ditt "syarbeide", og er svært takknemlig for dine utspill. I alle fall var Johannes Hansens foreldre nye for meg. Takk i gjen og riktig godt nytt år til deg og andre forresten. Kanskje det etterhvert er andre som kjenner til familien ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er dåpen til brødrene Andreas og Johannes Hansen. Elen Maria er nok sikkert en søster i følge 1865-ft. Døpte i Enebakk kirkebok nr. 7: 1831 nr. 18: Fødsel 29 Febr. Daab 20 Marts i M. K. Johannes. Foreldre: Huusm. Hans Christophersen og Cathrine Hansd. Altona under Ungersnes. Fadd: Dorthea Olsd. Spanien, Haagine Hansd. Kjelgaard, Anne Fridrichsd. Hamborg, Jens Fridrichsen ibid., Johannes Hansen Kjelgaard. Døpte i Enebakk kirkebok nr. 9: 1834 nr. 26: Fødsel 23 Jan. Daab 9 Febr. Andreas. Foreldre: Huusm. Hans Christophersen og Cathrine Hansd. Altona under Ungersnes. Fadd:Christine Christensd. Stubberud, Ingeborg Olsd. Kongelv, Magrethe Enersd. Ungersnes, Christen Larsen Hamborg, Niels Olsen Græsholt. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei igjen! Jeg ser at jeg har trykt på feil tast til fødselsdatoen til Johannes, han er født 20. februar! Har plukket med litt fra slekten bakover som jeg fant i kirkebøkene - vet ikke om du har det fra før: Enebakk kirkebok nr. 14: Udflyttede kirkeåret 1836: Hans Christophersen Altona, 40, Til Oppegaard Sogn med attest af 2 Nov. 1836 og Hustru Cathrine Hansdatter, 41, og Søn Christian Hansen, 17 ½, Han er fød på Tangen under Wiig. (Mitt spørsmål: Hvem tok seg av de yngre barna da disse tre flyttet? Har ikke funnet dem i utflyttingslistene. Har ikke funnet dem som konfirmerte i Enebakk, så de fulgte kanskje med foreldrene likevel uten å bli skrevet inn i kirkeboka.)Døpte i Enebakk kirkebok nr. 5: 1819 nr. 26: Fødsel Mai 7. Daab conf. Mai 23, hjdb. Mai 9, Christian. Foreldre: Huusm. Hans Christophersen og Cathrine Hansd. Tangen under Vestbye. (I kirkebok nr. 6, hvor første del er en avskrift etter nr. 5, står det Tangen under Wiig.) Fadd:Helvig Møllerstuen, Ingeborg ?datter, Jacob J. Møllerstuen, Hans Olsen ?, Olia Jd. Westbye. (Fadderne er lest i kirkebok nr. 6, vanskelig å se der også!)Enebakk kirkebok nr. 10. Konfirmerte 1835 18 Oct. nr. 13: Christian Hansen, f. 7 Maj 1819 For: Hans Christophersen og Cathrine Hansd. AltonaCopulerede i Enebakk kirkebok nr. 5: Hans Xstophersen fra Øvre Foss, Ungk. 23 aar. Cathrine Hansdatter Tangen u. Vestbye, Pige 23? aar. Forlovere: Hans Olsen ? og Ole Xstophersen ? Vielsesdagen Dec. 10 Torsdag.I 1801 for Enebakk finner du Cathrine og hennes familie på en plass under Vestby (Tangen), og Hans bor sammen med besteforeldrene på Øvre Foss. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen Laila, og tusen tusen takk for at du tok deg tid til dette. Her var det mye nytt for meg, ting jeg har lurt på, som nå begynner å falle på plass. Så dette er jeg veldig glad for. Tusen takk i gjen. Hilsen Anne Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.