Gå til innhold
Arkivverket

[#7328] Gravlagt i Bergen (Korskirken)


Gjest Lena Suhr Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Suhr Svendsen

Jeg har funnet på registreringssentralen for historiske data en kone - Sophie Suhr, som den 12.07.1845 ble begravet i Korskirken. Hun var da 34 år og bostedet var Byens Sygehuus. Det står ingenting om hvem hun var kone til og hvor hun kom fra.Er det mulig å få rede på noe mere om henne slik at jeg kan fastslå om hun er en slektning eller ikke? Kanskje det står noe mer i kirkeboken eller finnes det noe register over pasienter på sykehuset (Bergens sykehus heter det kanskje?)Håper noen kan hjelpe meg. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er det dottera til kirurg Suhr du leiter etter? Eg veit ikkje om han er nemnd i bøkene om norske lækjarar. Men er han det, kan det jo hende du finn spor å gå etter. Om det finst pasientregister for Bergens Sykehus, ligg dei i alle høve på Byarkivet i Bergen. Eg har diverre ikkje noko meir å bidra med i denne omgang. Denne Sofie er ikkje i andre register for Bergen som ligg ute på DA, etter det eg kan sjå. Difor er det godt mogeleg ho er tilreisande - og døydde der midt på sumaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dessverre! Verken kirkebok eller klokkerbok opplyser annet enn det som ligger ute på nettet. Heller ikke skifterettens dødsfallsprotokoll gir særlig mye mer. Der står det at hun var "Sygehuuslem", og at boet ble sluttet som "fattigt". Kirurg Suhr, som hadde flyttet til Romsdalen, og døde der i 1816, hadde 8 barn, men jeg har ikke navnene på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Takk til dere som undersøkte dette for meg, selv om jeg ikke fikk avklart det er det hyggelig at noen vil hjelpe.Det er kirurg Suhrs etterkommere jeg leter etter. Som YN skriver hadde han 8 barn og jeg ønsker å finne flest mulig av dem. (Har hatt inlegg om dette tidligere uten hell.)Er forøvrig interessert i all inform. om Suhr fordi en liten brikke kan fort bli til stor hjelp for meg.Mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Utan at det nok er til hjelp i slektsgranskinga, kan eg nemne at Suhr er mykje sitert i S.W. Brochmann si bok "Bidrag til epidemienes historie i Norge i eldre tider". Den ligg det lenke til på info-sida til Statsarkivet i Bergen (gå inn via nyttige lenker - og inn på sida Artiklar mm. på SAB si framside). Lukke til vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Suhr Svendsen

Takk for tipset Bjørn. Nå har jeg vært inne og lest på artikkelen du skriver om, og selv om jeg ikke kommer noe videre med dette så er det muligens noe jeg kan bruke i den påtenkte slektsboken. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.