Gå til innhold
Arkivverket

[#7331] Storvik, Gildeskål, Nordland


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Kjenner noen til ekteparet Kristen Hansen og Dorte Margrete Hansdatter på Storvik i Inndyr, Gildeskål? De fikk datteren Edel Kristine 7. juli 1845. Hun ble gift i 1870 i Beiarn med skomaker Peter Hansen Forsgren fra Thornås i Jämtland, og disse bosatte seg i Bodø.På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Godt Nyttår!I 1865 finner jeg familien boende i Kvartal 15 i Bodø, Gårdeier: Skomager Forsgren og Lydia Brun Pehr Forsgren, Skomager, f. 1841 i Follinge Jemtland De har da to døtre: Flora, f. 1873 og Hilda Constanse, f. 1875 Edel Christine Forsgren, f. 1845 iGildeskaal.I FT 1900 Edel Forsgren, f. 1845 i Gildeskål, gift med Skomakermester Peder Forsgren,f. 1841 i Tollinge sogn Jemtland Sverige, bosatt i Kongens Gade 20, Bodø. Her er familien: Peder Forsgren hf g Skomagermester 1841 Tollinge sogn Jemtland Sverige; Edel Forsgren hm g Hustru 1845 Gildeskaal Nor; Flora Forsgren d ug Kjolesyerske. Har eget Erhverv, men hører til hfs familie 1873 Gildeskaal Nor; Sigurd Forsgren s ug Typograf Har eget Erhverv, men hører til hfs familie 1877 Bodø; Jenny Forsgren d ug Telegrafistinde Har eget Erhverv, men hører til hfs familie 1880 Bodø; Alfred Forsgren s ug Skoleelev 1882 Bodø; Harald Forsgren s ug Bankassistent ved privatbank ikke tilstrækkelig for eget Erhverv? 1883 Bodø; Peter Forsgren s ug Skoleelev 1886 Bodø; Konstanse Forsgren d ug Skoleelev 1889 Bodø. Jeg skal se om jeg finner noe mer. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Godt Nytt År Slekten Ellingsen: Et velutstyrt bibliotek burde ha boken. Søk på Bibsys. Kun bind 1 finnes å få kjøpt - spør meg!. terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Terje. Takk for svar. Jo, jeg er interessert og ser at de har den på lån, men jeg kunne være interessert i å kjøpe. Har du næremere opplysninger. En i min mors familie ble gift inn i Benkestok-slekten. Han var fra Beiarn og ble gift med Anne Birgithe Andersdatter fra Mårnes i Gildeskål, f, 1848. Hvis jeg ikke husker helt feil, så snakket min mor om denne Ellingsen slekten og noen slektninger i Bodø. Det er bakgrunnen for min interesse. Mail meg gjerne: birgerfo@online.no Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for forsøk på hjelp! Imidlertid var det forfedrene til Edel Kristine jeg var ute etter. Etterslekta kjenner jeg noe til (spesielt gjennom "Slekten Ellingsen"). Men er det noen som leser dette som er av Edel Kristines etterslekt, så er de i tilfelle i relativt nær slekt med min samboer. Ta da gjerne kontakt.NB! Jeg er fortsatt veldig interessert hvis noen har opplysninger om Edel Kristines forfedre!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Foreldre til Edel Kristine: Doreth Margrethe Hansdtr, Storvik, fødested Storvik, født 23.11.1806. Hustru, ektefelle Christen Hansen, gift 17.10.1833, død 23.10.1884. Dette er en uregistrert slekt av "Benkestok". En rekke barn nevnes, og en kommer til: Edel Christine Christensdtr, Inndyr-Bodø, fødested Storvik, født 7.7.1845. Datter, gift, ektefelle Peder Forsgren. Det nedskrevne går fram en en utskrift av nedtegnelser(Støver) som DIS Salten Slekthistorielag har lagt i en database som selges som CD plate. Har ikke lett nærmere der etter Edels besteforeldre, men kan gjøre det. Dette har vel interesse. Hilsen JMM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Visst har det interesse! Hjertelig takk for hjelpa så langt, og for evt. mer hjelp. Jeg ville sette stor pris på om du hadde opplysninger om besteforeldrene.Kjenner du til hvordan koblinga til Benkestokkene er? Kan forøvrig nevne at Edel Kristines etterkommere også i stor grad er gift inn i etterkommere av Benkestokkene (dette gjelder vel svært mange der nord...)M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Rune Ja, det er nok svært mange som giftet seg inn i denne slekten. Hans Olai Olesen fra Beiarn, bror til min tippoldemor, f. 1845, og giftet seg også inn i Benkestok-slekten med Anne Birgithe Andersdatter, f 1848 på Mårnes i Gildeskål. Men det var neppe mye igjen av adelen da. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Jeg har tatt flere utskrifter til deg. Sendt frankert/adressert konvolutt til meg - så får du komplette opplysninger om hele familiene. Det blir ellers for mye å skrive inn her, og det blir lett feil. Adresse: Johan Martin Mathisen, 8186 Tjongsfjord. Jeg kan også se litt i Benkestokboka angående den merknad om tilhøringhet som ble nevnt i mitt forrige innlegg. (det stod i det jeg skrev av fra). Med hilsen JMM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.