Gå til innhold
Arkivverket

[#7344] Konen til Ole P. Bierch i Bergen

Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Har møtt henne med to forskjellige patronymikon - vet noen hva som er rett??? De to variantene er: Dorothea Kirstina Peersdatter Dorte Kirstina Endresdatter(1745 - 1810) MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Kanskje er de begge rette ? Da Ole giftet seg i 1793 er han innført som "ungkarl", - men ved folket. 1801 står det i 2. ekt. - så det skulle vel tyde på at det her er snakk om to hustruer, eller hva?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg vil tro den første hustruen i tilfelle er "pigen tienende på Solei". Hun heter Marthe Andersdtr. og gifter seg med en Ole Pedersen Bierch, ungkar og skreddersvend 3.10.1778 i St. Jørgen. Hvis det er den samme da?Ole er vel forøvrig sønn av Peter Uldrop Bierch og Brynnele Olsdtr. Lind, døpt 27.3.1758 i Nykirken. De var gift 28 Apr 1756 i Nykirken.Ole Pedersen Bierch og Marte Andersdtr. får sønnen Peter Uldrup f. 16.10.1779, Peter Uldrup 12.4.1781, Hans Andreas f. 21.6.1782, og Martine døpt 27.8.1786, død 1814. Vil tro de andre døde unge...Han får også den uekte datteren Oliane Birch f. 15.12.1777, døpt 21.12. med Gurine Ludvigsdtr. Alle døpt i Domkirken.Ole Pedersen Bierck dør 30.6.1809, 51 1/4 år. Kona D.K. Bierck er 65 år når hun dør 15.1.1810. Adressen deres var 11-99.Så i 2.11.1828 dør Dorthea Christine Bjerch, kone 48 1:2 Aar med adressen 16-41. Det er kanskje den samme som står oppført som "hans datter" i 1801. Legg merke til at hos de andre i huset i 1801 står det "fælleds søn/datter", på henne står det "hans". Kanskje tilfeldig at han fant en kone som het nesten det samme som datteren? Ihvertfall var denne datteren født 6-7 år før de giftet seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Gurlis spørsmål gjelder to patronymikon; Peersdatter og Endresdatter. Ole ble som ungkarl og høker gift sept. 1793 med D. K. _Endresdatter._Ved ft. 1801 finner vi Ole Bierch som _høcker_ i 2. ekt med D. C. _Peersdatter_.Her har vi de patronymika som det spørres om , samt at yrket høker er oppgitt både ved ekteskapsinngåelsen og ved folketellingen, - og siden han også var ungkar (og ikke enkemann) da han giftet seg, - og i andre ekt. ved ft. - så skulle jo dette fortelle at han må ha mistet sin første kone i i tidsrommet 1793 til han giftet seg igjen med D. C. Peersdatter.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!Takker for all hjelp her - jeg har blitt litt forvirret - de to ekteskap jeg har er D.K og Marthe Andersdatter . Gift med marthe 3/10-1778 og gift med D.K i 1793 - om jeg har tatt feil her er mulig men det er no hva jeg har funnet - jeg har funnet i alt 8 barn derav 3 guttebarn som døde som spedbarn/barn - om DK og Ole hadde barn sammen har jeg ikke funnet - jeg har funnet datter til Ole som også var ved namv Dothe Christina f.1828 om dette er tilfeldig vet jeg ikke - siden hans neste hustru het det samme - har jeg gått helt i surr??? eller - takker for all tips og hjelp videre...MVH, GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Gurli og Heidi !Nei, så enkelt skal det jo ikke være, men det er også det som gjør dette interessant.Jeg ser nå at det er skredderen Ole du har jobbet deg tilbake til, via hans sikre etterkommere, går jeg ut ifra, så det skulle vel være o.k. - men når døde hans hustru Marthe, og når giftet han seg igjen? Denne Ole "Høker" som giftet seg i 1793 med D. K. Endresdatter var vel en annen Ole, siden, som jeg skriver over, ble gift som ungkar, og ikke enkemann. Jeg holder selvsagt muligheten åpen for at det kan være feil i kildene, men den er vel liten. Så du kan vel ganske trygt stryke patronymet Endresdatter, eller hva? Det kunne vært greit å få visst denne Oles farsnavn, kanskje noen ved SAB leser dette og kan gjøre et oppslag i kirkebokkopien?Og tilsist har vi Ole høker i folketellingen 1801. Han er i 2. ekt med D. C. Peersdatter og hans datter Christiane Dorthea. Det er rett som Heidi påpeker, at det her står "hans datter", mens det for de andre husets beboere står "fælles sønn/datter", men om ikke D. C skulle være hennes mor, så er det jo noe merkelig at hun bærer eksakt samme navn som henne, bare ombyttet fornavn/mellomnavn. En mulighet er jo også at Ole og D. C. var godt kjente før de ble gift, og at han derfor gav datteren dette navnet.Heidi skriver også at denne datteren var født en 6-7 år før de giftet seg. Når giftet de seg? Det er meget mulig at dette er skreddersvennen Ole, som nå er innført med yrke høker, men det kan vel også være høkeren gift i 1823, her i et nytt ekteskap? Dette må vi se grundigere på.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hei,Det høres ut som du har funnet det meste, Gurli, og det høres riktig ut for meg! Jeg tror fortsatt at Gurlis Ole er den Ole Pedersen som døpes 27.3.1758 i Nykirken, sønn av Peter Uldrop Bierch og Brynnele Olsdtr. Dette fordi han og Marte Andersdtr. får flere sønner med navnet Peter Uldrop. Alderen stemmer fortreffelig med alderen til høcker-Ole som er gift med Dorthea Christiane Peersdtr. i 1801, nemlig 43 år.Kanskje det rett og slett er så enkelt at Peer/Peder/Endre så likt ut i en slurvete kirkebok, og derfor er blitt blandet? Vi har jo ikke funnet noe ekteskap med en Endresdtr., i Bergen ihvertfall. Når det gjelder farsnavnet til Ole gift i 1793, så synes jeg det er fornuftig som Arne sier, å sjekke kirkeboka - hvis det står der da?Vet du hvem Ole gift i 1823 er, Gurli, din Ole dør jo 1809 - er det sønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen ! At Gurlis Ole er den du beskriver har det vel ikke vært tvil om, men det er denne fortsettelsen da. -Jeg har også vært inne på tanken om at patronymet i 1793 kan ha blitt feilinnført, men så er det dette med ungkarl og høker. Dette blir jo litt søkt, men om Ole ble skilt fra sin første kone, ville det da stå ungkarl ved neste ekt.? Og ved sine barns dåp er Ole alltid innført som skredder, men ved ekteskapsinngåelsen er han altså høker. Nå er det vel muligt at han byttet yrke, eller at en skredder som solgte sine varer også kunne bli benevnt som en høker? Ikke vet jeg, men finnes det skifte etter Ole i 1809 eller kona året etter, så skal jeg ta en titt i begynnelsen av neste uke. Og om det ikke finnes noe skifte, så står det kanskje noe i dødsprotokollen. Det er jo, for Gurlis del, sikkert greit å få dette helt avklart, jeg synes det er noe som "skurrer" her, men er kildene feile, så er jo ikke det så rart.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Nok en gang hei!Sjekket litt på Familysearch, og hva finner jeg ikke der: Ole _Knudsen_ Birch gift 1793 med Dorthea Christine Endresen, - Bergen.For å gjøre forvirringen total, så finnes samme mann (også her med farsnavnet Knudsen) gift i 1811 med Dorthea Christiane Peersen, - Bergen.Årstallet her må jo klart være feil, men her har vi jo begge disse to pigerne gift med Ole Knudsen, som jo må være identisk med høkeren Ole.Årstallet 1811 kan jo være en mistolkning av 1801, og samlet styrker selvsagt dette meg i troen på at høkeren var gift to ganger, slik jeg antydet i mitt første innlegg, og at Ole Pedersen skredder kun var gift med sin Marthe.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!!Hjelpes min no begynner det og bli mere innviklet enn jeg trodde dette var til og begynne med - men det jeg har hentet av info - fra Digitalarkivet da - er at Oles far var Peter Ulrich Olson Bierch gift med Brynnele Olsdatter Lind , de barn jeg har funnet på disse to er ingebrigt (1756-1801) og Ole (1758-) forfedre til Peter og Brynnele har jeg ikke avklart enda -( har vel vært inne på Brynnele før på denne plassen men.....) Ole P. Bierch giftet seg 3 oktober i 1778 med Marthe Andersdatter ( har ingen info om henne) med henne måtte han ha fått (ifølge datoene) alle barna 8 som jeg har funnet - han giftet seg 29 september med Dorothea Kristina Peersdatter ( ca 1745-1810) Jeg har ikke funnet noen sønn av han som heter Ole - og dette med Ole Knudson ble jo helt merkelig -GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Under døde finner jeg Ole Biercks e. 38 år gravlagt 7/1-1791 - dette må vel sikkert være Marthe - snedig at det ikke sto noe navn??? Under merknader finner man p.kirk grd. i Rette sm Hva betyr dette???GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Gurli !Du mener det blir innviklet nå ja, med så mange navn å forholde seg til, - du får trekke pusten dypt inn og finne roen, for med funnet (et blinkskudd) av Ole Biercks enke som død i 1791, så skulle vel saken nermest være klar. Dette er jo selvsagt årsaken til at de ikke lot seg finne ved folket. 1801. Og døde folk gifter seg som kjent heller ikke. Dette, sett i sammenheng med Familysearchs info om høker-Oles patronym. Knudsen, levner vel ikke mye tvil om at vi nå er på rett spor.Og sett i lys av alt dette, så mener jeg at du kan beholde det du har om skredderen Ole, hans hustru Marthe, deres barn osv. - mens du kan stryke alt som knytter seg til høkeren Ole Knudsen, hans to hustruer D. K. Peersdatter og D. K. Endresdatter, samt Oles (trolig uekte) datter Christiane Dorthea, og ellers det du måtte ha funnet om denne familien. Men jeg vil ta et aldri så lite forbehold; før du gjør noe, vent en ukes tid, slik at jeg får sjekket litt på SAB, slik at vi kan være 100% sikre. Jeg vil se etter et skifte etter avdøde Ole Biercks enke, slik at vi får fastslått at det virkelig var Marthe.Ser at du har lett etter en sønn av "din" Ole. Dette skyldes nok min innførsel av det feilaktige årstallet (1823) for høker-Oles ekteskap med D. K. Endresdatter. Dette foregikk selvsagt, som det også står noen linjer over, i 1793. Jeg fant det ikke da nødvendig å rette på dette i mitt neste innlegg, siden feilen var så åpenbar, og at rett årstall greit måtte kunne forståes ut ifra sammenhengen (det er jo nevnt minst tre ganger tidligere). At Heidi henger seg opp i dette, og stiller spørsmål om hvem denne pesonen som plutselig dukker opp er, - det er vel helst, slik jeg ser det, å forstå som en harselas over min feilinnførsel, og vel ikke ment slik at du skulle begynne med undersøkelser om denne ikke-eksisterende personen. Å sette inn feile årstall har jeg nok gjort mange ganger i løpet av de årene jeg har holdt på med denne hobbyen, og jeg kommer helt sikkert til å gjøre det også i fremtiden, - i likhet med de fleste andre, antar jeg.Jeg kan nevne, siden vi tidligere var innom det, at denne datteren til Ole Knudsen som vi finner boende sammen med ham ved ft. 1801, sikkert har sitt navn fra sin tante, altså Oles søster som het Dorothea Christina.Og så til sist, du ber om en forklaring på det som er tilføyet ved Oles enkes begravelse: "Paa Kirkegaarden i Rette sm". Jeg vil tro at dette har med gravstedets plassering å gjøre, men hva "sm" står for, det aner jeg ikke, og jeg vil ikke gi meg i kast med å fremsette mer eller mindre dumme forslag, så jeg overlater dette til andre, mer kyndige. Nedrebø eller Clausen, kanskje?Dette var vel det hele for denne gang. Ha det godt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det står ikkje 'Rette sm', men 'Rente sm' - noko som tyder Rentesmauet. Det var nok der dei budde. Det låg i nærleiken av der Hotel Neptun ligg i dag, i kvartalet på sentrumsida av Muralmenningen. Heile det området strauk med i brannen 1916, så no er gateløpa endra. Men du finn det på eit kart frå 1900 som Frode Ulvund har lenke til i DP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg nevnte 1823 var ikke noen harselas. Jeg trodde rett og slett du hadde funnet en sønn eller navnebror til som var verdt å sjekke ut - dem er det jo mange av etterhvert.Når det er sagt. Jeg tror fortsatt at din Ole P. gifter seg først med Marte, så med D.K. Dette underbygger du jo med at Marte dør i 91, og Ole ser ut til å gifte seg på nytt ikke lenge etter.I tillegg har du denne innførselen på DA under Døde i Bergen 1668-1815:Nr. 62057 - Ole Pedersen Bierch M 51 1/4 år, Arbeidsmd, adr. 11-99, død Jun 30, begr 707, år, 1809, StJNr. 62206 - Dorothea Christina Bierch* K 65 år, Ole Bierch 's Enke, adr. 11-99, død Jan 15, begr Jan 23, år 1810, StJGrunnen til at jeg mener denne Dorothea Christina Bierch er Ole Pedersen Bierchs kone er fordi de ved sin død, med et halvt års mellomrom bor på samme adresse, nemlig 11-99 - Banesmauet 7, som forøvrig er et kvartal fra Rentesmauet, på motsatt side av teateret (DNS). Selv om denne saken er full av tilfeldigheter, er det vel lite trolig at Ole Knudsen og konen flytter inn der?Forøvrig må det vel tillegges at informasjonen fra Familysearch er innført av en privatperson, og ikke avskrift av kirkebøker. Det står blant annet at Ole Knudsen Birch var født ca. 1766, han ville da vært syv-åtte år yngre enn den Ole vi finner sammen med D.K. i 1801. Derfor er det sikkert smart som Solås foreslår, å sjekke om det finnes skifter i 1809-10 etter disse to og sjekke originalkildene! Om vi lar oss forvirre, er det ikke rart om den som har registrert slekten sin på Familysearch også har blitt det! Det blir spennende å se hva Solås finner på SAB.Lette forresten etter Ole Knudsen og Dorthea Endresdtr. i Bergen 1801. Fant ikke ham. Det nærmeste jeg kom var en Dorthea Endresdtr Logeerende 58 Ugift Haand arbeide Adr 10-44, og henne kan det jo ikke være.Så tok jeg et titt til på gifte her på DA, da fant jeg dette:1) Ole Bierch og Dorte Kirstina Endres uk. høkk. p. i froepr. Sep 29 1793 DK2)Ole Persen og Dorthe Endresdatter enkemand daglønner enke i froepr Sep 25 1796 Okt 15 1797 NKHva skal vi nå tro, er sistnevnte også Ole Bierch?Vi får håpe Solås finner svaret på gåten på SAB for deg, Gurli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

hei alle! Jeg får vente og se - jeg har trodd at han ble først gift med marthe så DK , men jeg venter i spenning no da for og se hva kilene sier:-) Takker for at dere hjelper meg her!!MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Gurli og Heidi !Bare noen få ord fra meg idag, - skal snart i et middagsbesøk.Som dere ser av mitt siste innlegg, så tar jeg et lite forbehold, fram til orginalkildene er sjekket. Og dette forbeholdet har for det meste sin rot i at opplysningene fra Familys. kan ofte være svært så unøyaktige, dette er jo velkjent. Men høker-Oles søster er reell, hun som jeg mener gav navn til Oles trolig uekte datter Christiane Dorthea, så dette er i allefall en link mellom dem, hvis ikke nok en tilfeldighet.Jeg kunne ta det opp til diskusjon om hvorhvidt registreringene i FS. er gjort før DAs tid, slik at de var nødt til å søke i orginalkildene, - om hvorfor det er gjort så mange registreringer på samme person, - om disse er utført uavhenig av hverandre, - om Oles to ekteskap er tatt utifra løse luften osv., men vi har vel nok å forholde oss til slik stoda nå er. Men en ting finner jeg allikevel merkelig; hvor får de Birch-navnet fra?Og til Heidi; Du påpeker Ole Birchs 7-8 års avvik, men hva med Dorothea oppgitte alder på 65 år ved hennes død, noe som gir et avvik på hele 10 år sett i sammenheng med folketellingen 1801?!! Oles alder stemmer jo godt, men om det er rette karen, har han altså gjennom sitt yrkesaktive liv beveget seg fra å være skredder til høker og så tilsist arbeidsmann. Vel, det er ingen umulighet.Så tilslutt, - uansett hvilken av våre teorier som viser seg å være rett i denne noe kinkige saken, så håper jeg vi kommer frem til den rette, slik at du Gurli får det riktig i dine papirer, - det er jo det som må være målet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Jeg takker så mye for interessen av og oppklare mitt "mysterium" ( nok ett...) det skal bli spennende og se hva som finnes i kildene:-) Birch navnet er fra hvor da?? Hva tenker du på når du sier det?? ( kanskje nok ett dumt spørsmål.....) vel, takker igjen og gleder meg til og se hva som finnes:-)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Gurli. Siden jeg kom så sent hjem i går kveld, så ble ikke PC'en tatt i bruk. Ser at du spør om hva jeg mente med at jeg skrev at jeg lurte på hvor de fikk dette Birch-navnet fra. Og spørsmålet du stiller er langtfra dumt, det er vel heller jeg som går litt for fort fram, - jeg skal forsøke å gi deg en oversiktlig forklaring;Du ser at spørsmålet fremkommer i sammenheng med omtalen av "kildene" som finnes i Familysearch, og her var det altså at jeg fant Ole Knudsen Birchs to ekteskap, først med Dorthea Christine Endresen og siden med Dorthea Christine Peersen (eller Endresdatter og Peersdatter, om du vil.)På Familys. finner vi også Ole Knudsens søsken, foreldre og deres foreldre reistrert. Alle Knuds søsken finnes innført med etternavnet Birch. Oles far er innført som Knud Nilsen Birch, hans mor som Sara Andersen Schow. Oles besteforeldre på begge sider er innført uten Birch-navnet.Så lukker vi siden på Familys. og går inn på døpte i Bergen 1668-1815, for der å finne barn etter Knud Nielsen Birch og hans hustru Sara Andersdtr. Scow, - altså; Ole Knudsen og hans søsken.Jeg finner så ved første forsøk 7 barn (finnes mulig. flere) etter fiskeren Knud Nielsen (uten Birch-navnet) og Sara Andersdtr. Scou. Her kan vi merke oss at to av deres døtre får navnet Dorothea Chr. - helt sikkert oppkalt etter Sara Andersdatters mor; Dorthea Christine Hansen eller Hansdatter. Og om vi nå tar en liten avstikker til folket. for Bergen 1801, så husker du at vi der fant boende i 10. rode nr. 111 Ole Bierck, hans hustru Dorthea Christiane Peersdatter og hans trolig uekte datter Christiane Dorthea Bierck, som jeg nå mener må ha fått sitt navn fra sin farmors mor, altså Saras mor. Og dette ser jeg som en "link" mellom disse som bor her i nr. 111 og det som fremkommer i Familys. Utrolig at også Knuds kone skulle ha dette navnet, - kan det være en feilinnførsel?Men dette var nesten en avsporing, så la oss gå tilbake til Birch-navnet.Gjør vi nå et søk på barn etter Knud Nielsens foreldre; Soldaten Nils Christiansen og Ingeborg Johannesdatter, så finner vi heller ikke her navnet Birch nevnt. Og nå forstår du årsaken til mitt spørsmål; Hvor fant den som foretok registreringen dette Birch-navnet?Nå skal det jo også i sannhet sies at jeg ikke hadde søkt her på DA etter Oles foreldre og besteforeldres ekteskapsinngåelser da jeg stilte spørsmålet, (grunnet liten tid i går, og at jeg ikke fant mitt eget spørsmål av så stor betydning) og har heller ikke søkt etter det i dag, noe jeg selvsagt burde ha gjort, - kanskje fremkommer Birch-navnet der, men om det derimot ikke finnes, så mener jeg det kan indikere at opplysningene som framkommer i Familys. må være hentet fra originalkildene, og dermed fremstår som sikrere. Og det er vel også en mulighet for at vedkommene registrator, om han/hun er amerikaner, kan ha fått hjelp av venner ved Mormoner-kirken her i Bergen, eller kanskje andre.Ja, Gurli, dette ble jo et langt innlegg, men nå forstår du hvordan jeg tenkte da jeg skrev mitt spørsmål.Tilsist, et spørsmål til deg; Blandt de (sikre) barna du har funnet etter Ole Pedersen Bierch og Marthe Andersdtr., finnes der noen født etter januar 1791, da enken etter Ole Bierch døde? Om du det har, så kan vi jo slå fast at denne enken ikke var Marhe.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Arne!Vel, no begynner jeg virkelig og tvile her - jeg har hele tiden skrevet DK Olsdatter Bierch f.ca 1787 - hvor jeg hadde dette fra vet jeg ikke - når jeg går igjennom DA nå finner jeg ingen DKB f.1787 eller i det hele tatt - Jeg gikk til vielen mellom DCB og joseph Theting de fant jeg gift i 1805 - så under døde fant jeg ei DKB død 48 1/2 år i 1828 - dette døds året hadde jeg skrevet for min DKB også - Men denne som døde i 1828 var altså født 1780 og da stemmer jo dette med knut nilsen Bierch og hustru Sara Andersdatter som fikk dtr. DC i mai 1780. Hvor jeg har sett Olsdatter hen vet jeg ikke i forbifarten men det er rart jeg har blingset på dette - alle linjer strekker seg mot at denne DC Knudsdatter B. er min anemor... eller finnes det ei DCB olsdatter????MVH, Gurli ( er lettere forvirret ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei igjen!Under dåp til Joseph Theting og DCB av datteren Sara Knutine heter DC for Knudsen så dete r nok Knud som er far - en plass senere ved datteren Alida Sirene i 1818 står der Jelsen som etternavn - hva no dette betyr da???MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen ,Gurli.Bare noen få ord fra meg i kveld, - har ikke tid til mer, men kommer sterkere igjen i morgen.Noen D. C. Olsdatter har vi vel ikke vært borti, heldigvis, må jeg legge til - vi har visst nok med dem vi har. Den eneste kandidat i denne sammenhen må i så fall være Ole Knudsens trolig uekte datter Christiane Dorthea, men hun er jo uaktuell.Jeg har hele tiden hatt som utgangspunkt, at det var ett av barna til skredderen Ole Bierch og hustru Marthe du hadde jobbet din linje eller gren tilbake til, og videre, at Ole etter Marthes død ble gjengift med D.C. Endresdatter eller D. C. Peersdatter, slik som ditt aller første og også senere innlegg antyder.Etter det du nå skriver, så ser det slik ut for meg, at du har din linje tilbake til ett av Joseph Theting og D. C. Knudsdatters barn, - og om så skulle være rett, da blir jo alt så mye enklere. Da kan vi jo ta hele denne skredder-slekten og kaste dem på dør. Dette må du opplyse om.Dorthea Christina Knudsdatter hadde, sammen med sin mann Joseph, tre barn.Joseph Theting, borgerskap i Bergen den 28. 08. 1804 - mesterskomager.Mye av D. C. Knudsdatters slekt får du jo "gratis" via sidene jeg viste til på Familys. - og det må vel la seg gjøre å nøste opp noe mer enn det som der fremkommer. Mæsterskomagerens slekt har jeg ikke ofret en tanke, og følgelig heller ikke søkt etter den.Men som sagt, det er av den største viktighet å få fastslått hvilket barn (og derved barnets foreldre osv.) linjen du har fulgt føres tilbake til.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Arne!vel, jeg beklager denne suppen - men forhåpentligvis er nok dette det rette da:-) Min link til Joseph Theting og DC Bierch er : datteren Sara Knutine Theting som ble gift med Henrik Olaus Stabell . Sara ble født i 1812 - Hun og Henrik hadde igjen Karen Knutine Holck(eller Holst) Stabell 1837- 1922 som er min anemor hvor de hadde dette Holck/Holst navnet fra vet jeg heller ikke - Joseph Thetings forfedre er også ikke på plass - har ikke levnet mye arbeid på denne siden enda - har begynnt no på nyåret - Joseph var f. ca 1779 d. 1864. Karen Knutine H. Stabell ble gift med Hans Olai Hansen (moren hans het Giese ) 1826-1875 - videre link til meg er Emilie Andrea 1868-1925 som ble gift med Rasmus Olai Rasmussen 1863-1913 - de fikk bla datteren Emilie Rebekka 1891-1981 som ble gift med Knut Lorentz Sæhle 1887-1979 som da er mine oldeforeldre - Sæhle kommer fra Bygstad i Gaular.Jeg tror kanksje at far til Joseph het det samme - jeg skal grave litt mere -MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Ja, dette var noe annet !!!Hadde jeg/vi bare visst om dette før. Ta f. eks. en titt på begynnelsen av mitt 3. innlegg, og flere av Heidis innlegg, så forstår du hvilket utgangspunkt vi gikk etter fra starten av. Men nå ser jo alt heldigvis mye bedre ut.Josephs farsnavn Josephson finner du ved å søke Teting (uten h) på ft. 1801- Bergen. Han er da "skomagersvænd", og bosatt hos skomakeren Lars Knudsen. Hans far kan være den matrosen Joseph Teting, som sammen med hustru Alida Larsdatter får døpt sin datter Anne Marie i DK. den 3. aug. 1792. Ha en god natt, Gurli, - så snakkes vi i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.