Gå til innhold
Arkivverket

[#7344] Konen til Ole P. Bierch i Bergen


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Jeg søkte på matroser og fant: Jospeh Andersen Teting f.1752 i Bergen bosatt i Bergen , status Middel ( hva no det betyr) innrullering 1773 .....Dette passer vel bra at dette kan være far til Joseph´en min som er født ca 1777.GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Fant Joseph under fødte - han ble født 17/11 -1779 Fant også 5 søsken. Dette må nok være det rette???MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Gurli.Er endelig ferdig med det meste av dagens gjøremål, slik at jeg nå omsider kan sette meg til ved PCen og forfatte et svar til deg.Nå har du vel hatt en god natts søvn, etter at skredderfamilien ser ut til å være et ikke-tema. Godt å få dem vekk. Og flott å se at du nå er på "stø kurs" igjen, og er i full gang med å kartlegge anene til J. T(h)eting og D. C. Bierch. Jeg antar at du har sett siden på Familys. (Pedigree Chart) hvor hennes besteforeldre finnes medtatt, - og siden på "Family Group Record" hvor alle hennes søsken finnes(?)Tiden er vel også nå (full)moden for å forsøke seg på et avsluttende sammendrag av denne tildels rotete, men dog interessante historien vi hittil har jobbet med.Som jeg hadde lovet deg, så tilbrakte jeg altså en 4-5 timer på Statsarkivet i går. Med god hjelp (som vanlig) av personalet ble det, etter mye leting, funnet et skifte etter den vi trodde var "Ole Bierchs enke". Og det viste seg også riktig at dette var den Martha Andersdatter vi antok, men enke da hun døde var hun såvisst ikke. Den innførte "e" viste seg å være feil i "kopi"-bøkene ved SAB, og følgelig også her i DA. Jeg tar forbehold om at feilen kanskje skriver seg fra kirkeboken, - dette ble ikke sjekket av meg.Jeg underbygget jo flere av mine antagelser på at skredderen Bierch døde før sin kone, - ja, jeg nevnte visst også det soleklare faktum at døde ikke gifter seg. (selv om dette i enkelte kretser/sekter visstnok hevdes, - vel er Bergen en flott by, men å kalle den for noe paradis blir vel noe drøyt, selv for en bergenser.) Godt at jeg tok et forbehold, inntil kildene var sjekket ut.Ved gjennomlesning av skiftet fremkommer det, at Martha og hennes mann de siste to årene før hennes død har bodd adskilt, og under denne tiden har deres hus blitt bortsolgt av Martha, uten at hun har sendt noe oppgjør til sin mann. Om han var fysisk tilstede ved skifteforhandlingen/utloddningen kommer ikke klart frem, - kontakten kan også ha foregått pr. brev.Men her kan vi altså slutte, at de på det nærmeste var separert de to siste år før hennes død, - og hvor langt borte han var bosatt vites ikke, men deres felles sønn Petter Ulrich finner vi som 23-åring i 1803 med adresse Kjøbenhavn og med yrke tømmermann. Dette åpner vel også for muligheten av at resten av familien hadde bosatt seg i Danmark.Vedrørende disse to som døde med adresse 11-99, (Banesmauet nr. 7) - så fantes det ikke skifte etter noen av dem, og dødsprotokollene går ikke så lant tilbake, så her fikk vi ikke noen sikker avklaring. Men for at dette skal være den Dorothea Christina Bierch som er Ole Knudsens hustru ved ft. 1801, så må alderen ved hennes død, 65 år, eller alderen ved ft. være feil med hele 10 år, og da begynner det jo å bli et vesentlig avvik, må man kunne si.Dette kan jo også være en av de mange tilfeldigheter vi har kommet over i løpet av denne "saksbehandlingen", at disse to bor på samme adresse, - kanskje flyttet hun til en slektning av seg etter ektemannens død?Det lot seg heller ikke gjøre å finne noe patronymikon for høkeren som giftet seg i 1793 med D. C. endresdatter, og høkeren vi finner ved ft. 1801 gift med D. C. Peersdatter, men jeg beholder fortsatt min mening om, og tro på, at dette er Ole Knudsens to ekteskap, - slik som det også hevdes ved Familysearch, og vel også i mitt første innlegg i denne sakenNå blir jo dette for deg, Gurli, en sidegren, - det er jo Oles søster og hennes mann du bygger videre på, men jeg ville nå tatt med dette om Oles to ekt., og heller tilføyet som en notis, at dette ikke var fullt ut verifisert. Det kan jo dukke opp noe senere om dette.Dette var vel stort sett det jeg hadde å komme med. Det var jo allikevel godt at du tok opp denne saken, ellers hadde du kansje blitt sittende med denne skredderfamilien Bierc som dine sikre aner. Så en avklaring har vi jo fått.Når du nå søker info. om "nye" personer som måtte dukke opp, så vil jeg anbefale deg å starte ett nytt innlegg, med en overskrift som knytter seg til den/de personer du spør om. Dette vil spare event. hjelpere for å gå inn her, og derved kanskje begynne å lese en masse som er unødvendigt, men dette avgjør du selvsagt selv.Du slutter ikke med å overraske meg, Gurli.!! Så du har også Sunnfjord-blod rennende i dine årer. Også slekt fra Sæle, da gitt.Jeg er selv halvblods bergenser/sunnfjording, - far min kom fra Solås-gården i Sande-sognet, hans farfars bror Anfind Olsen Solaas ( død 1928 på Sæle) giftet seg i 1880 med Helene Madsdatter Sæle, og ble sittende med bruk bruk II frem til deres sønn Ola overtok i 1924.Så kanskje det også finnes noen tynne slekts-tråder mellom oss også, Gurli. Det avhenger vel av hvem denne Knut Lorentz Sæle var. Jeg har ikke sett etter ham nå, men det hadde vært moro å fått hans foreldre. Var kanskje Emilie Andrea, Rasmus Olai og Knuts hustru Emilie også fra Gaular?Om du flytter dine nye spørsmål, så kan du godt svare på dette her, hvor vi skriver nå, (hvis du vil) slik at du unngår denne sammenblandingen.Gaular er mitt "yndlingsområde" med tanke på slektshobbyen, så har du problemer som knytter seg til den kommunen, så må du bare komme med dem. Jeg sitter med samtlige bygdebøker, bortsett fra Hjelmelands gamle slekts-soge.Så endelig, - i dag skal du få mange vennlige hilsener fra meg.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Arne!!Tusen mange takk for all hjelp - du har vært kjempe kjekk!!!ang. Gaular slekten - send til min email adresse: gheimsba@frisurf.no så kan vi "snakkes" der - kanskje vi er i slekt du:-) skal aldri si aldri ...MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.