Gå til innhold
Arkivverket

[#7345] Caroline Marie Ingeborg Brandstad.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Caroline Marie Ingeborg Brandstad, er sannsynligvis født i Oslo den 27.12.1865, hun døde i Kristiansand, 7.okt 1942.Hennes foreldre skal etter de notater jeg har, være Carl Martinus Andersen Brandstad fødd 23.5. 1840 og død i Oslo 6.12.1890. Carl skal vistnok hatt tjeneste ved Akershus Festning. Carl skal etter det jeg har fått opplyst, komme fra Brandstad i Ringebu.Men jeg kan ikke finne han noen steder i disse kirkebøker. Hans hustru navn var Nicoline Marie Augusta Bjørnskau, fødd 3.8.1841 og død 16.1.1888. Det sies at hennes familie kommer fra Danmark og Roskilde, og at hennes fader var "Kanikk" ved en skole i Oslo, eller daverende Kristiania. Er det noen som kan gi meg en pekepinn hvor jeg skal lete for å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Carl Marthinius Andersen f. 23.5.1840, døpt 19.7.1840, Aker, Garnison, Oslo. Foreldre Anders Olsen og Marte Marie Amundsdtr. Så det ser ut som også faren holdt til ved Akershus festning...Hans søsken var Anton Olaves Andersen, f. 23.10.1830, døpt 21.11.1830. Caroline Emilie Andersdtr., f. 3.5.1833, døpt 16.6.1833. Anne Marie Andersdtr. f. 15.11.1835, døpt 27.12.1835. Hans Christian Andersen f. 29.1.1838, døpt 18.3.1838. Augusta Mathilde Andersdtr. f. 17.8.1842, døpt 16.10.1842. Og Andreas Andersen f. 27.10.1844, døpt 29.12.1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du finner Carl M. Branstad, Nikoline Bjørnschou og udøpte Caroline i Oslo i 1865:Lenke Marie Ingeborg Brandstad giftet seg med Ommund Salvesen Fjellestad 12.7.1886 i Kristiansand, men det visste du sikkert.Hun ble født 27.12.1865 og døpt 18.2.1866, Aker, Grønland. Med de foreldre du nevner.Broren var: Carl Nicolai f. 22.2.1867, døpt 7.4.1867 i Domkirken.Nicoline Marie Augusta Bjørnschaw og Carl Martinus Branstad giftet seg 22.9.1865 i Domkirken, hans far oppført som Anders Branstad, hennes som Niels Bjørnskow.Nicoline Bjørnskau kan være datter av Niels Skarius Bjørnschau, hans sønn Severin Rudolf f. 1839 gifter seg i Domkirken i Oslo 7.11.1859 med Antonette Andreasdtr. Arman f. 1838.Andreas Olsen!! Brandstad (sønn av Anders Olsen Brandstad, altså Carl Marthinius sin bror) giftet seg med Martine Marie Nilsdtr. (datter av Niels Olsen) i Domkirken Oslo 04.5.1867.Håper dette hjelper deg på vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for hjelpen Heidi,det jeg prøver å nøste på, er om dette Brandstad navnet, kommer fra Ringebu. Og om Bjørnschau-navnet har sin egentlige opprinnelse fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Torleif Odland

Far til Carl Martinus Andersen er Anders Olsen, jeg har prøvd å søke denne personen opp, uten hell. Det samme er tilfelle med hans kone, Marte Marie Amundsdtr. Jeg vet slekten sannsynligvis kommer fra området Sollia/Ringebu i Gudbrandsdalen,men om det er Anders som har flyttet sydover, eller muligens hans far kansje? Denne saken er nokså gammel, men jeg håper på et lite innspill, som kan hjelpe meg videre. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har foreløpig ikke klart å finne Anders Olsen født i Ringebu. Aktuelle kandidater kan være 1) Anders Olsen Frami (Sollia) døpt 18.06.1797, 2) Anders Olsen Kolstadlia døpt 06.08.1807 og 3) Anders Olsen Strandborgen døpt 11.03.1810. Av disse ble nr 2) sannsynligvis gift med en annen mens nr 3 er i yngste laget. Dermed er Anders Olsen Frami tilbake. Han er nevnt som døpt i bygdeboka 'Sollia' I, men det står ingen ting om skjebnen hans.Gårdsnavnet Bran(d)stad finnes 4 steder i Norge: Vestby, Ringebu, Nord-Fron og Øksendal. Anders Olsen kan ha tatt navnet sitt fra vilken som helst av disse gårdene, men tradisjonen tyder mest på Ringebu.For øvrig mener jeg at jeg har funnet enka etter Anders Olsen med tre barn i FT 1865 for Christiania. Etternavnet er her skrevet Bramstad. Marthe Bramstad er f ca 1805 i Fet, sønnen Karl Oskar Bramstad f ca 1849 i Christiania, dattera Karoline f ca 1833 er gift med en fisker mens sønnen Hans Bramstad er f ca 1838. Bortsett fra sønnen Karl Oskar stemmer dette svært godt med det som tidligere er funnet om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Halvor, dette tror jeg faktisk er det rette sporet. Det jeg spør meg om, hvor har slekten historien fra om at det var en drukningsulykke i Ringebu en julaften, som splittet familien? Uansett så er dette en viktig hjelp videre. Skulle du komme over noe i Ringebu, så er min e-post odlando@online.no. Mange takk. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.