Gå til innhold
Arkivverket

[#7349] Hva betyr æle?


Gjest Liv-Inger Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Norrøn ordbok seier at 'æli' tyder stakkar, fåviting, tåpe. Kan det du finn i Haus-boka handle om noko slikt, så ... Elles veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Det finner jeg ingen mening i. Teksten er skrevet slik på tittelbladet: ÆTT OG ÆLE (ÆTTARBOK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

For å koma med eit forslag som gjev litt meir meining: Ordet 'æle' er vel ordet 'ættledd' på gamal Haus-dialekt (og dersom det ikkje er det så reknar eg med at ein eller annan frå Haus eller Arna snart kjem til å arrestera meg her). Med andre ord, den bygdeboka for Haus som omhandlar ætt og ættledd. Og det gjer ho jo -.Som Liv-Inger Jørgensen alt har oppdaga brukte forfattaren av bygdebøkene for Haus, Lars M. Ådna; eit for oss heller gamaldags nynorsk (rettskrivinga av 1917) iblanda mange munnlege former frå talemålet (dialekta) i denne kommunen.Men akkurat dét er no slett ikkje uvanleg - det er vel heller unntaksvis at dei som skreiv/skriv bygdebøker held seg konsekvent til dei respektive læreboknormalane for enten bokmål eller nynorsk.Og i dette konkrete tilfellet er forfattaren (L. M. Ådna) faktisk skulelærar. Vi får vel tru at han hadde sitt på det tørre då -.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Etter litt nærare gransking, kan det sjå ut til at ordet har samanheng med 'ale', 'ale opp', altså at han har laga eit substantiv av det verbet i tydinga: "dei som vart alne opp". Dei rotnorske språkhovdingane, som Åndna, tok seg slik fridom ... Men no veit eg ikkje noko betre. Som subst. finst det korkje i gno- eller nyno- ordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Bjørn Davidsen sitt siste framlegg ser ut til å vera det rettaste, altså at 'æle' har med al å gjera. Men det første forslaget hans om 'fåvitingar' var likevel det beste - uten å koma nærare inn på det .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I nattens mulm og mørke - i arbeid med mange slags underlege spørsmål, kan vi vel bli fåvitingar nokon og einkvar. Det var forresten eit godt ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Norsk Ordbok har ikke kommet til "æ" ennå, men seddelarkivet kan fortelle litt om "æle" likevel. Det vises bl.a. professor Per Hovda fra 1960 som gjengir uttrykket "Eg kjenne deg i ætt aa æle". Uttrykket forklares med noe sånt som: "Eg kjenner både deg og ætta di og eg veit hva slags kar du er".Det er også en henvisning til Ola Høylands bok om "Ord som held på å døy ut i Stordamålet" fra 1972, - og det kan vel sikkert passe bra for det ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Det var "ein fåviting" som spurte og som nå har fått gode svar med mening i. Takk for alle innspill fra kloke folk i fortid og nåtid. Så får bare vi som driver med denne hobbyen finne oss i at andre kan se på oss som tåper ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Liv-Inger har kanskje fått svar godt nok, ordet æle kommer nok av det gamle norrøne adverbet ælìfliga som betyr æveleg, evig eller adjektivet ælìfr med samme betydning, og det bygger jo opp om forklaringene ovenfor.OsvR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Hans Ross har ordet i fleire tydingar i si ordbok. Som verb: "få avkom, yngle". Som substantiv: "Slekt, rase, osv". Ælesfe (Æles-fe) blir forklart med "stamdyr".Her hos oss brukar vi eit liknande ord som sikkert kan førast tilbake til same rot; dersom t.d. dagens born får lov til å gjere noko som vi vart nekta eller straffa for: "Slik var det ikkje i mitt opp-øle" (altså då eg vart opp-alen; vaks opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.