Gå til innhold
Arkivverket

[#7350] Jens Johan (Johansen) Kelpin, f. 1834, Tønsberg

Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Leter etter informasjon om Jens Johan Johansen Kelpins far, Johan Fridrich Kelpin. Vet at han var gift med Maren (eller Karen) Kristin Mikkelsdatter og at familien bodde i Tønsberg. Av barna kjenner jeg til Jens Johan Johansen Kelpin, f. 1834, gift med Elise Marie Mattisdatter Johan Michale Kelpin, f.7. april 1840 Johan Friedric Kelpin, f. 9.dec. 1831. Finner ikke Johan Fridrich Kelpin i kirkeboka, og hvor kommer navnet Kelpin fra? Navnet virker lite norsk, kan han være en innvandrer?Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner en etterlysning av samme slekt på sidene til Vestfold Slektshistorielag der det fremkommer flere opplysninger enn i ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei Anne,Vi er kanskje slektninger? Det er jeg som har etterlyst Kelpin tidligere. Jeg er etterkommer (hun var min farmors mormor) etter Jens Johans søster Birthe Karine, f. 30. januar 1827, gift 6/1-1856 med Carl Johan Olsson, f. 12. januar 1830 i Foss sogn (Munkedal) i Bohuslen. Jeg har ikke funnet mer om opprinnelsen enn det som står i min etterlysning i Vestfold slektshistorielag. Johan Friderich (far til Birthe Karine, Jens Johan etc.) ble døpt 7. oktober 1798 som uekte barn av pigen Karen Maria Jensdatter. Barnefaren er oppgitt som Johan Friderich Kelpin. Jeg har ikke klart å finne ham noe sted ellers i kirkebøkene el. l., kanskje en utenlandsk sjømann?????? Johan Friderich ble konfirmert 15. september 1816, og det er da oppgitt: "Forældre: Johan Friderich Kelpin, nu død". Du har kanskje opplysninger om Jens Johans og Birthe Karines mor Maren Kirstine Mikkelsdatter? Jeg vet bare at hun var født på Vallø Salverk som barn av saltkoker Michael Johannesen og hustru Berte Evensdatter, men jeg kjenner ikke disses opprinnelse.Jeg vil gjerne komme i kontakt med deg for utveksling av slektsopplysninger. Min e-post er per.lilje@astro.uio.noHilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei,Det ser ut som om du og min mann er i slekt. Jens Johan Johansen Kelpin var far til Jens Johan Jensen, f. 21.06.1825, var far til Charles Anton Jensen, f. 21.07.1896, var far til Berit Jensen, f. 23.05.1927, mor til Bjørn som er han jeg er gift med. Jens Johan Jensen og Charles Anton Jensen var metodister.Takk for hjelpen. Sender deg en mail Per.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Din mann og jeg er tydeligvis 5-menninger. Jeg svarer deg pr. e-post, men jeg håper andre fatter interesse for mine to mysterier gjengitt i Lenke) Hvem var (hvorfra kom) faren Johan Friderich Kelpin til det uekte barn Johan Friderich som 7. oktober 1798 ble døpt i Mariakirken i Tønsberg?2) Hvorfra kom moren Karen Maria Jensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Johan Fredrik Kelpin døde på fattighuset i Tønsberg 12. desember 1849 og ble begravet på fattigkassens bekostning 19. desember (se nr. 41): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hvis det er andre som er interessert i denne slekten, har jeg funnet en del andre opplysninger i kirkbøkene de fire siste årene, foruten den opplysningen Ketil har:Barna jeg har oversikt over er: 1) Birthe Karine, f. 30/1-1827 2) Johan Friderich, f. 9/12-1831 3) Jens Johan, f. 1834 4) Johan Michael, f. 7/4-1840 5) Frederikke Marie, f. 30/6-1843, d. 4/10-1843 6) Kirstine Sophie, f. 30/6-1843 (tvilling)Men opprinnelsen til Kelpin-navnet har jeg ikke funnet, dvs. hvem den utlagte barnefar i 1798 var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Interessant. Finner ham dessverre ikke i Folketelling 1865, men jeg får ved anledning lete mer i kirkebøkene. Ved dødsfallet er forresten Johan Fredrik Johansen Kelpin oppført med yrke 'arbeider', mens han ved alle tidligere oppføringer i kirkeboken jeg har registrert er oppført med yrke 'fisker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Har ingen egl. viten om slekten her, men så navnet Kelpin og måtte tenke på en noe kjent slekt i Danmark som heter Kølpin, bl.a. med en nåtidig kjent ballettdanser Alexander Kølpin (f. 1965). Jf. IGI og VRI på FamilySearch kan en ved å søke på 'kolpin' finne en del i Danmark tilbake til 17.hundretallet, bl.a. Friedrich Kolpin (ant. Kølpin, ser navnemessig ut som Vemmetofte-familien hører til Alexander Kølpins slekt) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=27471979&lds=4&region=6&regionfriendly=Denmark&frompage=99>Lenke som var 'chirurgus' og ble gift i Vemmetofte i Præstø 1851. En Johan Friederich Kolpin fra Tyskland skulle være født omkring 1784, men det gjør ham antakelig for ung til å være den etterlyste faren i bl.a. innlegg 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Frideric Colpin (Cølpin?) og Maren Kirstine Michaelsdatter giftet seg i Sem 12. juni 1823: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500037113752&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDeres førstefødte var sannsynligvis den Maren Johanne Johansdatter Kelpin som fødte sønnen Niels Peter Marcus 13. november 1844: Lenke'Ugift Qvindeperson Maren Johanne Johansdatter Kelpin, gl. 22 1/2 Aar, født i Tønsberg, men skal være confirmeret i Sems Præstegjeld, hvor hun opholder sig hos sine Forældre, der ere boende i Tønsberg, og den af hende udlagte Barnefader Skomagermester Niels Petersen i Tønsberg, hvis Alder skal være 44 Aar, med hvem hun har været forlovet, og som i Kjøbenhavn er bleven skilt fra sin forrige Hustru med Tilladelse for ham til at maatte indgaae nyt Ægteskab.''Opgaven er skeet ved Barnemoderens Moder Maren Kirstine Michaelsdatter, efter hvis Opgivende den udlagte Barnefader skal vedstaae Faktum. NB. Dette er Barnemoderens 1ste Leiermaal.'Denne sønnen dør allerede 22. januar 1846:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Dette var spennende, ser ut til at jeg må tilbake til kirkebøkene igjen. Skal se om f.eks. Maren Johanne dukker opp som fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.