Gå til innhold
Arkivverket

[#7352] Helsning til Jølster

Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Med ønske om ett riktig GODT NYTT ÅR til alle slektsgranskere rundt Jølster og ellers i landet, fra en " bortkommen Befring " med for-fedre og -mødre på følgende gardsbruk i Jølster (alf.rf);BEFRING , Berg indre, Dvergsdal, Fonn, Fossheim, Fugle, Fuglehaugen, Fuglestrand, Heggheim, Helgheim, Kjeldnes, Kjøsnes, Lunde, Myklebust, Nedrebø, Skrede, Storetre, Svidal, Veiteberg, Veitebergsbakke, Øvrebø, Øygard-(Navnløs søndre) og Åmot.Ønsker kontakt med personer med tilknytning og/eller kjenskap til de nevnte gårder.Ta gjerne kontakt her eller post .De beste hilsener Jørn Herstad ( e-mail; j.hersta@frisurf.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Jørn! Via min morfar har jeg aner bl.a. fra følgende gårder i Jølster; Nedrebø, Øvrebø og Storetre. Min e-post adresse er: oddbre44@vgs.akershus-f.kommune.no. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Odd ! Mine oldeforeldre var ; Anders Andersson ( f. Befring 3/Nilstunet) Viken 6 , og Brita Mosesdtr. Skrede. De kjøpte senere Herstad gård i Naustdal. Brita`s farmor var ; BRITA MOSESDTR. ØVERBØ 2 ( 1801 - 1851 ) gift med Elias Abrahamson Fossheim ( 1796 - 1863 ) Hennes foreldre : MOSES SØRENSON ØVERBØ 2 ( f.1760 )og MARTA KNUTSDTR. NEDREBØ 2 (f.1773 ) Moses foreldre ; SØREN MOSESSON ØVERBØ 2 og HELGE LARSDTR. STORETRE Marta`s foreldre ; Klokker KNUT JENSSEN NEDREBØ 2 og LISBET OLSDTR. KJELSNES. Hvor kom denne klokker Knut Jenssen fra ? Har vi noen felles aner ? Ellers søker jeg data om STARDALEN før 1800 ,og Befring-gårdene - spesielt Nils-tunet. Mvh. Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Klokkeren Knut Jensen kom til Nedrebø fra Eikås, men var født på Bolset (døpt 21. mars 1739), som sønn av Jens Larsen Bolset og Sygnille Knutsdatter (fra Fuglestrand). Foreldrene hadde giftet seg 6. januar 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Godt Nyttår til deg også, Jørn. Jeg er 5. tipp-oldebarn av Jens Larsen Bolset og Sygnille Knutsdatter Fuglestrand. Ellers er jeg 6. oldebarn av foreldrene til Søren Mosesson Øvrebø. Foreldre: Moses Jenssen (Nedrebø) Øvrebø og Gjertrud Rognaldsdatter Angedal. Jeg har vel i grunnen aner og/eller slektskap til alle de andre gårdene som du nevner også.Min e-post: linmin@netcom.noHilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Ang. Klokkar Knut Jensson Nedrebø ( 1737- 1789 )I noen håndskrevne notater jeg har i hende står Jens Danielson FLUGE (1704 - 1765 ) og Kari Kolbeinsdatter VAARSTØL som "foreldre"? til Knut Jensson Nedrebø.I hvilken sammenheng er det her en forbindelse eller er det bare feil ?Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ena Hovden

Hei. Min manns familie på morfar's side kommer fra Jølster (langt, langt tilbake). Min manns 6.tippoldefar var Knut Andersen Veitebergbakken f. 1671. Han's sønn Elling Knutsen f. 1716 var gift med Marte Zakrisdatter Befring f. ??. Elling og Marte's sønn Johannes Ellingsen f. 1771 var gift med Kari Antonsdatter Heggheim f. 1758.Hilsen Ena enagh@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei til Jørn og dere andre.For flere år tilbake utførte jeg noe slekts-arbeide for noen bekjente, og via en (tynn) sidegren havnet også jeg hos denne klokkeren fra Jølst. I den forb. ble det også tatt noen notater tilknyttet ham. Dette er på to "løsark", og av den type hvor også margen er tatt i bruk.Kanskje har du dette fra før, men siden det virker som om det er flere her med interesse for denne Knud Jenssen Nedrebø, så gjengir jeg det lille jeg har:Fra ark 1. :I skiftet etter "Klokker for Jølster Præstegiæld, den velagte Dannemand Knud Jensen Nerebø" - avholdt den 06. juli 1789 finnes følgende som arvinger:Enken Elisabeth Olsdatter, - felles barn:Søren Knudsen, 23 år gl. - Anders K., 19 år gl., - Ole K., 12 år gl., - Marte K., 16 år gl. - Søgnilde K., 10 år gl. og Johanne K., - 8 år gl.Boets bruttoformue var hele 914 rd, - 5 m. og 8 sk. , - nettoformue 844 rd. 1m og 12 sk. Av dette tilfalt enken halvdelen med 422rd. 14 skill.I dette skiftet er det også opplyst at sønnen Søren har "allereede været Skoleholder, men er nu kaldet til Klokker for Jølster Prestegiæld udi Faderens Stæd."Her fremkommer også at den avdøde klokker var eier av "Gaarden Bierchelie her paa Jølster, skyldende 1 Pd. 12 mrk S:L" (smørleie) - og videre "Gaarden Volden eller Steien udi Yttre Dale Skbr. , skyldende 1 Pd. 12 mrk. S. - tilligemed et Nøst staaende paa Sorenskriver Arentz Grund".Disse to gårder ble hver vurdert til 144 rd.På mitt 2. ark med "løse" notater finnes også noe om skiftet etter klokkerens hustru Elisabeth Olsdatter. Hun hadde giftet seg igjen etter Knuds død med enkemannen Axel Larsen Førde, død 84 år gl. i 1812 - (før gift med Aagaatte Jachobsdatter (Gaasmyr) d. 65 år gl. i 1790.)Fra skiftet etter Elisabeth Olsdatter, avholdt den 21. 11. 1798:Enkemannen Axel Larsen, - og avdødes barn fra 1 ekt:Søren Knudsen, fullmyndig, og gift på gården Bø. - Anders K., fullyndig, ugift. - Ole K., 22 år gl. - Marte K., gift med Mons Sørensen Øvrebø. - Søgnilde K., 19 år gl., ugift. - Johanne K. (alder ikke innført).Vel, det var det jeg hadde notert meg. Håper det kan være til noe nytte - om du/dere ikke hadde dette fra før, da. Jeg tar et aldri så lite forbehold med tallene som fremkommer, siden disse ikke senere ble sjekket av meg.(Og skulle det forefinnes grove feil her, får vi håpe på Y. N. stepper inn og korrigerer, om han har tid, da.)Mvh. Arne - (uten en tante på Jølst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Takk til Yngve, Linda, Ena og A. Solås for alle kommentarene - og vil gjerne ha flere.Jeg har opptaget en feil blandt mine notater, så nå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med denne;Klokker Knut Jensen som kom til Nedrebø fra Eikås, men var født på Bolset (døpt 21. mars 1739), sønn av Jens Larsen Bolset og Sygnille Knutsdatter Fuglestrand. De giftet seg 6. januar 1732.Hvem var så deres foreldre..;Lars .........?... Bolset ? ogKnut .........?... Fuglestrand ?Mvh Jørn ( en bortkommen Jølstring!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei Jørn, jeg har kun faren til Sygnille som jeg mener er Knut Sivertson Fuglestrand f ca 1668 fra br.nr 2. Som igjen var sønn av lensmann Sivert Knutson Fuglestrand. Noen må gjerne komme med innspill her.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest karina Huseby

Hei Jørn HerstadHar prøvd å sende deg mail på j.hersta@frisurf.no men den kom ikke frem til deg. Kan du ta kontakt på ka-huse@online.no? Gjelder slekt fra Jølster hvis du er interessert?mvh karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karina Huseby

Hei til Linda Østby også...Du må gjerne sende mail også, jeg er 4.tippoldebarn av klokker Knud Jensen, nedrebø, jølster:0)hilsen karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei KarinaLenge siden denne siden fremme - vi er nok mange etterkommer fra Jølster - og hyggelig er det.Beklager feil mail-adresse - den nye er ;jorn.herstad@broadpark.noJørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jørn.Jeg følger med på alt som har med Jølster å gjøre. Min tipp-oldemor kom fra Veiteberg i Jølster og min tipp-oldefar fra Breim.Jølster er en aldeles nydelig bygd!Mvh. til alle!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tar opp igjen dette gamle emnet da jeg holder på med de samme - Sören Mosesson Övrebö f. 1800 var tippoldefar til min svoger.Jeg lurer på om noen vet hvor hans kone Ingeborg Eliasdtr f. januar 1815 kom fra.Jeg har heller ingenting om hans 3. tippoldemor Elisabet/Lisbet Olsd. Kjelsnes d. 1798. Hun var - som sagt over - konen til klokker Knut Jensson Nedrebö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ingeborg Eliasdatter, døpt 17. november 1816, kom fra Berg i Jølster og var datter til Elias Eliassen og Synnøve Mosesdatter. Som enke ble hun gjengift med Sjur Andersen Østenstad (1827-1917), og fikk tre barn med ham.Elisabet Olsdatter var datter av Ole Andersen Kjelsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk. Jeg ser det har vært mange innlegg om Jölster og har funnet en del interessant blant tidligere innlegg her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.