Gå til innhold
Arkivverket

[#7357] Gaute Ivarson i Valo (1500-tallet)


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Kjenner man til noe litteratur angående Gaute Ivarson i Valo`s (nevnt 1512-1533) forfedre`s slekt? I Aschehougs konversasjonsleksikon, 1969, under temaet GALTUNG finner man en Gaute Eriksen til Valen og Fimreite (død 1412), som skal ha vært en brorsønn av Sigurd Gautesen Galte (Galtung).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

...ellers vil jeg bare legge til at jeg ikke er HELT sikker på om disse 2 Gautene er i slekt med hverandre, selv om muligheten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg har to forgreininger til Galtung i ættetavla, men finner ingen med fornavn Gaute på 1500-tallet. Men Galtung-slekten er visstnok stor, så det kan likevel hende at du finner din ane i en av følgende: ------------------------------------------------ bygdeboken Jondal i gamal og ny tid av Olav Kolltveit 1953;kapitel Den gamle Tornses-ætti 1150-1550; s 59 --------------------------------------------------- boken Galtungslekten i fortid og nutid av Johan E Galtung, reviderad av Elin Galtung Lihaug 1997--------------------------------------------------- http://home.no.net/valesvei/hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Beklager at innlegget ikke ble så presentabelt; det var meningen at stiplelinjene skulle markere skillet mellom avsnitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gaute Ivarssøn Dall på Valen er nevnt s. 39, 51 og 53 i Johan E. Galtungs bok om Galtung slekta. Han var søskenbarn til Sunniva, enka etter Hans Kruchow ifølge Galtung. Hans mor var Herborg Torbjørnsdtr, søster til Sunnivas mor. Gaute hadde 4 sønner og to døtre. To av hans sønner, Jon og Ivar, er begge mine 10 t-oldefedre dersom mine kilder er riktige. I bygdebok fra Sveio II s 10 og 204 vil du finne mer, likeledes i Suldal I s 116. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.