Gå til innhold
Arkivverket

[#7361] Skallerød, Moss

Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Jeg har familie fra gården Skallerød i Moss. Så vidt jeg vet finnes det ikke bygdebøker for dette området. Lurer derfor på om noen vet om det er skrevet noe om denne gården. Har Mattis Ingebretsson, født 1782, på denne gården i folketellingen 1801. Er på jakt etter mer info om han og hans familie.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei LarsMener du Skallerød Gård på Jeløya? Vet at det finnes flere gårder med samme navn, bla i Våler og Onsøy. For ft-1900 to gårder: et søndre og et nordre bruk.-mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDet er nok gården på Jeløya jeg jakter på informasjon om. Men om familien var på søndre eller vestre vet jeg ikke, i Ft 1801 var det bare en gård.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen.Er selv fra Moss og jeg skal høre meg litt for. En mulighet er å kontakte Østfold Historielag,på Grålum. Det kan jo hende de sitter på verdifull informasjon. De har hjulpet meg før, så tvi, tvi. - mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

HeiMå nok dessverre skuffe deg,Lars. Har ikke greid å spore opp noen gamle opplysninger om Skallerød. Har du slekt på gården i dag.-Mvh Gitte __________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei GitteTakk for hjelpen. Om jeg har slekt på gården i dag vet jeg ikke, men det kan jo hende. Det får jeg undersøke senere når jeg går i gang med denne grenen igjen. Uansett, mange takk skal du ha.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen LarsI 1980 ble det utgitt en bok som heter Jeløy-vandringer av Eva Ramm Alfarnæs og Trygve Alfarnæs.Det står skrevet litt om Skallerød gård, bla. at den var med i Jeløy forsøksring. I 1980 hadde de 62 medlemmer hvorav, 13 gårdbrukere på Jeløya.Skallerød var en av dem. Eier av gården heter :Bjarne Martin Aas f. 25/5-1928 hans kone Inger Aas f. 30/11-1929. De bor på Skallerød gård pr. i dag.Tror de har barna: Einar Kristen Aas f. 23/5-1959 hans kone Heidi Aas f. 3/11-1961.Antar at de har sønnen Andreas Aas f. 11/4-1987.Marit Aas f. 18/10-1961.Disse bor alle på Skallerød Gård, 1514 Moss.I boken står det også skrevet følgende:Tidligere eier Einar Aas kjøpte bnr.2 av Kåre hiis i 1929, og bruk 1 av Hans Ramberg i 1931.RAMBERG ØVRE: (1764),eies av Gerd(Skallerød) og Tore Tonstad.Tidligere eiere Dina og Christian Skallerød overtok etter ordfører Henrik E. Skallerød. Forpaktet av Hjørdis og Olav Sundby siden 1947.Håper dette er noe du kan bruke. Det bør jo finnes noe om ihvertfall ordføreren. Jeg vet ikke når han virket.Kan ikke huske ham fra min barndom i Moss,men så er jeg jo ikke såååå gammel heller. Vennlig hilsen Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

Et lite ps.....!Skallerød har vært drevet som selvstendig bruk i hvertfall fra 1300-tallet,og navnet skal være utledet av SKALLI=tørr,steinet forhøyning. Dette er jo for flere hundre år siden, det ser annnerledes ut på Skallerød i dag.Har også funnet ut at Henrik E. Skallerød var ordfører i 1898 og var selv en gårdbruker i Jeløy Herred.-Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

Glemte å få med at du finner ordføreren i 1900-telling for Jeløy, under RAmberg søndre gnr12 bnr1.Han er svigersønn på gården og det står han er født i Såner(dette ligger i Vestby kommune,i nærheten av Moss).Du finner også Skallerød nordre og søndre + Skallerødbraaten der også. Dette har du kanskje sett selv?Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen Gitte, mange takk for all info. Jeg får se om jeg kan ta meg en tur til gården en gang, for det kan jo hende at de som bor der har info om de jeg leter etter. Men de bodde jo på gården rundt 1800. Min forfar er å finne i Smedegaden i Moss i 1865, som vognmand, med navnet Jacob Mathisen Skallerød. Det står at han er født i Sooner sogn, så jeg vet ikke om Skallerød tidligere har ligget under Sooner, som jeg antar er Son.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiJeg tror at Sooner sogn tilsvarer Såner sogn som igjen ligger i Vestby kommune.Son ligger ikke så langt fra Såner, men tilhører Vestby kommune.Det finnes egne kirker både i Vestby, Såner og i Son har vi Stømbråten kapell. Jeg bor selv i Son. Vi hadde en stygg brann i Såner kirke for noen år siden,nå er det reist en ny,men jeg vil tro at alle kirkebøker fra den tid du leter etter dine aner,er å finne i riksarkivet, siden det her er snakk om 1800-tallet.Håper du lykkes med å komme videre. Jeg skal ha ører og øyne åpne.Det finnes bygdebøker for Vestby(store mursteiner).Det er jo kanskje vanskelig å finne din Jacob her. Jeg kan godt låne den på mitt bibliotek, hvis du har lyst.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Sooner er vel heller det tidligere nevnte Såner, hvis jeg ikke er helt på jordet. Men det hender innimellom at jeg er det ;-)/kh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

HeiEtter en lang ferie, har jeg forsøkt å finne opplysninger om folkene på Skallerød gård uten hell. Tror ikke jeg greier å finne dette. Det er bare kirkebøkene som kan hjelpe deg her, tror jeg. Det har du vel kanskje gjort allerede. Håper du lykkes å finne dine røtter. Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er også interessert i Skallerød på Jeløya, men lenger tilbake i tid. Kjenner noen til kona til Hågen Rolfsen Skallerød f. ca. 1599, d. omkr. 1674? Hågens far het Rolf Skallerød og nevnes der 1615 og 1624. Alle opplysninger om disse er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.