Gå til innhold
Arkivverket

[#7362] Even Johansen, Kristiania i 1886


Gjest Liv Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fagerli

Leter etter en familie som "forsvinner" mellom 1886 og 1900. Da min tippoldemor dør i 1886 står som arvinger hennes datter Nelevine (skal antagelig være Nicoline) Augusta gift med Even Johansen i Kristiania. Da faren dør i 1900 er disse ikke oppført som arvinger. Ved folketellingen i 1865 bor de på Gjerdingen i Østre Toten: Even Johansen 22 år, født i Østre Toten og Augusta Olsdatter 25 År (født Østre Toten 10.08.1841). Deres sønn Johannes Evensen 1 år. Jeg har sett litt i adresselisten for 1886 i Kristiania, men da jeg ikke vet hva Even arbeidet som var det ikke mulig å finne noe sikkert. Håper på hjelp til å finne ut hvor de ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan være at familien emigrerte. Har du sjekket emigrantprotokollene du finner her på Digitalarkivet?Det kan vel også være at hele familien døde innen 1900, slikt skjedde av og til. En kan jo nesten få en mistanke om det, siden de ikke var ført som arvinger i 1900. Det forekom nok at noen ble gjort arveløse, men tror ikke det hendte ofte.Har du sett på adressebok for Kristiania? Disse finnes på Riksarkivets lesesal, delvis som mikrofilm. Jeg ville ha sjekket om jeg fant Even Johansen der, og siden sett om jeg fant dem i folketellingen 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Jeg tror ikke disse emigrerte p.g.a at Nicolines søster og mann er oppført som arvinger både i 1886 og 1900 og de bodde i Amerika. Hvis Even og Nicoline hadde bodd der også vil jeg tro at de hadde stått som arvinger også i 1900. Jeg prøvde meg på adresselistene og det var 4 - 5 Even Johansen der, men kone og barn er ikke oppført, derfor er jeg like langt. En annen ting med denne familien er at ved folketellingen i 1891 for Hurdal bor en Ole Kristian Evendsen hos sine besteforeldre (Nicolines foreldre) og er " titulert " som dattersønn født på Ø. Toten i 1861. Har ikke sjekket kirkebøkene for Toten angående fødselen hans, eller ekteskap for Even og Nicoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.