Gå til innhold
Arkivverket

[#7366] Kjenner noen til Isberg slekt - men ikke den fra H

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Mange i min slekt har i flere år trodd at vår slekt kom fra gården med samme navn i Hardanger. Så langt konkluderer jeg med at vi er ikke derfra. jeg finner ingen med fødested i Hardanger, ei heller noen som flyttet dit. I Hardangerslekten Isberg finner jeg ingen med fødested på Østlandet, og heller ikke noen som flyttet dit. SA Bergen har god oversikt over Hardangerslekten og har kommet til samme konklusjon. De opplyser at det finnes 1 sted i Asker med navneformen ISBERGET, men jeg vet ikke noe mer om det. Vårt slektsnavn Isberg er trolig ikke gammelt. Den første som skal ha brukt navnet var: Julius Johansen Isberg f. 31 juli 1848 i Ullensaker. Han skal førs ha skrevet navnet Iisberg og først fra 1894/95 skrevet navnet med en i. Julius flyttet etterhvert til Moss og ble boende der. Hans foreldre var: Husmann Sigvart Johansen f. ca 1827 i Eidsvoll og Karen Andersdatter f. 1827 i Råde,østfold. De giftet seg i 1852. I 1865 bodde de på Kjernstuen u/Our i Ullensaker. Jeg kan så langt ikke se at de har brukt Isbergnavnet. Så blir mitt spørsmål: Hvor/hvordan kom navnet inn i bildet ? 1) Er det fra et bosted i f.eks Eidsvoll/Ullensaker ? 2) Kan det allikevel være fra Hardanger, bare at forbindelsen enda ikke er funnet ? 3) Andre muligheter ? Er det noen som vet noe om dette ? Hilsen Anne Lene Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nei om dette vet eg ikke noe,men på RHDunder "Nyttige lenker" er matrikkelen av 1886 å finne. Og den fant:Buskerud-komune- Røyken og der var et bruk ved navn Isberget. Videre så er der i Tune Sarpsborg området Ise og Iseveien så det er ikke umulig at der er/var en gård eller bruk der som heter Is-berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Isberg - har dette noen sammenheng med bilfirmaet Isberg i Oslo ? I såfall kan det kanskje være nyttig å se nærmere på hvro det navnet kommer fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Sigbjørn og Hans. Takk for svar. Jeg har alltid hørt at vi ikke har noe tilknytning til bilfirmaet Isberg. Stedene i Buskerud og Tune vet jeg egentlig ikke, men jeg skal ta å forsøke å finne ut noe rundt det. Takk til dere begge. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Dette står jeg fortsatt fast på. Kanskje det i tiden som har gått siden sist jeg prøvde har kommet til noen som kan vite noe. Har selv ikke kommet noe lenger, og begynner å bli mer og mer nysgjerrig. Er det noen som vet noe blir jeg svært glad. Dette har vært gjenstand for diskusjoner og antakelser i familien i noen år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kan navnet ha kommet fra Sverige? I FT 1865 for Christiana finnes det en familie som heter Isberg: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Laila Jo da navnet kan jo ha kommet i fra sverige, som kan være en av flere muligheter. Navnet, i alle fall som jeg så langt vet ble første gang tatt i bruk ca 1894/95 og jeg kjenner ikke til noe svensk tilknytning til vedkommende person. Kanskje meningen å bare gruble på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.