Gå til innhold
Arkivverket

[#7367] Etterlyser Olaus Nilsen fra Sylling i Lier

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Olaus var f. i 1823 i Sylling, muligens på Haskoll-eiet. han var gift med Maren Helene Olsdatter fra Horn f. i 1822. De fikk barna: Bernt 1853, Berthe Maria 1856, Nils 1858, Hans Johan 1863, Nikoline og Karl. De bodde i 1865 på Nordengen. Etter noen få år må de ha flyttet til Gurandsrudeie. Ca 1873 flyttet de derfra og til Sletta u/v. Enger. Der ble de boende og Olaus døde der i 1908. Jeg prøver å finne ut hvor Olaus er født. Har så langt ikke funnet det. Det er henvisninger til han i Liers bygdebøker, men jeg finner han ikke i gjen på oppgitt side. Finner han ikke på Haskolleiet der han trolig er født. Jeg vet ikke hvem hans foreldre er. Er det noen som kjenner til familien ? MVH Anne Lene Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Anne Lene!Jeg tillater meg å foreslå følgende kandidat: Olaus, f. 07.12.1823, døpt i Frogner kirke, Lier 01.01.1824.Foreldre Niels Olsen og hans forlovede Berthe Olsd., bosted Hafskjold Eie. Merknader: "Niels Olsen og hans forlovede Berthe Olsd Hafskjold Eie som ?? allerede udlyst til Ægteskab.". Faddere Kirsti Olsd Grette, Maren Svendsd Grette, Anne Olsd Lillevog, Peder Olsen Frogner Eie og Anders Jensen Hegg. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Bjør og tusen takk. Dette er nok helt sikkert den familien jeg søker. Jeg har lett etter dem i Sylling kirkebøker og ikke funnet dem, men Frogner har jeg ikke sett i. Det skal jeg gjøre nå. Hilsen Anne Lene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei igjen!Hvis du ikke allerede har full oversikt, her er 8 muligens 9 barn av Olaus, alle døpt i Sylling:Ole, 14.04.1849, døpt 10.07.1849, Olavus Nielsen, Inderst og Maren Helene Olsd Horns Eie. Nicoline, 08.01.1851, døpt 16.03.1851, Olavus Nielsen og Maren Helene Olsd Eeg Eie. Bernt, 11.10.1853, døpt 06.11.1853, Olavus Nielsen og Maren Helene Olsd, bosted: Horn. Berthe Marie, 12.08.1856, døpt 21.09.1856, Olavus Nilsen og Maren Hellene Olsd, Gurandsrud-Eie. Nils, 31.03.1858, døpt 16.05.1858, Olavus Nilsen og Maren Helene Olsd. Gurandsru-Eie. Hans Johan, 13.03.1862, hjemmedøpt av Kone Anne Rundbraaten, død før kirkedåp. Olavus Nielsen og Maren Helene Olsd. Syllingeie. Hans Johan, 02.09.1864, døpt 25.09.1864, Olavus Nielsen og Maren Helene Olsd Sylling-Eie.Så kommer en som jeg tar med under tvil: Bernhard, f. 18.11.1864, uægte, døpt 15.01.1865, Olaus Nielsen Sylling-Eie, ”gift Mand” og Pigen Marthe Marie Olsd Hørthe-Eie.Carl, 21.07.1869, døpt 29.08.1869, Olaus Nielsen og Maren Helen Olsd Sylling Eie.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Bjørn. Tusen hjertlig, jeg vet jo at dette er tidkrevende, så dette setter jeg virkelig pris på. Her var det visst 2 barn jeg enda ikke hadde. Både Ole og det at det var en Hans Johan til. Du tok med Bernhard under tvil. Den skal jeg vel muligens fortsatt ha under tvil, men ha det i bakhodet. Jeg ser at hans mor het Marthe Marie. Det er i så fall den eneste gangen jeg har kommet over at hun bruker Marthe Marie og ikke Berthe Marie. Berthe Marie kunne jo heller ikke være død, så det kunne vært en ny kone. For Berthe Marie var jo så mor til Carl, som er født senere. Som sagt usikker der, men dette vil jo kanskje tiden vise. Jeg registrer jo også at Olaus også kalte seg Olavus. Ut fra barnas dåp het han tydeligvis Olavus. Men han har et barnebarn som heter Olaus. Men altså i gjen Tusen takk. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Anne Lene - Det er vel grunn til å tro at "din" Olaus var far til Bernhard - ... kan vanskelig forstå det anderledes - Vennlig hilsen Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Anne Lene!Jeg skylder deg å gjøre oppmerksom på at opplysningene jeg har er hentet fra en avskrift av kirkebok, så sjekk originalen for sikkerhets skyld. Når det gjelder Bernhards mor, så er nok det en annen person enn Olaves’ faste partner. Se FT1865 for Lier, under Runsevold. Om det virkelig er din Olaves som har vært frampå her, er jo ikke så godt å si, men slik det står her, så er det i allefall nærliggende å nevne det.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei i gjen Bjørn. Jeg har bestillt kirkebøker for Lier nå, så jeg skal studere den, og spesiellt om Bernhard. Det er jo ikke utenkelig at det kan være en annen mor til det barnet nei. Skal også se på FT-1865 som du foreslår. Tusen takk for hjelpen. MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Jeg har en del kontakt med etterkommere etter Olaus Nilsen i USA (de er slektninger av meg, men på en annen side).Disse hadde kontakt med Utvandrersentret i Stavanger, og der har de sjekket, og kommet til samme resultat som du har fått tidligere.Datteren til Olaus og Maren Helene: Berthe Marie Olausdatter; f. 12.8.1856 på Gurandsrud, giftet seg 18.10.1885 i Gravity, Taylor Co., Iowa med Lauritz Peder Thorwald Soma, f. 14.11.1851 i Stavanger, + 24.3.1923 i Stavanger, + 24.3.1923 i Clearfield, Taylor Co., Iowa (han er min slektning)Jeg har kontakt med barnebarna etter disse to (har hatt besøk av sønnedatteren og to av hennes sønner, og har dessuten e-mail-kontakt med sønnesønnen).Jeg har lett litt etter forfedre til Olaus og Maren Helene, har ikke systematisert helt det jeg har funnet, men vil gjerne ha kontakt, og regner med at folkene i USA svært gjerne vil ha kontakt med flere slektninger i Norge (veldig hyggelige folk).Send gjerne brev til anjer@online.no!Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.