Gå til innhold
Arkivverket

[#7371] Sigøyner ? fra Nes i Hedemark

Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Kristian Sandvold fra Nes i Hedemark, født rundt 1900, kan ha vært sigøyner. Hvordan skal jeg gå frem for å finne ut om det er en sigøynerslekt. Det jeg vet mer om Kristian Sandvold er at han ble gift med Julie Johansen, f. 26.11.1905 fra samme sted.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er vel best å finne ut litt om foreldre og besteforeldre. Hva slags yrker hadde de, hvor bodde osv. Sandvold høres for øvrig ikke akkurat ut som noe sigøyner-navn. Så vidt jeg vet, er det ikke noen taterfamilier som har brukt dette navnet heller, men det skal jeg ikke si for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Sigøynere har mange navn, de heter en ting men kaller seg noe annet. Eksempel: i VG for noen år tilbake sto det et stykke om Karoli-familien. Den forrige sigøynerkongen Polykarp Karoli (far til 'Dolla') var født Pål Karlsen. Polykarp var hans sigøynernavn, så de hadde gjerne andre navn enn de gikk under til vanlig. Jeg kjenner noen som er sigøynere, og de har gjerne andre navn enn de går under til daglig...Jeg tror godt din Kristian Sandvold kan være sigøyner eller tater. Du burde forsøke å finne ut mere som Knut Bryn skriver under. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anne, når du vet om ekteskapet, hvor skjedde det og hva står der om hans fødselsdato og farens navn? Det samme gjelder Julie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Anne, spurte deg om data fra ekteskapet mellom Kristian og Julie så jeg slipper å lete mye for å identifisere dem. Du må svare hvis jeg skal løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.