Gå til innhold
Arkivverket

[#7372] Gården Sødre Berg, Toten

Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

I kirkebøkene står det følgende:- Trolovet 15 des 1791 i Toten Enkemand Christian Hansen søndre Berg og pigen Pernille Ellingsdatter Stikkbakken Canr: Hans og Ole Buer Gifte 4 jan 1792.Er det noen som kan hjelpe meg med en steds plassering av Søndre Berg ? Av det jeg har klart å finne ut tilhører den ikke Berg gård som et underbruk (husmannsplass). Hvor kan jeg evnt. finne gårdshistorie om plassen og folkene der?Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 er det 2 Berg gårder på Toten, er du sikker på at den ene ikke het søndre? Er det dine folk som i 1801 bor på Ninive grd., for der står det gift 1.gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det Berit skriver er rett,og jeg tror i hvert fall ikke din mann var på Berg i Nordslia, i så fall ikke på hovedbruket, og jeg vet ikke om noe underbruk med navnet Søndre Berg under denne garden. Se forøvrig innlegg fra meg på web'n til Toten slekthistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Berit og Tor !Ja, dette er det store mysteriet.Jeg er sikker på følgende:- Berg gård har ikke underbruk som heter Søndre Berger. - Det er mine folk som bor på Ninive. - At Christian Hansen er gift med Pernille Ellingsdatter Stikbakke.At han i FT1801 er oppført som g.1 gang mens kirkeboka sier Enkemann har jeg ikke noen forklaring på.Det at FT1801 referer til 2 Berg gårder er noe som jeg må prøve å finne ut av.Kan det være snakk om Søndre evnt. Nordre Berg ?En tanke som slo meg er at Ninive grenser til BergER gård.Er det rett og slett en skrive feil i kirkeboka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Fra FT 1801 sjekket jeg begge Berg gårdene. På den ene finner jeg flere "Hansen" bla. en Poul Hansen(51 år)og Hans Hansen (36 år). Kan disse være hans brødre ?Vil evnt. gårdsmappe fra Økomuseet kunne hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Gardsmappene: Mulig - jeg bor like ved Dok.-senteret på Kapp - kan ta en titt for deg en gang til uken (senest fredag den 11) Men jeg er fortsatt rimelig sikker på at om han var fra Berg i Nordlia, Ø.Toten, måtte han være en yngre sønn. Forøvrig er det også mulig å søke i arkivet direkte på flere navn. Skal følge med hva som skjer her og på web'n til Slekthistorielaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Harald. Skal på jobb på Dok senteret på Kapp i morgen,mandag. Skal ta en titt på dette.Du får svar i morgen. Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Tor og Eva !Har funnet en artikkel som omhandler Berg "i Lien" av Otto Fossmo og Ole Berg. Denne forteller om fire plasser under denne Berg gården.Disse er Bergsbakken, Bergstuen, Møllerstuen og Nerstuen.Igjenn tilbake til de 2 Berg gårdene som er nevnt under FT 1801.Finner den ene ved Aas men ligger det også en på Ø.Toten ?I artikkelen Berg "i Lien" finner jeg ingen steds referanser som kan fortelle meg hvilken Berg gård vi snakker om. Men utfra navnene i teksten er det klart at dette er den "andre" Berg gården han her snakker om (fam. Anders og Johanne Haagensen)Ser frem til å høre fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Harald. Har funnet han Christian Hansen f.1750 med kone.Det er rett at Christian er enkemann da han gifter seg med Pernille Ellingsdtr.Stikkbakke f.1754.De fikk ingen barn.Han var gift 1.g.med Kristine Gulbrandsdtr Buer.( vielsesdato 27.12.1776).Barn.Hans dpt.6.6.1779 (Aas) Maria f.28.2. dpt 8.3.1782 ( Aas)begravet 26.2.1786,4 år. Lars f.23.3. dpt 24.3.1785.(Aas) Det var skifte etter Kristine 19.11.1790. Bosteder:Morterud 1776.Schiellerud 1779.82.85.86. Ninive 1790. Gift 2.g.4.1.1793.Boplass Søndre Berg 1793, Ninive 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Da har Eva løst det meste. Jeg har sett litt mer på "Søndre Berg" - er tilbøyelig til å mene som deg Harald; at det må være BERGer. Kanskje Eva kan hoste opp mer: om ikke, legg ut forspørsel på Slekthistorielaget's sider. Forøvrig kjenner jeg en eldre Vestre-totning med store kunnskaper om garder og bruk der. Kontakt meg om nødvendig på tor.rustad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Takk for masse god hjelp !Til deg Tor, så hadde hvert flott om du kunne sjekket ut Søndre Berg for meg med kontakten du har på vestre Toten. Sitter han inne med informasjon omkring dette så ville det være til stor hjelp.(min email adresse:hbern@c2i.net)Til deg Eva. Dette var ny og ganske uventet informasjon ! Har hele tiden basert meg på informasjonen i FT 1801 om at han var gift 1 gang og at Lars (som er min stamfar) var Pernilles sønn sammen med Christian. Dette er jo det flotte med slektsforskning. En blir alderig helt ferdig og overraskelsene ligger alltid på lur.Etter det jeg vet, så skal det også finnes et søsken til, Ole f. 1780 ! Han tok etter sigende over Ninive etter Christian. Ellers vil jeg benytte anledningen til å spørre deg om følgende:1. Finner du Christian Hansen i kirkeboken. Dette kunne gitt oss mer svare på hans opprinnelse og riktighet av Berg versus BergER gård. 2. Hans Buer, som er forlover til Christian og Pernille finner jeg igjen på Buer Søndre. Ligger det noe informasjon på Økomuseet om gården og evnt. folkene der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har snakket med "min mann" - ikke noe nytt. Men jeg kan hilse fra Arve Berg på Berg i V.Toten, han beklager at han ikke har svart deg ang. Stikkbakke enda. Forøvrig sier han at han aldri har hørt om Søndre Berg i V.T. Din antagelse om at det kan ha vært nabobruk til Ninive er fortsatt aktuell; i dag har brukene BERGer Midtre og Nedre gardsnummer "tett ved" Ninive. (Norske Gardsbruk, Oppland 1) Kan han vært fra f.eks. Vardal; der er det jo en stor Berg-gard?? Jeg avventer om Eva finner ut noe på Kapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Etter det jeg husker fra hva Eva fant på Kapp (jeg var der), mener jeg at Christian neppe har noen egentlig tilknytning til noen gard Berg eller Berger (sistnevnte er nok riktig - noe Søndre Berg finnes ikke på Toten, sjøl om det er det som står i kirkeboka). Derimot var han bruker på Skjellerud ei tid i sitt første ekteskap. Da han gifter seg første gang bor han forøvrig på Morterud. Jeg tror nok de to sistnevnte er steder det er mer relevant å lete.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Er i utgangspunktet enig med deg Rune, men når vi ser på kartet er det også et annet alternativ. Jeg finner 2 Berg gårder, en på Ø-Toten mot Hoff (dette er nok Berg gården som omtales som Berg i Lien) og en i Aas. Berg gården i Aas er kanskje et alternativ da det er påført "Aas" om dåpsted for Christian's barn.(også begravet for et pikebarn) Videre finner vi i FT 1801 flere "Hansen" på denne Berg gården. Noen som har noen synspunkter på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

"Berg i Aas" er Berg hos Arve Berg, Bøverbru, V.Toten.(Som du har skrevet til) Med litt velvillighet kan det kanskje sies at den garden er en "Søndre", men dog; de har ingenting med hverandre å gjøre, og iflg. Arve + en annen lokalhistorisk ekspert jeg har forespurt har denne Berg-garden aldri hatt noen "søndre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

En presisering: Berg i Ø.T. og Berg i V.T. har altså "ikke noe å gjøre med hverandre" - derfor er i hvert fall ikke de noe "søndre/nordre" Forklaringen på "Søndre Berg" er nok en annen. "På folkemunne" eller ved egen tolkning av en embetsmann KAN både BERGer o.a. selvsagt ha blitt til S.Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Vil bare bekrefte det Tor sier, at Berg i Ø.T. og Berg i V.T. "ikke har noe med hverandre å gjøre" - altså har Berg i V.T. aldri vært regnet som en "Søndre Berg" i forhold til Berg i Lien (altså Ø.T.). Sistnevnte Berg gard kan nok trygt holdes utenfor.Er enig i at Berg i V.T. geografisk sett kan være mulig, men det er ikke akkurat i nabolaget til Skjellerud og Ninive. Det er også helt ukjent at denne Berg-garden skal ha kunne blitt betegnet Søndre (så vidt jeg vet har den alltid vært einbølt). Berg i V.T. ligger helt riktig like ved Aas kirke. Aas var på 1700-tallet den eneste kirka i området som i dag er V.T. kommune, derfor måtte folk helt fra Raufoss-kanten, Eina, Veståsen osv. døpe sine barn der (og fra tid til annen også i Hoff).Nå tror jeg ikke det egentlig er så vesentlig med denne Berg-garden, da Christian ser ut til bare å ha "vært innom" der såvidt. Men skal en prøve å finne plassen på Toten, holder jeg nok fortsatt en plass på Berger. En annen tanke som slo meg er om det kan finnes noe Søndre Berg i Land, da avstanden fra Skjellerud til Land ikke er så altfor stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

I og med at Aas var kirken som favnet V-Toten om rådet på denne tiden ser det ut som om dåp sted ikke ledere noe vei. Derimot ser jeg på kartet datert 1854 (utlagt på Slektshistorie lagets hjemmeside)at det finnes en Søndre Berg i Land (rett nord-vest om Ninive). Hvor finner jeg Buer gården? (gården til hans første kone Christine Gulbrandsdtr. Buer.Tror at jeg ser den rett ved Ninive, men vanskelig å tyde denne skriften.)Da mye av dette blir antagelser, så er vel kanskje kirkeboken stedet å lete for å finne hans foreldre og evnt. gårdsnavn eller via faddere ? Eller noen bedre forslag ? Det at det høyst sansynlig er en skrivefeil blir litt for tynn dokumentasjon på personen og hans opphav.Det sørgelige er at jeg har prøvd å lese micro film delen fra kirkeboka for det aktuelle tidsrommet (1750 +/-5 år)uten resultat. Presten har en av de verste håndskrifter jeg har sett, så dette førte ikke frem. Finnes det noen avskrifter av kirkeboka for den aktuelle perioden eller noe som er istand til å sjekke det ut for meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Har funnet Buer gården rett "over gata" for Ninive, så her gikk man "ikke over bekken" nå en skulle skaffe seg en livsledsager. Christian Hansen nevner i skyldelings dokumentet for Ninive datert 1800 at han startet ryddingen av området Ninive allerede i 1764 (14 år gammel !) sammen med sønnen til Jonas Marcussen.Ninive ble den gangen kalt Søndre Berger ! Dette må jo bety at han kommer fra en eller annen plass inærheten. Både Skjellerud og Berger (øvre, nedre og midtre) er vel alle mulige steder.(Berger Nedre grenser jo mot Ninive)Morterud mener jeg ligger for langt unna, men må selvførgelig sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.