Gå til innhold
Arkivverket

[#7380] Inger Østensdatter Vaker, Norderhov


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Inger Østensdatter 39 år var i 1801 ugift innerst på Vaker i Norderhov hovedsokn, Norderhov på Ringerike. Hun hadde to døtre, Mari Simensdatter (1787) og Anna Olsdatter (1791). Jeg søker etter opphavet til Inger Østensdatter. Var hun fra Ringerike, Hallingdal, Valdres, Hadeland eller Nedre Buskerud?Inger kan ha hatt en søster Ragnhild Østensdatter som i 1801 tjente på Tandberg i Norderhov, 36 år.Takker på forhånd for hjelpen!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Lars, kan ikke hjelpe deg, men har prøvet å finne noe etter disse to døtre, Mari Simensdatter (1787) og Anna Olsdatter (1791), tenker på nyere kirkehandlinger etter 1801 ?med hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Mari Simonsdatter, mi tiptipoldemor, ble døpt i Norderhov 1.4.1787, vokste opp hos sin farmor Marthe Simonsdatter (1725-e. 1801) i Frogseie (plass Mælingen?), Norderhov, og gifta seg i Norderhov 4.3.1808 med Nils Johnsen fra Veisten, døpt i Norderhov 23.2.1772. Dette paret ble boende i Frogseie (plass Mælingen), men Mari døde som husmannsenke i Norderhov 2.11.1861. Hun bodde da hos dattera Anne Nilsdatter (1813-1867) på Botilrud i Prestegardseie.Jeg er forøvrig også interessert i dødsdatoer for Marthe Simonsdatter og Nils Johnsen som jeg ikke har klart å finne i kirkebøkene for Norderhov...Med venlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

Det er ting som tyder på at Inger Østensdatter er kommet fra Begnadalen i Sør-Aurdal, født der i 1763 som datter av husmann Østen Olsen i Haravika(?) under Sørum og kona Gjertrud Andersdatter.Men bygdeboka for Sør-Aurdal har svært sparsommelig med opplysninger om denne familien. Fins det noen kjentfolk i Begnadalen som kan hjelpe meg videre??Hjertelig tusen takk!Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.