Gå til innhold
Arkivverket

[#7382] Noen som kjenner Lyng-familie fra Trondheim?


Gjest Rune Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

Jeg er blitt kontaktet av en amerikansk etterkommer av Niels Syvertsen Lyng i Trondheim, f. 1829 i Verdal. Vedkommende ønsker å finne mulige nålevende slektninger i Norge, og eneste barn av Niels som ble boende her til lands synes å ha vært Joachim Carensius Lyng, f. 1866. Denne Jochim ble iflg FT1900 gift med Emilie og hadde pr 1900 barna Gunhild, Einar og Nora.Joachim hadde en yngre søster, Gunhilda Nicoline, som også kan ha etterkommere her i landet. Finner henne foreløpig bare i FT1875 som liten pike.Noen som tilfeldigvis har mer opplysninger om denne slekta - før jeg selv oppsøker arkivene?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Både stortingsrepresentant Otto og d.o.+ statsminister Jon Lyng var jo frå frå Trondheim eller deromkring. Kan dei ha noko med desse folka å gjere? I så fall er der jo etterkomarar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Lyng er vel et gammelt trøndersk gårdsnavn med gammel slekt, uten at jeg har registrert noe, bortsett et lite hjørne langt der bak om artikler både her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Dette Lyng-navnet er tydeligvis etablert i slekta da Niels flytta fra Lyngsvald i Verdal til "byen". Niels kan ha søsken med samme etternavn som har etterkommere, men jeg prøver altså i første omgang ett ledd nærmere. Min amerikanske kontakt er etterkommer av Joachims bror Axel Sophus Lyng, som emigrerte.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei!Jeg mener å huske at det er Lyng han heter, pioneren og utbyggeren på Grand Canaria, som også brenner for de eldre. Skal jo bygge ut Taurodal. Han er fra Trøndelag og var utdannet som smed i sin ungdom. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vital records index på Familysearch har fødsler og dåp på alle Nils Sivertsen Lyngs barn fra kirkebøkene i Trondheim, jeg fant også vigselen til Nils med Gjertine Marie Alvig på Bakklandet 2.3.1856, men ikke vigslene til Gunhilde og Joachim. Så da er det kanskje ikke mye hjelp i?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det var et program om denne utbyggeren i Spania for ikke så lenge siden. Av det jeg husker mener jeg han opprinnelig var fra Verdal og hadde "eid" det aller meste i Verdal.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Jeg kan ikke bidra med mye, men jeg kommer fra Stjørdal i Nord-Trøndelag og der er det flere familier som heter Lyng, så du kan prøve i bygdebøker etc. derfra også. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Niels ble f. 4/10 - 15/4 1829, konf. 6/10 1844. Foreldre Siver(t) Nielsen og Anne Olsdatter Lyngsvald. Ser ut som om de fikk 9 barn 1829-1851. Mulig faren til Niels var Siver f.5/4 1805 Stiklestad, konf 29/9 1822 og gift 31/10 1828. Foreldre var: Niels Ellefsen Axnes og pike Anne Simensdt. Sparbue. Jeg fant dette under "Kyrkjebøker" i Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Takk for mange bidrag. Ja, både Familysearch og kirkebøkene fra Verdal har gitt meg noen spor å følge videre bakover. Det spørs om ikke adressebøker fra Trondheim blir neste skritt på veien mot vår tid, er disse tilgjengelige i Oslo??Storkaren Lyng på Kanariøyene er vel den samme som i sin tid startet og drev Lyng Elektronikk i Vanvikan, selskapet som bl.a. gjorde/gjør det stort i hotellsafer. Jeg visste ikke at han var fra Verdal, men nå har jeg notert meg det.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Vold

Ang. Bjørn Lyng, - han har nok aldri vært fra Verdal, men vaks opp ved Storvatnet i Leksvik, et flellområde mellom Leksvik og Rissa. Hans foreldre, ihverfall faren var av tysk avstamning. Men han er nært beslektet med stortingsmannen Jon Lyng, og likedan er Thor Heierdal hans søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.