Gå til innhold
Arkivverket

[#7387] Sunndal i Møre Og Romsdal


Gjest Evy Sander Meling
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Sander Meling

Ole Olsen og Marith Pedersdatter fikk en datter Marith 17 okt. 1841. Er dette samme Marith Olsdatter f.1841 som giftet seg med John Ingebrigtsen og flyttet nordover.I FT 1865 bor John på gården Draskgjeld i Sunndal. Finnes det bygdebøker for området som kan gi svar ? Hilsen Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

For Sunndal finnes det bygdebøker som inneholder nokså mye om slekt. Disse får du sikkert lånt via et bibliotek i nærheten av der du bor. Jeg har sjøl brukt bøkene, men har ikke rukket å sjekke opplysninger der opp mot kirkebøker og andre kilder ennå, så jeg skal ikke uttale meg om i hvor stor grad de inneholder feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Sunndalboka bind II: Draskhjellen. Denne plassen ble 1833 bygslet til Ingebrigt Johnsen Snøva, ca 1800-67, ukjent avstamning. Ble gift 1831 med Asbjørg Halvorsdatter,1804-76, datter av Halvor Jørgensen, som senere ble husmann på Snøvasmyren. Barn: 1) Mari f 1831 (overtar Draskhjellen. 2) Jon f 1840, utflyttet i 1862 til Tromsø (det står ikke noe om hvem han giftet seg med) 3) Halvor f 1846, ble husmann på plassen Holthaugen (Ålvundeid). 4) Knut f 1849.Mvh OsvR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Her var det mange nye opplysninger. Tusen takk. Kan det være noen opplysninger i Sunndalsboka om Marith Olsdatter f 17 okt. 1841 som kan bekrefte eller avkrefte om dette er den Marith jeg søker. Vet ikke om Marith Olsdatter og John Ingebrigtsen giftet seg i Sunndal eller nordpå. De fikk en datter Anna Julie I Vadsø i 1868.Hilsen Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Evy! Ivar Seljedals "Sunndalsboka" består av 5 bind. Draskhjellen (Lykkja) er en av 4 husmannsplasser under Moen, i bruk 1833-76. Under Draskhjellen står det ingen ting om at Jon gifter seg før han drar nordover. Jeg ville tro at forfatteren hadde tatt det med dersom han hadde hatt kjennskap til det og om han hadde hatt opplysninger om det et annet sted i de 5 bindene.Mvh OsvR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Vet at Marith Olsdatter min tippoldemor brukte navnet Sjølseng og at hun var fra Sunndal. Må nok en tur på biblioteket for å låne bøkene.Hilsen Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei igjen! Sjølseng kan nok være en god ledetråd, der er det flere Ole. Lars Olsen II bruker Sjølseng fra 1823-61. Han har en bror Ole som er født 1800 på Sjølseng. Sønnen Ole f 1834, flytter til Nordland i 1854. Neste skritt er nok en tur til biblioteket.Mvh OsvR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.