Gå til innhold
Arkivverket

[#7390] Jon Kristiansen Holm - Nord- Trøndelag.


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg har sendt ut en etterlysning tidligere og jeg har virkelige problemer, men jeg har så lyst til å få et svar på dette. Jon Kristiansen Holm f. 1848 i Fåberg(?????) og kone Elen Anna Holm f. 1845,gift i Frosta kirke 1872, disse 2 bodde en stund i Stjørdal og der fikk de barna: Karoline Amalie Replass f. 16/7 1872(min ane), Jon Adolf Jonsen Holm f. 19/4 -1874, Berte og Bergitte f. 2/2 1877 og Martin Jonsen 1877. I bygdbøkene står det at de flyttet til Levanger området. Jeg fant et ektepar i Verdal som kunne stemt, men da jeg leste dødsannonsen til Jon i 1913 hette han Jon Jonsen Holm, Har noen et gått råd for hvordan jeg skal få løst denne floken. Jeg har forsøkt å søke på folketellingen for 1900, men der finner jeg kun de i Verdal. Hvis de er døde før 1900-tellingen har noen et godt råd for hvordan jeg kan finne det ut? På forhånd mer en takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen Sissel. I kirkeboka for Frosta sto det: Gift 2/11 1871!!! ungk. John Christiansen Holme føde-/oppholdsted Frosten, 31 år, far hmd. Christian Andersen Holm. og pike Elin Anna Christiansdt Nossumvald, Nossumvald i Skogn, 25 år, far Christian Johansen Nossumvald.I april 1872 flyttet smed og inderst John Christensen Holm, 32 og kone Elen Anna 26 til Nedre Størdal. (Finnes 3 Holm grd. i Hegre i Øvre Stjørdal).FT 1865 Frosta Vigemyren grd. John Christiansen, logerende, ugift, smed f. 1839 Gaustads prgj. (det skal vel kanskje være Gausdal?) Det ligger en Holme gård i Gausdal om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Si meg hvordan får du dette til? Jeg tror jeg har lett meg helt blind, men jeg har jo notert at jeg så i kirkebøkene at de giftet seg i 1872 i Frosta, men jeg har nok tatt feil. Deres eldste datter var født på gården Haabet i Stjørdal. Etter bygdebøkene flyttet ekteparet videre, men jeg opererer med litt feil fødselsdato og da blir det jo også problemer. Jeg skal nå fortsette å grave med litt mer åpne øyne, men disse har jeg virkelig hatt problemer med. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Husmann Christian Anderssen Holm omtales grundig i artikkelen "Gjørtleren på Jøråshaugen i Skogn" i Levanger historielags årbok for 1995. Christan var født på Holme i Fåberg 6.1.1801. Han ble gift med Andrine, født på Enge i Follebu (Gausdal) 1.6.1812. Familien kom flyttende til Trøndelag i 1842, og oppholdt seg den første tida på Olstad under Lynan i Skogn. I 1843 kom han som husmann til Jøråshaugen under Jørås i Skogn. Artikkelen er skrevet av Johannes Gundersen, et oldebarn av Christian.Paret hadde med seg tre barn da de kom, alle født i Fåberg: - Ane, f. 1835. - Arne, f. 1837. - John, f. 1839.* Ane ble gift med Lars Evensen fra Bardu, bruker i Almlia i Markabygda (Skogn). * Arne var smedmester på Levanger; grunnla Holms verksted. * John var smed, døde i 1878 (kan vel ikke være noen annen enn "din" John).Videre kom følgende barn til verden på Jøråshaugen: - Cisilie, f. 1843, ugift, 1900. Var den siste tida i Meråker. - Ragnhild, f. 1845, gift med bakermster Matias Larsen fra Trondenes. Har stor etterslekt i Stjørdalsdalføret. - Lauritz, f 1849, utvandret til Amerika. Gift, men hadde ingen barn. -Anton, f. 1851, til Amerika, ugift. - Anna Kristine, f. 1854, gift med Oluf Steffensen Tingstad fra Frol, utvandret, brukte navnet Stevensen, stor etterslekt "over there".Videre opplysninger i artikkelen. Regner med boka kan fjernlånes fra de fleste bibliotek: Årbok 1995 Levanger historielag ISSN 0803-1975 (en morter laga av C.A. Holm pryder framsida)Mvh Arne Langås eutrollet@hotmail.com - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Dette kan ikke være min ane, hvis dødsfallet til John er det du oppgir. Fordi han jeg er på utkikk etter levde i 1896. Da hans datter giftet seg i Vor Frues Kirke i Trondheim i 1896 står han oppført der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hva står han oppført som i 1896? "Brudens fader"? I såfall kan det godt være rette karen; brudens far kan ha vært avgått lenge før bryllupet. Står han derimot som forlover er saken noe vanskeligere. Det er mulig det er skrivefeil i kirkeboka, evt. feil i artikkelen om C.A. Holm. Uansett, jeg har vanskelig for å tro at det har vært flere smeder med navn John Christiansen Holm, sønn av Christian Anderssen Holm i Skogn.Mvh Arne Langås - eutrollet@hotmail.com - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Etter at jeg satte inn innlegget så lurte jeg på dette. For han står bare oppført som brudens far. Jeg trodde ikke at man gjorde det hvis faren var død. Men da er det sikkert det at han er død som er årsaken at jeg på folketellingen på 1900-tallet ikke greier å finne han. Jeg må si tusen takk for hjelpen hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.