Gå til innhold
Arkivverket

[#7391] Gulbrand Paulsen og Marthe Marie Olsdatter i Trøgs

Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Gulbrand Paulsen og Marthe Marie Olsdatter var ugifte foreldre til tvillingene Caroline og Matthea f. 13. desember 1855 i Trøgstad.Caroline som var min tipp oldemor ble bortsatt etter noen år.Vet noen hva som skjedde med Matthea, og hvem var foreldrene til Gulbrand og Marthe?MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Inger! Vi har sett litt på etterlysningen din og klart å finne fram en del. Du har iallfall noe å jobbe videre med tror jeg. 1) Caroline - tvilling med Matthea - f. 13.des. - d. 30.des.1855 i Trøgstad. Ægtefødt barn av gaardmand Gulbrand Paulsen Øiestad og Martha Maria Olsdatter. Faddere: Maren Filtvedt, Eidsberg, Elin Trømborg, Christen Ødegaarden, Andreas Ødegaarden, Torkel Filtvedt. 2) Matthea - tvilling med Caroline - f. 13.des. - d. 30.des.1855 i Trøgstad. Ægtefødt barn av foreldre som nevnt over. Faddere: Ragnil Aas, Spydeberg, Karen Øiestad, Jens Persbraate, Andreas Aas, Even Øiestad. 3) Maren Helene - f. 21.apr. - d. 08.mai.1859 i Trøgstad. Datter av avgiftsbruker Gulbrand Paulsen Øiestad og Marthe Maria Olsdatter. Faddere: Anne Maria Øiestad, Karen Aas, Spydeberg, Even Øiestad, Christen Ødegaarden, Torkel Filtvedt. 4) Innflytt til Trøgstad i 1853 - fra Eidsberg - husmand Gulbrand Paulsen (31 år, forpakter på Øiestad) og hustru Marthe Maria Olsdatter. Attest av 28.apr.1853. 5) Utflytt fra Eidsberg 03.okt.1853 - til Trøgstad - Husmann Gulbrand Paulsen af nordre Krosby, Eidsberg, og hans hustru Marthe Maria Olsdatter. Han er 31 1/9 år, hun er 37 3/4 år. Til Øiestad i Trøgstad. NB!......født paa østre Aas d. 01feb, døbt. 10feb.22, confirmered 28.okt.38..... uft.att.28apr53. (mulig jeg har lest datoene feil, for det var veldig utydelig.). 6)Utflytt fra Trøgstad i 1860 - til Hobøl - Lotbr. Gulbrand Paulsen Øiestad - 38 år - med 3 barn: tvillingene Caroline og Mathea 4 år, samt Maren Helene 1 år. 7) Kone Marthe Marie Olsdatter død 31.des.1859, beg. 10.jan.1860. Kone af bruger Gulbrand Paulsen. 45 år bosatt på Øiestad. 8) I FT for 1865 finner jeg en husmann på Filtvedthagen i Eidsberg: Gulbrand Paulsen - enkemann - f. 1822 i Eidsberg. Han har følgende barn boende hos seg: Johan - f. 1850 i Eidsberg, Ole - f. 1853 i Eidsberg, Maren - f. 1859 i Trøgstad. 9) I FT for 1865 finner jeg hos Hans Pedersen og Elen Paulsdatter (f. 1827 i Eidsberg - kanskje en søster til Gulbrand?) på Brændemoen - Karoline Gulbrandsdatter - deres fosterdatter - f. 1856 i Eidsberg. Selv om årstall eller sted er "riktig" syns jeg allikevel at det kanskje kan passe. Må selvsagt sjekkes ut. 10) Konfirmert 28.okt.1838 i Eidsberg. Gulbrand Povelsen Aas. NB udfl. no 34/53. f. ... feb. 1822. Foreldre: Hm. Povel Rasmussen og Mari Andersdatter. Vel, jeg håper du får bruk for noe av dette. Kunne ikke finne de to andre barna til Gulbrand eller hans vielse med Marthe Maria sånn i farten, men jeg tror nok du vil finne dem i Eidsberg. Mathea kan jo være død før FT1865. Med vennlig hilsen Slektsforskningsgruppa i Trøgstad v/Ingjerd og Jorun :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Ingjerd og Jorun,Tusen takk for hjelpen. At Caroline og Mathea hadde flere søsken var nytt for hele familien. Nå har jeg, takket være dere, fått noe å jobbe med.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Liv S. Hansen

Hei Inger!Har et spørsmål om nevnte Karoline Gulbrandsdtr født 1856 i Trøgstad. Hvem giftet hun seg med? Jeg har også en Karoline G. født samme tid og sted som en av mine aner.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Liv, Karoline giftet seg med Hans Christian Amundsen født i Tune 1849 . De fikk 8 barn, hvorav ett tvillingpar. Den ene tvillingen døde 1 1/12 år gml De overtok en del av Tjernes gården i Rakkestad i 1899Samme familie??Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hei igjen Inger!Takk for svaret! Det var den 'rette' Karoline, så vi har nok felles aner. Min mormor het Gunhild Marie og var datter av Hans Amundsen og Karoline Gulbrandsdatter fra gården Tjernes i Rakkestad.Det er jo tydelig du vet en del om disse, så jeg er selvfølgelig nysjerrig på å få vite mer. Jeg har navn på de fleste av barna til Karoline, men ikke fødselsår. Dessuten hadde det vært morsomt å få vite noe om Hans Chr. Amundsen født i Tune. Var han fra gården Ryen Østre? Foreldre?Dette her var spennende !mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Liv,Det gikk litt i surr med 't-er'. Caroline er min oldemor. Din mormor ble bare kalt Marie, hun er søster til min morfar Johan Petter. Din mormor var den eldste i barneflokken, så kom Anætte Mathilde (bare kalt Mathilde) f. i 1881,nr.3 var Karen f. i 1884, nr. 4 var Julie f. i 1887, nr. 5 var Maren f. i 1890, så kom min morfar Johan Petter f. i 1897, siste par ut i barneflokken var Inga og Ole Albert f. i 1901.(Ole Albert døde 1 1/2 år gammel av medfødt svakhet). Kan du gå over på min private e-mail inger.tysland@chello.no Dette var kjempeartig. Skal på Riksarkivet i morgen. Hvor mange generasjoner har du bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.