Gå til innhold
Arkivverket

[#7396] Torgersdatter fra Gausdal

Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen som har tilgang til bygdebøker eller kirkebøker for Gausdal. Jakter på opplysninger om Beret Torgersdatter født ca. 1738, fra gården Holte i Gausdal. Gift i 1763 med Christen Olson, født 1735, også han fra Gausdal. Christen var som ung skoleholder i Gausdal.Har opplysninger om etterkommerne, trenger om familien og forfedrene. Eventuelt om noen kan si om det står noe i bygdebøkene.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Lars. Jeg har ingen bygdebøker fra Gausdal, men lurer på om Torgersnavnet ble bevart i slekten opp mot 1900-tallet da en del av min manns slekt kommer fra distriktet der?! De het Torgersen og Semingsen i generasjoner. De bodde sist på et sted som het Gillebovolden i Øyer. De skal også ha bodd på Blæsterviken tidl. Mvh Anne M. Gilhuus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Dessverre så har vi ingen bygdebøker for Gausdal, det nærmeste vi kommer er vel Hans Kråbøls opptegnelser 1820-1824 (Kråbølsboka) om diverse slekter i bygda. Holte er ikke nevt her.Torger-navnet kom så langt jeg vet til Holte med giftemålet 31.03.1815 mellom Ole Torgersen Opsal (sønn av Torger Svensen Opsal og Marit Johnsdtr Engeland) og Anne Iversdtr. Holte (datter av Iver Larsen Holte og Marthe Hansdtr Kleve). Framover så hette brukerne på garden skiftevis Torger og Ole (Olaus).De eldste som jeg har registrert som brukere av Holte er Lars Paulsen (f. 1726) og Marit Iversdtr. (f. 1736).Mvh Jan Olav Skaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Finnes det eventuelle kilder hvor det er mulig å finne skoleholderen Christen Olsen? Det er bygdeboka for Nes som forteller at han og kona var fra Gausdal. Det stod at Christen Olsen Kjos var fra Gausdal. Har ikke klart å finne ut hvor Kjos er.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Det er 2 Kjos-garder i Gausdal (Østre og Vestre) og disse finner du lengst nord i Østre Gausdal.Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med lederen i Slektsgruppa i Gausdal Historielag. Han heter Magne Bårdslien (email: m-baard@frisurf.no). Dette er en grei kar, og jeg regner med at han gjør eventuelle oppslag i kirkebøkene for deg.Mvh Jan Olav Skaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.