Gå til innhold
Arkivverket

[#7397] Johan Jonssen (TYNES) og Justine Nielsdatter


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

JEG PRØVER IGJEN - KAN NOEN HJELPE MEG ??Prøver å finne dette ekteparet, der begge skal være født sånn ca. 1748 ?. De bodde på Vestrum gård i Ekne sogn i 1801. Men hvor ble de av og hvem er deres foreldre igjen, se det vet jeg ikke.De har 3 barn som jeg vet om. Lars Johansen f.1783 Jon (Joen) f. 1780 i Levanger. Johannes f. 1794. Lars vet jeg ble senere gift med Ingeborg Anna Jensdatter f. 1798 i Sandan.Jeg har gått igjennom kirkebøkene over Skogn på dødsfall- vielser og det som er. De har totalt gått opp i røk etter 1801.Jeg finner heller ikke vielsen mellom Johan og Justine. Jeg heller til at de ikke er fra Skogn, de er kanskje innflyttere???I Bygdeboken over Ekne står Lars Johansen (sønn) så vidt nevnt, og der står det at han er fra Mosvik. Men jeg finner ingen i Mosvik heller.Mitt siste håp er at noen her kan hjelpe meg. Har noen tilfeldig noen opplysninger om denne familie.Vi har prøvd i åratal min onkel og jeg å finne ut av dette.Nå er ikke kirkeboken over Skogn fra 1801 og frem i tid så lettlest, men vi har gått igjennom den en del ganger og finner ikke noe.MVH Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

HeiJeg vet ikke om dette er til noe hjelp. Som du ser er etternavnet mitt Thynes, et navnsom stammer fra Levangertraktene. Den første i familien som jeg har registrert med dette navnet er Andreas Johannesen Thynes. Hans bestefar mener jeg er Stener Jonssen f. ca. 1759. i 1801 bor han på gården Biertnes på Stiklestad. Hvorvidt Stener er fra denne gården vet jeg ikke. Jeg har også registrert at navnet Westrum forekommer som faddere i senere ledd i familien, så kanskje det er en forbindelse her, mellom Stener og Johan. Navnet Johan/Johannes forekommer flere ledd.mvhAlf Thynes, Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

På Scandinavia Vital Record Index CD fant jeg Johan Joenson og Justina Nielsdr, gift 28.oktober 1772, Ytterøy, NT. Det stod ikke noen alder på dem, og heller ikke foreldrenes navn. Jeg fant dem ikke på CD'n for dåp og/eller konfirmasjon.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Jeg fant følgende på dåp (alle døpt Ytterøy, NT): Bereth Johansdr, døpt 25.12.1772 (Far: Johan Berstad, mor: Justina). Margrethe Johansdatter Eynes, døpt 28.08.1774 (Far: Johan Eynes, mor: Justina Nielsdr). Niels Johansen Eynesgiærdet, døpt 16.03.1777 (Far: Johan Eynesgiærdet, mor: Justina Nielsdr). Jeg fant ikke Johannes, Lars og Joen. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal dere ha, kanskje de er fra Ytterøy, da er det ikke rart jeg ikke fant dem før 1780, og da i Levanger når sønnen Joen ble født. Er det noen som kanskje vet hvem foreldrene til Johan og Justine er. De er kanskje da fra Ytterøy. Finnes det noen bygdebok over Ytterøy tro. Lurer også på hvor de bodde når de døde. Men dere har hjulpet meg meget, dette er et spor som jeg absolutt må følge. Jeg får ta meg en tur til riksarkivet og lete under Ytterøy.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg vil komme med litt mere tileggopplysninger om Johan Jonssens sønn Lars Johansen i håp om at noen vet noe mer om Johan og Justines videre skjebne eller fortid. En av Lars Johansens sønner Olaus f. 1842 som senere tok navnet Bjørgumval etter gården han bodde og arbeidet på. Han igjen ble gift 24 juni 1874 med Ingeborg Kristine Olsdatter født i Ytterøy. Dems sønn igjen John Ludvik f. 1874 ble senere ordfører i Skogn.Lars Johansen hadde følgende barn: Petter f. 1822 Johan f. 1825 - Jørgine f. 1834 - og så Olaus. Kan være fler, men det er de jeg har funnet. Alle ble født på Ekne i Skogn.Lars Johansen var husmann på gården Falstadval og hans kone Ingeborg Anna Jensdatter var datter fra gården Finsvik.Da Johan og Justine finnes på folketellingen i 1801 under Skogn men siden er totalt borte fra kirkebøkene under Skogn som jeg kan se, kan de ha flyttet til 1 av sine barn på gamle dager. Men hvem det vet jeg ikke, ihvertfall ikke til Lars. Antakelig en datter som jeg heller ikke vet hundre prosent sikkert på om han hadde.Sporet fra Ytterøy skal jeg sjekke, hvor mange het Johan Jonssen med kone Justine Nielsdatter, den kombinasjonen er det sikkert ikke mange av. Så det kan være noe i det. Men hvis han flytter til Levanger rundt 1780, ville det være naturlig om barnen som fremdeles er små fulgte med på foreldrene. Disse 3 barna som blir nevnt i innlegget ovenfor finnes ikke i Skogn i 1801 men 2 av de finner jeg i Ytterøy (antakelig de 2). De kan jo ha flyttet tilbake.Når jeg klarer å finne de 2, så har jeg slekten bakover i 6 ledd på samtlige grener. Men dette leddet butter skikkelig imot.Hvis noen vet noe der ute, er jeg takknemlig for ALLE OPPLYSNINGER SOM KAN HJELPE MEG VIDERE. mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Hei igjen! Jeg kjenner ikke noe til familien, og vet ikke om dette er de rette personene, men jeg har fått låne noen CD'er, og synes det er spennende å søke etter navn/opplysninger. Jeg søkte på Justine (Justina) Nielsdr og Johan i hele Norge, og fant bare én kombinasjon (men, "alt" står jo ikke på CD'n, så det kan jo være flere). Jeg fant også følgende:Lars Johansen 42 år og Ingeborg Anna Jensdr. 27 år, gift 20.07.1825, Levanger.Olaus Larsen 28 år (men, det er kanskje ikke "din" Olaus?) og Ingeborg Olsdr 35 år, gift 05.11.1840, Ytterøy.Jeg fant følgende barn til Lars:Peter Larsen, f. 30.05.1822 og døpt 23.06.1822, Ekne (Lars Johansen og Anne Jensdr.).Johan Larsen, f. 30.11.1825 og døpt 01.01.1826, Skogn (Lars Johansen og Ingeborg Anna Jansdr.).Ingebor Cecilie Larsdatter, f. 28.07.1828 og døpt 17.08.1828, Skogn (Lars Johansen og Ingebor Anna Jensdr.)Cecilie Larsdatter, f. 08.02.1831 og døpt 06.03.1831, Ekne (Lars Johansen og Ingebor Anna Jensdr.).Jørgine Larsdatter, f. 09.12.1834 og døpt 11.01.1835, Ekne (Lars Johansen og Ingeborganna Jensdr.).Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Karen Det er nok min Lars, opplysningene er korrekte bortsett fra Olaus Larsen han giftet seg 24 juni 1874 i Alstahaug kirke i Skogn og ikke i 1840, men det er den samme Olaus.Ingeborg Cecilie visste jeg ikke om, det skal jeg sjekke opp.Cecilie Larsdatter står ifølge kirkeboken at hun skal være født 08.02.1830 og døde et år gammel den 30.01.1831. Så opplysningene på CD er vel ikke helt korrekte, regner med at det som står i kirkeboken er rett.De andre datoene stemte helt på prikken. Du ska ha takk for din intresse, og at du tilførte enda et barn de hadde. TAKK KAREN, for ditt engasjement.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.