Gå til innhold
Arkivverket

[#7404] Thore Throndson og Marit Johannsdotter fra Valdres

Gjest Halvor Aaby
 Del

Recommended Posts

Gjest Halvor Aaby

Jeg håper at noen kan finne ut mer om dette paret. Jeg har følgende opplysninger: Thore ble født 1843. Han var sønn til Thrond som døde 1850. Mor til Thore var Marit Andersdotter.Thore Throndson ble gift med Marit Johann"son" Bakke. Marit var født 1846. Marit og Thore skal ha vært fra Valdres. De emigrerte til USA og kom til Lansing, Iowa i 1866. De ble gift og fikk bl.a. en sønn Theodore i 1873. Familien flytta til Brookings S.D. i 1879, og seinere til Canada.Disse opplysningene har jeg fra ei tante i Canada; Theodore Throndson var hennes far. Det jeg ønsker å få vite er opphav og forfedre til Thore og Marit. Jeg har leita i folketellinga 1865 og emigrasjonsprotokollene, foreløpig uten resultat. Jeg har også sett på Bakke i Hedalen i bygdebok for Sør-Aurdal, uten å finne noe. Er det noen som kjenner til disse folka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg må rette en feil i overskrifta. De emigrerte seinest i 1866, ikke ca 1867. Jeg har mistanke om at de reiste før folketellinga 1865, da jeg ikke kan finne en passende Tore Trondsen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vet du at de var fra Hedal eller Aurdal?? Det er jo bruk og garder i andre Valdresbygder som heter /inneholder Bakke, ved et raskt oppslag i Matrikkelen 1886 finner du både navn "a'la" din mann + Bakke (uten at det dermed er noe spor?) Du vet det kanskje fra før, men hos Gjøvik og Toten Slekthistorielag http://www.slektshistorielaget.com/ under "Nyheter" finner du søkbart dåpsregister for Aurdal og Slidre, og her hos DA under "Andre" kan du klikke deg frem til Vigde i både Aurdal og Slidre + Begravde i flere bygder i Valdres. Disse registrene dekker riktignok til dels tiden før dine personer, men kan være til hjelp i videre søk. Forøvrig er det bra bygdebøker for både Vang og Slidre, + Thore Ey's bok om Vang og Slidre utgitt 1916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.