Gå til innhold
Arkivverket

[#7405] Hvor kom Erik Loss, forfar til Tysseslekta i Samna

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Vi er nok flere som er kommet til kort når det gjelder Erik Loss sitt opphav. Noen sier han kom fra Holland, andre fra Tyskland. Like før jul fikk jeg et interessant brev fra en amerikansk slektning. Han fant dette i "The Lutheran Encyclopedia", publisert av Augsberg Press, 1960, 3 vols. "Lucas Lossius (Lotze) b. 18 OCT 1508, d. 8 JUL 1552; peasant in Vacha, Hesse. Schooled at Latin School, Oldendorf, Hesse; Goethingen; Lueneburg gymnasium, Herford; Leipzig Univeristy; Wittenberg University. He became a faculty member at Lueneburg gymnasium and was one of the foremost musicologists in that period." Kan dette være far til Erik Loss? Som vi vet hadde Erik tre kjente barn, derav en sønn som het LUKAS. I tillegg var det mange musikanter blant Tysse slekta - musikken har faktisk fulgt slekta til våre dager. Det var heller ikke uvanlig for teologer å latinisere sine navn - noe som var vanlig både i Skandinavia og i Tyskland. Er det noen som har en ide om hvordan man skal kunne finne ut noe mer her? Mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei KjellaugDersom denne Lukas er født i 1508, er han ikke da for ung til å være far til Erik? Erik oppgis å være født i ca 1510, og død i 1587. Tror nok 1510 kan stemme, siden han ble utnevnt til skolemester (og var alt magister) i 1537. Dersom hans far er født i 1508, kan ikke Erik ha vært mer enn 9-10 år gammel i 1537...Hilsen Bjørn H Johannesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei KjellaugDersom denne Lukas er født i 1508, er han ikke da for ung til å være far til Erik? Erik oppgis å være født i ca 1510, og død i 1587. Tror nok 1510 kan stemme, siden han ble utnevnt til skolemester (og var alt magister) i 1537. Dersom hans far er født i 1508, kan ikke Erik ha vært mer enn 9-10 år gammel i 1537...Hilsen Bjørn H Johannesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Hvis det i hele tatt er snakk om slektskap mellom Lukas og Erik er vel brødre langt mer sannsynlig enn far/sønn eller onkel/nevø?Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selvsagt brødre jeg mente - eller og at de hadde samme far. Jeg rettet dette på en annen gruppe, men har heller ikke kommet noe lengre med dette. Jeg prøvde på en Tysk genealogi gruppe, men de var ikke så veldig hjelpsomme. Man må helst reise til Tyskland selv forstod jeg. En person sendte meg en adresse, men det var en vanlig postadresse. Skrev et brev som jeg etter over en måned fremdeles ikke har fått svar på enda jeg mestret opp min beste tysk-:)mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Per Nermo

3 generasjoner 'ned' fra Erik Loss finner (i agnatisk linje) sogneprest i Os ved Bergen, Jens Samuelsen Loss (1604-68), der jeg har sett barna Anna, Anders, Nils og Hendrik. Fantes her også en sønn Steffen, f.ca. 1640, far til Anna Maria Steffensdatter Loss/Loeds (1678-1733), g. Joacob Jacobsen Thode (1662-1725), handelsmann i Borgund, Sunnmøre ? Hvis ikke, hvem var i så fall foreldre til denne Steffen Loss ? (Erik hadde som kjent sønnen Steffen, død 1591).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Erik Loss kan vel like gjerne ha vore norsk som noke anna. 'Loss' kan vise til yrket 'los', som på kysten hadde høg status, og som svært ofte ga utøvaren heidersnamnet 'Los' (i alle variantar: Loos, Lods, Lotz, Loss osv). Ellers var svært få utlendingar prestar i Norge før reformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Per: Barna til Jens Samuelson Loss : 1. Anders Loss , var en tid kapellan i Os. 2. Samuel Loss, gårdbruker og lensmann i Fuse. 3. Anna Loss, g.m. Hr Hans Pedersen. 4. Kirsten Loss, død ugift. 5. Nils Loss, bodde på Moldegård i Os 6. Henrik Loss 7. Ingeborg Loss.Samuel Steffenson Loss og Eufemia Jensdtr Landgrav hadde disse barna: 1. Jens Loss, ble sin fars ettermann i Os, 2. Elias Loss, ved Bergen Skole 3. Nils Loss 4. Daniel Loss, var vanfør, 5. Anna Loss g m Luttich Ovenstad, sogneprest i Lindås Os (1601-1659).Det er jo da mye mulig at din Steffen er sønn av Jens Samuelson Loss nr. 2.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Gunnar Sigdestad

Iflg. Jacob Aaland/Edv. Os 'Eid og Hornindal' var Eirik Eirikson Loss sokneprest til Eid frå 1546 då han vart vigd av Geble Pederson, og fram til omlag 1570. Etter han, sonen Stefan Eirikson Loss som vart kapellan hjå faren i 1567 og tok over embetet før 1571. 'Fyrste kona hans som vi ikkje veit namn på, døydde på barnseng i 1571, men barnet levde opp. Det var Stefan Loss, som seinare vart sokneprest i Os ved Bergen. Andre kona hans var Karine Ivarsd. av adelsætt. [...]'Det står truleg meir om dette i Lampe, utan at eg har sjekka det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Frå førre innlegg:'døydde på barnseng i 1571, men barnet levde opp. Det var Stefan Loss osv...' Stefan er feil det skal vera: 'Døydde på barnseng i 1571, men barnet levde opp. Det var Samuel Stefansson Loss, som seinare vart sokneprest i Os ved Bergen' sitat slutt. Elles var dette hyggeleg lesing, helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.