Gå til innhold
Arkivverket

[#7407] Ligget hjel av moderen

Gjest Torbjørn Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Ellingsen

I en kirkebok for Bardu oppgis dødsårsak hos et barn til "ligget i hjel av moderen". Jeg ser i et innlegg her at andre har lagt merke til en slik formulering i forbindelse med offentlig skrifte (Publica absolveret), og at dødsårsaken antas å være krybbedød. Har noen kjennskap til dette, og var dette en "vanlig" dødsårsak hos spedbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det skjedde at barn ble ligget ihjel, men jeg tror nok ikke det var vanlig. Det er sånt som kan skje når foreldrene har småbarn ved siden av seg i senga når de skal sove. Krybbedød er noe helt annet. Den finnes det enda ingen forklaring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Kor vanleg dette var, veit eg ikkje, men formuleringa er godt kjent frå dei kyrkjebøkene eg har studert óg. Ein del av tilfella er vel det vi i dag kallar "brå uforklarleg spebarnsdød" (krybbedød), men det har vel heller ikkje vore ufarleg å vere eit lite spebarn i same seng som foreldra. At barnet bokstaveleg talt vart "ligget i hjel" tykkjer eg er mindre sansynleg, men at luftvegane kunne bli så pass hindra av filleryer, vaksne kroppsdelar m.m. at barnet vart kvalt vil eg tru godt kunne førekome. Det som undrar meg mest er likevel at det alltid er moderen som får skulda - kvifor ikkje faderen; som oftast låg han i same seng og sov gjerne tyngst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Siden det var jeg som kom med eksemplet: Det eksemplet jeg tok utgangspunkt i skjedde i Trøgstad i 1718, da to mødre samtidig ble refset for å ha ligget sine barn i hjel fra prekestolen. Jeg har antatt at det var krybbedød, men er selvsagt ikke sikker. Slik "brå uforklarleg spebarnsdød" kjenner vi vel enda ikke sikkert årsaken til, og at foreldre føler en masse skyld i en slik situasjon har jeg sett eksempel på. Hvis dette ble fremlagt for en nidkjær prest, skulle det vel ikke mye til at han tok affære?Svigerforeldrene til den ulykkelige kvinnen jeg kjenner best til ble for øvrig i 1708 "Abs. priv publ. fordj de 1 1/2 aar icke hafver været til Guds bord."Det var strenge tider, men så vidt det ser ut var det mye opp til prestenes skjønn i hvor stor grad de skulle refse sine sognebarn.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

På Anbytarforum: http://genealogi.aland.net/discus/ under: Övriga ämnen: Sjukdomar: Av våda förkvävd har det förts en diskussion om det här ämnet. Där finns bl a några smärre undersökningar, men bara från svenska förhållanden. Möjligen var dock situationen likartad - jordbrukssamhälle med hårt kroppsarbetande, trånbodda människor. Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Er dette uttrykket som ble brukt i Sverige, "av våda förkvävd"? Ellers lå vel barnet mest på morens side i senga, ville jeg tro, derfor fikk hun skylda (å ja, Aase, sikkert fordi det var "lettere" å ta henne enn mannen også!) Mannen som skulle ha sitt på den ene siden, barnet som skulle ammes på den andre siden, det måtte jo bli ulykker av slikt. Nesten underlig at det gikk så bra som det gikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Per Håkon, Ja det är ett av uttrycken som används. I den diskussionen som jag refererar till finns fler uttryck. Anders Berg som har en stor databas över Skåne, gjorde "en undersökning av 88 st förkvävda barn mellan åren 1690 och 1802 inom ett tjugotal landsortssocknar i framför allt nordvästra Skåne. Resultatet visade entydigt att fenomenet med förkvävda barn dominerar kraftigt inom kategorin gifta hårt arbetande "vanliga" människor. Endast 3 av 88 barn var utomäktenskapliga, en lägre procent än sett över alla födslar. 83 av 85 fäder till förkvävda barn tillhör kategorin bönder, torpare, indelta soldater och sockenhantverkare. En klockare och en inspektor kompletterar, men inspektorns barn dog hos amman, inte hos föräldrarna. Formuleringen i dödboken varierar något: "förkvävd" 25 st "förkvävd hos modern" 48 st "förkvävd hos modern i sängen" 4 st "förkvävd hos modern i sömnen" 2 st "förkvävd vid moderns bröst" 5 st "förkvävd hos föräldrarna" 3 st "förkvävd hos amman" 1 st" (Slut citat)Läs gärna mer där jag hänvisar ovan. Där finns fler undersökningar. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.