Gå til innhold
Arkivverket

[#7410] Rønning - Solør (Våler)


Gjest Jeanette Kleve
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Kleve

Jeg leter etter mine oldeforeldre i Solør (Våler). Min bestemor sier følgende: Hennes far het Ole B. Rønning g.m. Ingeborg Ottilie Grue. Oles far het Bernhard. Ingeborg døde rundt 1942 ca. 52 år gammel. Ole døde i ca. 1938 og var noen år eldre enn kona. De bodde på gården Kavlerudmoen. Bernhard het ikke Rønning til etternavn, så det kan for meg tyde på at Ole B. har tatt et gårdsnavn. Jeg kan finne Ole Eberhardsen på 1900-tellingen, bosatt på gården Rønningen. Hans far heter der Eberhard. Kan det være at Eberhard-navnet er gjort om til Bernhard? På gården Kavlerudmoen kan jeg ikke finne noen med navn Ole, Ingeborg eller Bernhard.Dette er for min bestemor veldig lenge siden, og det kan jo være at hun husker litt feil, eller er feilinformert. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arild Kompelien

Jeg kan se på dette. Har sett vielse Grue 1910-20 uten å finne. De er vel gift i Våler. Kan du noenlunde angi vielsesår (utifra alder på barna)? Jeg vil snart bestille film for Våler og kan da sjekke der, men det vil nok ta noen uker før jeg får filmen. Et skifte Eberhard til Bernhard kan jo skje ved en feil, men det finnes ihvertfall to Ole Bernhardsen 1900 i Våler som kan være din oldefar. Det beste er først å finne vielsen for bedre å bestemme hvilken Ole Bernhardsen som kan være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Jeanette -Det finnes ved ft. 1900 en Ole Bernhardsen f. 1893 på Korsmo, Vaaler, med foreldre Bernhard Bergesen og Hanna Halvorsdatter, men han blir kanskje for ung, siden han skulle være eldre enn Ingeborg.En annen kandidat med samme navn finner du boende på Nordbyrydningen, Vaaler, som ugift snekker, f. 1877.Ingeborg, - var hun født i Grue, eller var det hennes etternavn/gårdsnavn?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei! Prøv og ta kontakt med Solør Slektshistorielag ved Magne Ivar Mellem tlf 62952367. eller e-mail mmellem@online.no Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Takk for alle innspill. Nye opplysninger (gårdsbøker) sier at Ole B. og Ingeborg kjøpte gården rundt 1911 (men bestemor er fullt overbevist om at Kavlerudsmoen er en gammel slektsgård som har gått i arv i generasjoner:-). Deres sønn Bottolf (f. ca 1811) tok over gården rundt 1940. Jeg vet at de hadde en eldre datter; Lydia f. ca. 1909. Min bestemor er en av 9 barn.Når det gjelder Ingeborg Ottilie, tror min bestemor at hun er født og oppvokst i Solør, men jeg vet ikke hvorvidt det stemmer.Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arild Kompelien

Ole Bernhardsen Nordbyrønningen,f. 1877, arbeider med Nordbyrønningen som bosted, født Kammeret, ble viet 7. januar 1910 i Elverum med Ingeborg Otilie Juliusdatter Sørli f. 1889. Ingeborgs fødested ført med et tegn som skal være et spørsmålstegn? Oles far er Gbr. Bernhard Skjærpen, og Ingeborgs far er inderst Julius Ha..(aslemoen??). Vielsen ført i Våler kirkebok. Ole Berhardsen ble født utenfor ekteskap 16.06.1877 på Kammerset, Våler med foreldre Bernhard Knudsen Solberg, ungk, og Lina Eliasdatter Kammerset, pige. Begge foreldrene skal være født 1852. Dette var Linas andre leiermål, det første var barn nr. 90 blant døpte 1873. Sørli kan være både i Elverum og Våler. Bernhard Knutsen ser ut til å være den Bernhard Knutsen som ble gift med Kristiane Mattiasdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.