Gå til innhold
Arkivverket

[#7411] Nils Strangersen Mule / Magrete Hansen Meyer

Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Nils Stranger(sen) Mule var født ca. 1670 og giftet seg ca. 1696 med Magrete Hansen Meyer(Bergen)(kilde: Family Search. I 1701 er Nils død, og Magrete er bruker i Nedre Rønvika, Bodin (kilde: Bygdebok for Bodin).Er det noen som vet mer om disse to og anene deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Strange Muhle, opprinnelig fra Bjugn, med borgerbrev i Bergen 12.1.1651, er sannsynligvis faren til Nils (?). I Bergen finnes også flere Meyer, bl.a Hans Meyer f. ca. 1635. Kanskje faren til Magrete (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Trond Myrstad

Fra et skifte 24. mars 1691, har jeg fått vite navnet på moren til Magrete (Berette Michelsdatter), og flere av søsknene (Maren, Christopher, Lorentz og Inger). I Family Search finner jeg igjen Hans Meyer, f. ca 1635, Bergen, gift ca. 1659 med Beret Mikkelseni Bergen, og barna Lorenz (f. ca. 1671, Hans (f. ca. 1673), Magrethe (f. ca. 1675) og Inger (f. ca. 1677), alle med oppgitt fødested Bergen. Problemet er at jeg ikke finner igjen disse opplysningene noen andre steder, f.eks i oversikten over døpte i Bergen her i Digitalarkivet. Basert på tidligere erfaringer med Family Search, er de født/døpt et helt annet sted enn i Bergen. Spørsmålet er da - hvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nils Mule er vel da bror av Didrik Mule, død 1727, gift med Metta Pedersdatter Hanning fra Sogndal, død i Bergen 1727 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg får stadig nye opplysninger om denne saken. Jeg har fått vite at Magretes far, Hans Hansen Meyer, bodde i Trondheim. Sannsynligvis er dette samme Hans Hansen Meyer som fikk borgerbrev i Trondheim 18.4.1692 (Udliggerborger). Er det noen som kan hjelpe meg enda litt videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det fantes en annen Hans Meyer i S-Trøndelag på denne tida, nemlig fogd i Romsdsal og Strinda, Hans Edvardsen Meyer (død på Øye i Melhus i 1688), som var gm. Salome Jacobsdatter Roemch og fikk flg. barn i perioden 1647-ca.1660: Edvard, Peder, Riborg, Melchior, Nils, Karen. (Sønnene ble prester (3) og fogd). Hans skal være g. 2. gang med Margrethe Pedersdatter, datter av fogd i Herjedalen og på Reinskloster (Rissa), Peder Jensen. Margrethe's mor skal være Riborg Hansdatter eller Margrethe Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per, ifølge min database hadde Hans Edvardsen Meyer hele 12 barn: 1) Edvard, f. 1647, prost Dalerne 1707, sogneprest til Orkdalen 1692, hospitalsprest 1676-91 2) Peder, sogneprest i Alstadhaug f. 1648 3) Fredrik, f. 1649, d. nov. 1691, sogneprest til Ytterøen 1676-91 (1. gang gift på prestegården .78 Dom. Oculi 3 Mart. Hustruen d. etter 1681, 2. g. gift m. Anna Jacobsdatter Hersleb) Ble ordinert .77 dom. Septuag. 4) Anders, f. 1650, prest i Kjøbenhavn 5) Jørgen, f. 1651, sogneprest i Romsdalen (Veøy?) 6) Ove, student, f. 1652 7) Hans, offiser, f. 1654 (antar dette er den samme Hans Meyer som det var skifte etter 21. apr. 1699 og som var g.m. Abel Nielsdatter og hadde barna Niels 8, Bergelde (Borghild?) 6 og Maren 1 år) 8) Riborg, f. 1654/56 9) Melchior, f. 1657, sogneprest i Selbu 1683-86, pers.kap. 1682-83 10) Nils (Nicolaus), f. 1659, krigskommisær, fogd i Stjørdal 11) Jacob 12) Inger g.m. Erik Henriksen Pontoppidan som omkom v. et skipsforlis 1680Datteren Karen har jeg ikke, vet du mer om henne? Siden du kjenner flere Hans Meyer'e er det jo her muligheter for forvekslinger av barna deres. Egentlig er jeg spesielt interessert i Hans Meyers søsken ,om du skulle ha noe om dem. (Har selv reg. en Melchior 1614-55) og stiftsskriveren Thomas Edvardsen Meyer (ca. 1620-62/65), og om der fantes en event. Jonas (Jon) Edvardsen (Meyer) (ca. 1640-mai 1688) g.m. Kirsten Jensdatter blant disses barn, event. en 3. bror av Hans Meyer. Vet du noe om dette? Imøteser gjerne dine kommentarer og event. korreksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

I min database har jeg som nr 7): Løytnant i 2.comp av Thjms nat.inf.reg, Hans Hansen Meyer, født ca 1654, død før 11/7 1719, gift med Anna Catharina von Hadelen. De hadde barna: 1. Løytnant v/oberst Pentzes 2det Oplandske reg., Hans Hansen Meyer. 2. Vaktmester ved oberst Mathesons Thjmske dragonreg, Jørgen Hansen Meyer. 3. Anne Margrete Meyer, gift med Løytnantvaktmester på Kongsvinger festning, Johan Nicolai Møllerop. Kilde: PHTS 3-IV SvarNr 12) Inger Hansdatter (ca 1661-1686) var vel bare forlovet med Erik Henriksen Pontoppidan? Hun giftet seg med fogd i Strinden 1688-1721, Mads Sørensen Tybring.Jeg har flere søsken til Hans Meyer, men ingen Jonas (Jon). Foruten Melchior, Thomas og Hans, har jeg følgende barn til prest i Aggersborg i Jylland, Edvard Melchiorsen Meyer, født ca 1585 i Aggersborg, død 1625, og Inger Nilsdatter: Hedvig Evertsdatter Meyer. Magdalene Evertsdatter Meyer, gift med Christen Nielsen Morsing. Kirsten Evertsdatter Meyer. Jørgen Evertsen Meyer, prest i Aggersborg i Danmark Jeg har ingen etterkommere etter disse Kilde: Hjørring bys historie indtil det 19. aarh. midte, C.Klitgaard, 1925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk til deg Sølvi, for nyttige tilleggsopplysninger. Du har selvsagt rett i at giftermålet kun var en forlovelse, det har også jeg, i notatfeltet under giftermålsrubrikken i PAF programmet, som dessverre ikke har noen egen kode for forlovelser. Ellers bringer det fyldige svaret ditt meg over på bakgrunnen for min interesse for Meyer-slekten, muligvis på sviktende grunnlag, ref. neste innlegg i Brukerforumet: Jonas Edvardsen (Meyer?) ca. 1640-88 Trondhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg er redd 'min' Karen Hansdatter er en svært usikker kandidat som datter av Hans Edvardsen Meyer.Hun var første kone til sogneprest i Kvikne (ved Tynset), Even Steensen Meldal (1653-1735), som fikk 11 barn i sitt 2. ekteskap med Gidsken Michelsdatter Schjelderup.Noen som kjenner Karen's foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

.... og hvem blir da foreldrene til den 'Hans Meyer som det var skifte etter 21. apr. 1699 og som var g.m. Abel Nielsdatter og hadde barna Niels 8, Bergelde (Borghild?) 6 og Maren 1 år' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og hvem er foreldre til fogden Melchior Meyer (f.ca.1680) som var g.m. Anne Christensdatter Hagerup, og muligens far til Else Marie Meyer (1720-1754), g.m. handelsmann i Fjellvik, Nærøy, Svend Andersen Borchmann, død 1747 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og foreldrene til Michel Meyer, f.ca. 1670, handelsmann i Kristiansund/Lillefosen, far til Lovise Michelsdatter Paasche Meyer, g. Jacob Fredriksen Messel, død 1762 ? (nå lover jeg å gi meg !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har sett at Karen el. Kari muligvis var datter av Hans Lauritsen, sogneprest Tynset 1628-66 som var en sentral skikkelse under igangsettingen av kobberverkene både på Kvikne og Røros, og tidligere eier av Skogstad. Barn: Lars, Rasmus, Nils, Hans, Dorte (g.m. bergskriver Jens Nilsen Hals på Kvikne) og NN Hansdatter (g.m. bergskriver på Røros Klaus Rasmussen Haderslev), samt muligvis Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg trodde Messel var g.m. Louise Mühlenphort, f. 1698, d. 10 apr 1752 i Kristiansund, som var datter av Toller på Nordmøre (i Lillefosen, dvs. Christiansund) 1686-1700 Christopher Didriksen Mühlenphort og Elisabeth Iversdatter (Munthe)? Men nå gir jeg meg også, kommer tilbake om en uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Biblioteket i Bergen har ei bok:Den dansk-norske Slægt Meyer-Mejer-Krog-Meyer, utarbeidet av forhenværende Telegrafidir. N.Meyer, København 1926. Den begynder med Melchior (Iffersen) Edvardsens to barn: Mette g.m. Gert Pedersen von Aachen, og Edvard Melchiorsen Demejer og hans etterkomme: 5 barn, Thomas, Hans, Magdalene, Jørgen og Melchior. Thomas og Hans kom til Norge, og deres slekter blir fulgt ganske langt.Hans er notert med 13 barn. Her fortelles det at offiserer i denne familien endret navnet til Meyer. Ellers så kommer det ganske mange Mejer til Bergen i denne tiden. Fra 1684 til 1700, har jeg registrert følgende som faddere i KK i Bergen: Magne Mejer, Jan Mejer, Dirich Mejer, Arent Mejer, Rab Mejer, Hardi Mejer, Lyder Meyer, Barbra Mejer, Gerdt Mejer, Sweder Mejer, Jacob Nyemejer, Apelone Mejer, Tiis Mejer, Henrich Mejer, Morten Mejer, Petter Mejer, Alche Mejer, Johan Mejer, Hans Mejer(g m Helcke Jacobsdat), Clas Mejer og Anna Mejer. De flerste notert 'af Contoret'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Biblioteket i Bergen har ei bok:Den dansk-norske Slægt Meyer-Mejer-Krog-Meyer, utarbeidet av forhenværende Telegrafidir. N.Meyer, København 1926. Den begynder med Melchior (Iffersen) Edvardsens to barn: Mette g.m. Gert Pedersen von Aachen, og Edvard Melchiorsen Demejer og hans etterkomme: 5 barn, Thomas, Hans, Magdalene, Jørgen og Melchior. Thomas og Hans kom til Norge, og deres slekter blir fulgt ganske langt.Hans er notert med 13 barn. Her fortelles det at offiserer i denne familien endret navnet til Meyer. Ellers så kommer det ganske mange Mejer til Bergen i denne tiden. Fra 1684 til 1700, har jeg registrert følgende som faddere i KK i Bergen: Magne Mejer, Jan Mejer, Dirich Mejer, Arent Mejer, Rab Mejer, Hardi Mejer, Lyder Meyer, Barbra Mejer, Gerdt Mejer, Sweder Mejer, Jacob Nyemejer, Apelone Mejer, Tiis Mejer, Henrich Mejer, Morten Mejer, Petter Mejer, Alche Mejer, Johan Mejer, Hans Mejer(g m Helcke Jacobsdat), Clas Mejer og Anna Mejer. De flerste notert 'af Contoret'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Christian Arentz

...og hvem var rektor og sogneprest på Hvaler, Edvard Offesen Meyer,...Hans Edvardsen Meyer som bodde i 6. rode i Bergen 1730 og døde etter 1735,...Hans Evertsen Meyer død etter ca. 1635 (1653?).., Edvard Hansøn Meyer f. ca. 1660,...Fredrik Meyer død 1719,...Nicolaus Meyer, født før 1680?? Kan dere hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Når levde rektor og sogneprest på Hvaler, Edvard Offesen Meyer ? (Det fantes en sønn Ove/Offe f.1652 av Salome Jacobsdatter Roemch og Hans Edvardsen Meyer (død 1688) fogd i Romsdal og Strinda.En Hans Edvardsen Meyer f.ca.1685 var s. av Inger Iversdatter Munthe (1662-1721) og Edvard Hansen Meyer (1647-1716), sogneprest i Orkdal 1692, sønn av ovennevnte fogd. Hans f.ca.1685 døde i 1743 i Manger i Hordaland.Edvard Hanssøn Meyer f.ca.1660 kunne jo passe son s. av utliggerborger Hans Hanssøn Myer (borger av Trondheim fra 1692 ?), g.m. Berette Michelsdatter ca.1659?, som fikk datteren Margrethe, g. Niesl Strangesen Mule.Nicolaus var kanskje krigskommisær og fogd i Stjørdal, Nils Hansen Meyer (1659-1706) fra Melhus (sønn av ovennevnte fogd), gm. Anna Catharina Sørensdatter Schjelderup fra Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg vet ikke når rektor og sogneprest på Hvaler, Edvard Offesen Meyer levde og virket, men dette må det være mulig å få ut av Norsk prestehistorie, selvom NSF ikke har lagt ut denne delen av landet ennå. Når kommer Nedre Borgesyssel, mon tro?Ellers kan dine opplysninger, Per, om Hans Edvardsen Meyer og Nicolaus Meyer passe med det jeg kunne forvente. Edvard Hanssøn Meyer f.ca.1660 kan samtidig være sønn av av utliggerborger Hans Hanssøn Myer (borger av Trondheim fra 1692 ?), g.m. Berette Michelsdatter ca.1659?, men er det kjent hvem deres opphav var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Trond,Jeg vet dessverre ytterst lite om Strange Mule og Mulene generelt. Muligens av samme slekt som Mule - Dansk adelsslægt; adlet 1444, uddød 1772. Især knyttet til Odense.Ser ut som NST har skrevet om både Strange Mule og Nils Strangesen:[url="http://www.genealogi.no/nst_reg/M/m5.htm>http://www.genealogi.no/nst_reg/M/m5.htmMule Strange 2: 259Strangesen Niels 16: 314Jeg finner Strange Mule nevnt her (bruk 'søk på denne siden-funksjonen' på maskinen din:Som vitne i en sak: Bergen domkapittels protokoll IV, 1667-1675: http://digitalarkivet.uib.no/sab/domkapiv.htmI Nordhordland Tingbok nr. 10, 1668:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.