Gå til innhold
Arkivverket

[#7416] Berthe Larsine og Jacob Johan Johannessen


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg finner ovennevnte ektepar i 1875 folketellingen for Bergen, men finner dem ikke i 1891 og ei heller noen steder i 1900. Berthe Larsine Eriksen f. 12.07.1847 og Jacob Johan Johannessen f.25.02.42. De giftet seg 05.12.1873 og fikk følgende barn:Emanuel August f. 1873Anne Dorthea f. 1876Elisabeth f. 1878Johannes f. 1885Johanna Maria f. 1889, oppgitt som død ved dåp.Jeg trenger hjelp til å finne disse igjen i 1900 folketellingen og eventuelt om der er noen som kjenner til denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei, det ser ut til at jeg i hvert fall fant Anne Dorthea under vigde i Bergen:Richard Kristofer Martin Kristians. Modelsnedker Aarstad 1874 Anne Dorthea Johannes Bergen 1876 Jun 18 1895 AA.Under 1900-tellingen er Anne Dorthea å finne som Anna Kristiansen, husmoder i Solheimsbakken på Aarstad med mann og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hei Linda, takk for opplysningene, men dessverre så hadde jeg disse fra før. Det er nok spesielt foreldrene og søsknene her jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jakob Johannessen, f. i Bergen 25.2.1842, var i 1912 busett på Arbeidsanstalten, Allehelgensgt. 3 i Bergen. Han er oppgjeven å vera gift, tidlegare språklærar. Bustad i 1910 er oppgjeven å vera Trondheim. Ein Jacob Johan Johannesen som d. i Bergen 29.1.1937, kan vera same mannen(?)Berte Larsine Johanessen, f. i Bergen 17.7.1848, var i 1912 busett i Løitnant Bjelkes gt. 1 i Bergen, enkje med to søner: * Erik Theodor Johanessen, sjømann, ugift, f. Bergen 7.7.1881 * Immanuel August Johannesen, verksarbeidar, ugift, f. Bergen 8.9.1874 Ei Berthe Larsine Johannessen d. i Bergen 5.9.1922, truleg same person(?)Vonar dette kan vera til litt hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Erik Theodor finnes døpt på Lenke med en annen f.dato.Jeg finner de 6 barn ved å bruke gjentatte søk med Ja* Jo* Jo* og B*r* i de rette feltene.Den Berte som Lars har funnet er nok den rette, men dersom hun er enke så er hun vel ikke gift med Jakob språklærer?Jeg stusser også over Johanna Marias far som er tolk og født i 1841, mens for de andre 5 er det repslagersvend e.l. født i 1842. Det kunne tyde på to personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hei og takk til dere begge. Jeg fant endelig rett fødselsdato på Imanuel, samt et nytt barn Erik Theodor.Tor: Jeg reagerte også på at Jacob Johan stod oppført som tolk da Johanna Maria ble født, men alt annet stemmer perfekt hva gjelder foreldrenes navn og fødselsår, samt at Johanna Maria var den siste som ble født så kanskje han hadde skiftet yrke.Lars: Er arbeidsanstalt et sted for å avtjene "straff"? Isåfall så kan det jo stemme at de ikke har samme adresse i 1912, men det stemmer isåfall ikke med at Berthe L. er enke hvis ikke Jacob J. dør før i 1937. Jeg har sendt mail til Statsarkivet i Bergen for å spørre om de kan finne ut fødselsdato på Jacob og Berthe som dør henholdsvis 1937 og 1922 i Bergen. Men fortsatt så lurer jeg på hvor de er i 1900 folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.