Gå til innhold
Arkivverket

[#7417] Hallo Kabelvåg


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

I et innlegg i Norway Genealogy Forum er det reist spørsmål om opphav til navnet Kabelvåg. Er navnet knyttet til lengdemålet kabellengde som nå er definert som 1/10 nautisk mil eller 185,2m (eldre angitt som ca 200m)? Hvor gammelt er navnet? Kong Øystein anla jo en kirke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei Arne Olav!For kort tid siden var dette emnet oppe i dette forum og diskusjonen syntes å ende med enighet (?) om at navnet betyr vågen med kapell: Kapell-våg. Selv har jeg alltid trodd at navnet hadde med stor torsk å gjøre: Kabeljau (hollandsk), som skal være et ord som er beslektet med det spanske bacalao, men ingen som deltok i debatten syntes å fatte noen interesse for denne tolkningen, så kanskje er den "helt på jordet". Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Navnet Kabelvåg kommer fra ordet "kapell" (kirke). Da er det kanskje slik at "kapell-vågen" gjennom tidene ble til Kabelvåg? Ordet kapell har i Norge blitt brukt om kirke som ikke er sognekirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Takk for hjelp Hans og Torbjørn. Jeg har vært helt på jordet, ikke så rart kanskje i og med at jeg kommer fra det brede Østland. I og med at kong Øystein (død 1123) skal ha bygget en kirke og båthus på stedet så er det ikke merkelig at stedet har fått navnet kapell-vågen. Cappelens leksikon gir forøvrig samme svar som dere. Samme kilde angir roten til ordet kapell (latin capelle av capa, liten kappe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr A. Rasmussen

Uttalen "ka:bel" høver ikkje heilt til kapell. Eg har sett ein stad at namnegranskaren Finn Myrvang foreslår "kavall", som tyder hest og kjem frå dei latinsk-ætta språka. Ordet er ikkje dokumentert i gammalnorsk, men visstnok i gammalislandsk. Viss dette er rett, er Kabelvåg Hestevågen, anten etter eit fjell (landskapsnamn) eller etter området der dei slepte hestane. Overgang frå -v- til -b- er ikkje uvanlig i eldre Lofot-mål. Dermed høver denne forklaringa med den moderne uttalen Ka:belvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Er det ingen der ute som vil kommentere forslaget om at Kabelvåg har sitt navn fra Kabeljau - stor torsk? Altså vågen der hollenderne hentet torsk. Jeg mener faktisk å huske at en av mine gamle lærere ga oss denne forklaringen. Men det erl riktignok lenge, lenge siden - . Ingen andre som har hørt denne forklaringen før?Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.