Gå til innhold
Arkivverket

[#7422] Chr.Peders.Fixe födt Werdalen/Trondheim ca.1826?


Gjest Eileen Moen Arndt
 Del

Recommended Posts

Gjest Eileen Moen Arndt

Sök dokument av Christian Pedersen Fixe/Fikse.Han ved folketellingen in 1865 oppgir at han er födt i Werdalen og er 41år, men at han i 1875 oppgir å være födt i Trondhjem i 1826. Takk skal du har.I seek a birth record for Christian Pedersen Fixe/Fikse. On the 1865 census it says he was born in Werdalen and is age 41, but on the 1875 census it says he was born in 1826 at Trondhjem. Thank you for your help. Eileen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei! Jeg tar meg den frihet å svare for Eileen. I 1865 er han registrert som Kristian Fixse i Vardø med kone Karoline Bergite. Men ved barnas dåp i Hammerfest heter hun Karen Bergitte Johannesdtr, unntatt i ett tilfelle hvor patronymikon er Thomasdtr. I 1875 finnes Christian Fikse i Måsøy med ny kone, men med en av døtrene fra forrige ekteskap fortsatt boende hos seg. Det øvrige jeg har klart å finne ut for Eileen finnes i Query Forum på http://www.finnmark-slekt.com/. Håper du kommer videre. Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg jobber med saken, men finner bare hvor han ikke ble gift, født osv. Han var gift 3 ganger, se FT 1865/75/1900. Funnet ekteskap 2., men ikke 1. kone død. Har sett FT 1825 Verdal, men Fikse var ikke med. Bare en Peder Siversen og Peder Olsen nevnt på gården. Peder Siversen ikke faren. Ikke Peder Christensen Storstad heller, hans sønn Christian gift med enke Malene Olsdatter i 1854.Summering så langt. Ikke 1.gift Verdal,Wuku, Trh.Domkrk, Vår Frue, Lademoen, Bakklandet,Hammerfest, Måsøy. 2. gift 5/9 1874 Hammerfest enkem. (snikker) Kristian Pedersen Fixe, f. Verdalen, bor Ingø 48 år ,f. 2/2 1826? far Peder; og enke Anne Britha Olausdt., Øvre Kalix i Sverige, 49 år far Olaus. Attest av 15/8 s.å fra skifte..., intet til hinder. Hun attest av 3/6 s.å., intet til hinder.Ikke funnet 1. kone død i Vardø,Måsøy, Hammerfest.Har ikke lett etter 3. kone. Prøver det siden, kanskje det står noe mere om ham der. Har dere funnet når han døde (etter 1902), for der kan det muligens stå mere. Han bodde vel på Måsøy meste av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Takk for god jobbing - du er fantastisk! Jeg hadde ikke oppdagen Christian i 1900-tellingen med 3. kone Pauline! Har heller ikke funnet noen dødsdato på ham. Men jeg har funnet hans 1. kone død hos rhd - Karen Birgitte Johannesd. Fixe - død 13.08.1869 - 38 år - "Doktoren har ingen Sykdom anført". Hans 2. kone har jeg ikke funnet død. I kirkebøkene for Verdal her på digitalarkivet finner jeg en Christian født 03.02.1824 og døpt i Wuku 04.04. - far Peder Christens. Staarstadvald og mor Malie Johansd. Hvis retningslinjene for folketellingen i 1865 er fulgt så stemmer vel det med 41 år og datoen var jo svært så nære i forhold til det som er oppgitt ved 2. ekteskap. Men det stemmer ikke med oppgitte 1826 i 1900-tellingen, Kan det være han? Han trenger jo ikke være fra en av Fikse-gårdene. Det er jo mulig at han bodde/arbeidet der da han dro nordover. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Christian fra Staarstadvald/Storstad ble gift med en annen dame. Se over. Det finnes en Peder Jensen som døde i 1827. Han finner jeg ikke mere om. Det var det jeg prøvde med 1825. Kanskje en mulig kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Født Verdal 13/7 1828 Karen Birgitte, foreldre Johannes Thome. Kulstadviken, inderst og h. Marit Ols. --- I barnedåpene står også konfirmert og gift, men ved Karens dåp sto bare X. Kan kanskje tyde på at de flyttet får det?Død 21/5 1893 Måsøy Anne Bergitte Olsdt. Fixe, f. 1821 Finnø?Gift 3.gang Måsø Kristian Pedersen Fixe, fisker, Finnø, f. Verdal 1823, far hm. Peder Fixe, attest 10/9 93: og enke Johanne Pauline Hagen? f. Namdal 1831, attest 9/9 93(1).---FT1865 Hammerfest landsogn, Husfjordnæs grd. Oluf Olsen 42 år Sverige. (Fra Kven-liste)!!!(Husk navnet på 2. kone) og kone Pauline Hagen (Olufsen/Olsen) 33 år Kolvereid. ---- Dette kan være 3. kone og kanskje han var bror til 2. kone.Som nevnt døde Inderst Peder Jensen Fikse 21/1 1827. Han var født 28/4 1792 og far var Jens Hinrichs. Ned. Faarn?I 1801 bodde en Peder Jensen 68 på Fikse og kone Kari Andersdt. 75 år. Kan han være bestefaren?Ikke funnet Christian født i Sparbu 1823-1826. Jeg tror jeg stopper der nå da jeg ikke kommer lenger. Jeg foreslår at dere kontakter kirken på Måsøy for begravelsen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Du har virkelig vært hjelpsom, Berit. Tusen takk! Til Eileen! Hvis du har problemer med å forstå alt, så ta kontakt på e-post: l.inger@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Eileen Arndt

Liv-Inger og Berit Knudsen Be jeg om unnskyldning for å svare ikke alt hjelper fra deres på Januar 2002. Når strive jeg for å finne dette brukarforumet, kan ikke. Da kommer medisinsk kritisk situasjon med min mann så har jeg glemte dette. Min mann er nu frisk igjen og nu kan jeg tenke om genealogi. MANGE TAKK Liv-Inger og Berit! Du har funnet så mye beskjed om Christian Pedersen Fikse. Deres må fortelle meg om jeg kan gjøre noen for å hjelpe deres.Eileen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Christian Pedersen reiste fra Verdal til Hammerfest i 1857. Han oppgir å være 30 år. Etter det mener jeg at han er født 27.01.1828 og døpt i Stiklestad kyrkje 13.04.1828. Han foreldre er Peder Tørrisen ugift og bor på Røsjevald, Røra, og hans mor er Martha Andersdt. som bor på Tusetvald i Verdal. Hun var også ugift og det var hennes femte barn. Hilsen T.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.