Gå til innhold
Arkivverket

[#7424] Cecilia Nilsdatter, f. ca 1781-84, g. i Bergen 181


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg har i flere år forgjeves søkt etter opphavet til min kones ane Cecilia Nilsdatter. Hun ble gift i Bergen 03.09.1817 med Otto Tøgersen Bjerk fra Jostedalen i Sogn. Cecilias alder ved vielsen er oppgitt til 33 år, og ved hennes begravelse 09.02.1839 til 58 år. Hun er etter dette født omkring 1781-84. En lang rekke Nilsdøtre i FT 1801 med navnet Cecilia (eller noe lignende) og en passende alder er vurdert og har etterhvert kunnet utelukkes som min kones ane. Nå har jeg imidlertid kommet over en mulig "kandidat" som tidligere er oversett, og jeg ber om hjelp til å kunne finne ut av dette:Marthe Gabrielsdatter Støve vies i Gloppen 28.12.1774 til Niels Jacobssen Gaasemyhr. (Kilde: DA).Dette paret døper 12.01.1783 datteren Sitzele, og denne datteren, skrevet som Citcele Nielsd. Gaasemyr, er funnet konfirmert i Gloppen i 1798, så hun vokste altså opp. (Kilde: kirkebok Gloppen).Niels Jacobssen Gaasemyhr må være død før 1787, idet Marthe Gabrielsdatter vies som enke 07.01.1787 til ungkar og soldat Peder Nielssen Fosseimb. (Kilde: DA).På gården Fosseim i Gloppen bor i 1801 Peder Nilssen, 50, og hans kone Marthe Gabrielsdtr., 46, og de har barna Nils, 14, Lisbeth, 10, Gabriel, 4, og David, 2, som alle er oppført som "Deres barn" og har patronymene Pederssen og Pedersdtr. I tillegg er oppført: "Cicilia Nilsdtr. - Hendes datter", men alderen er angitt til 3 år! (Kilde: FT 1801, i DA).Det er unektelig nærliggende å anta at den angitte alder på 3 år for Cicilia Nilsdatter i 1801 er feil, og at det nok dreier seg om Marthes datter fra hennes første ekteskap, Sitzele/Citcele, født 1783, og derfor 18-19 år i 1801.Jeg ber om hjelp til, om mulig, å få bekreftet at aldersangivelsen på 3 år må være feil. Videre ville det vært fint å få bekreftet at denne Cicilia Nilsdatter faktisk flyttet til Bergen en gang før 1817. (I en tidligere debatt i dette forum deltok en som mente å være godt orientert om utflyttinger fra Gloppen, men dessverre har jeg glemt navnet. Om vedkommende leser dette, vennligst la høre fra deg igjen!)Jeg forutsetter her at navnet Sitzele/Citcele kan bli til Cicilia, men mottar gjerne synspunkter på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Alderen i 1801 er utan tvil feil. Den aktuelle Sesilie er ikkje nemnt i Gloppen etter 1801, så ho kan godt vere komen til Bergen. Sitzele/ Sesilie/ Cecilia er same namnet. (Eg ser óg ei av døtrene hennar heiter Marte - etter mormor?).Men i 1817 skal vel gjerne fedrene vere nemnt ved vigsla, slik at du kan få det endeleg fastslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg gløymde å nemne at eg har ein del anar til henne; dersom det er den rette, kan du ta kontakt! aasers@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Aase!Tusen takk for oppmuntrende svar! Jeg har sendt deg en e-post nå ikveld.Av hensyn til folk som kanskje synes det er spennende å følge med her i debattforumet, vil jeg også bringe alle eventuelle konkrete fremskritt i arbeidet med denne "nøtten" her.Cecilias fars navn er dessverre ikke oppgitt ved hennes vielse til Ottto Tøgersen Bjerk i 1817.Jeg er fortsatt interessert i mulige andre innspill og/eller ideer til sakens oppklaring!Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

I svarbrevet har eg tipsa deg om å sjekke fadderane til borna, fordi "mi" Sesilie hadde to halvbrør i Bergen; Jakob og David Pederson Fossheim. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Korrespondanse det siste døgnet med Aase R. Sæther og leting i Digitalarkivet samt gamle notater m.m. har faktisk nå knekt denne nøtta: Den lenge ettersøkte Cecilia Nilsdatter var fra Gloppen, datter av Nils Jacobsen Gåsemyr og Marthe Gabrielsdatter. Cecilias far døde i 1780-årene en gang og moren giftet seg igjen med Peder Nilsen. Flere av dette parets barn, d.v.s. Cecilias halvsøsken, flyttet til Bergen og bodde en tid i huset hos Cecilie og hennes mann Otto Tøgersen Bjerk i rode 9, hus nr. 35. Et par av disse halvsøsken er også faddere for et av Cecilie og Ottos barn.Når det har vært så vrient å finne denne Cecilies opphav, skyldes det nok først og fremst at hun i FT 1801 er oppført som 3 år gammel, mens korrekt alder ville vært 18 eller 19. Dermed har vi naturligvis sett helt bort fra henne og konsentrert oss om de adskillige andre "kandidater" fra FT 1801 for det meste av Vestlandet. Rene tilfeldigheter gjorde at vi fant Sitzele Nilsdatter døpt i Gloppen i 1783, og nå har vi altså kunnet konkludere med at nettopp hun er min kones tippoldemor. En hjertelig takk til Aase R. Sæther for utmerket hjelp!Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.