Gå til innhold
Arkivverket

[#7427] Hvor kom navnet Holck/Holst fra???

Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!Min tipp tipp oldemor het Karen Knutine Holck/Holst Stabell hvor fikk hun dette Holck / Holst navnet fra?? Jeg ikke se at noen aner har dette navnet - (1837-1922) hun ble gift med Hans Olai Hansen. Hennes foreldre var Sara Knutine Theting (1812-1878)( hennes forfedre i innlegg 5252) og Henrik Olaus C. Stabell (1798 - 1845)Har flere plasser i min slekt der det er "ukjente" etternavn "påslengt" er dette vanlig - jeg trodde de kalte opp og tok navn innen familien i denne tiden...MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har flere steder støtt på at nære venner av familien, arbeidsgivere eller "fint" folk av annet slag (biskoper/prester) æres med at deres navn tas som mellomnavn. Det kan jo være tilfelle her? En mulighet er at foreldrene har forfedre igjen som har nær tilknytning til Holck/Holst-slekten, eller at en av foreldrene har vært gift med en Holck/Holst... Men du har vel sjekket ut det meste, antagelig?Alternativ i Bergen er en Knut Kraft Holck i 1789-1870, og en Ole Elias Holck 1774-1842. Sistnevnte var major ved det bergenhusiske infanteri regiment og en av grunnlovens fedre. Kanskje av stor nok betydning til at venner av familien kalte ham opp?Men dette blir bare tips fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Foreldre til Karen K. H. Stabell er Henrik Olaus C. Stabell (1798-1845)gm Sara Knutine Theting - Henriks foreldre var: Christian S. Stabell (1758 i Trondheim d. 1828 Bergen) gm Gjertrud Meyer (c 1758 Trondheim d. før 1815 i Bergen. Sara Thetings foeldre var: Joseph Theting og Dorothea Kristine Bierch - så Holck/Holst navnet er ikke her - det kan no hende har det er lengre bakover på fruen Mayer i såfall da - der er det blank til meg - men det er vel rart om de går så mange ledd tilbake???MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jag har en etterlysning av en annen Holch (Peder Jensen) på innlegg nr. 5235. Der fikk jeg tips om en hjemmeside (uten at det hjalp meg videre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Guri,I ditt tilfelle må du først sjekke med primærkilder for å avgjøre om det er snakk om Holck eller Holst, da dette er to forskjellige navn. Hvorvidt hun har tatt navnet etter en "bedrestilt" familie eller faktisk tilhører en slik, er noe kun videre forskning kan avgjøre.Det er da også kjent at enkelte navn på kjente patrisierslekter kunne adopteres av lavere sjikt i befolkningen. Ekespler her er bla. fornavnet/mellomnavnet Anker som etter alt å dømme er tatt den kjente osloslekt ved samme navn.De finnes en rekke ulike Holck- og Holstslekter. Holck er siste gang behandlet i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXXVII - hefte 4 (Oslo 2000), s. 233-270, av Torgeir Melsæther.Når det gjelder Holst er de ulike slektene ved dette navn regnet for å være innvandret fra Holstein, det tidligere hertugdømmet i vårt fellesmonarki, nå en del av Tyskland.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Jeg skrev begge navnen fordi begge har forekommet i skriv jeg har sett i familiens eie - men utfra DA både på født og gift databasen er navnet Holck - det er nevnt Tyskland her og slekten bakover for Karen K har jo tyske navn slik som Geise, Heintze, Meyer...... men jeg har ikke sett Holck noen plass - om det da var oppkalling må det være mange generasjoner bakover i tid - er dette realistisk??MVH, GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei ! Jeg er ikke sikker på om dette er til noen hjelp.I en biografi om forfatterinnen Amalie Skram er det skrevet om en teolog og filolog som heter Elias Holck. Han driver en skole for piker i Bergen på 1850-tallet og utover. Amalie Skram var elev ved skolen og det virker som om denne Holck var en "aktet man i Bergen på den tiden". Det ville ikke være unaturlig om noen ble oppkalt etter ham.Jeg vet desverre ikke flere detaljer om denne Elias Holck. Håper dette kan være til noe hjelp. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.