Gå til innhold
Arkivverket

[#7428] Johanne Hansine Lodtz, Bergen. Adoptert?


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

Min hypotese er at Johanne Hansine Lodtz er adoptert/fosterdatter til Johannes Christensen Mørch Lodtz og Andrea Friele, selv om hun bl.a. i FT 1875 og 1891 Bergen, samt i Finne-Grønns bind vedr. sakførere osv., står oppført som datter, f. 1866. Grunn 1: I sistnevnte kilde står fødselsdato 6. oktober 1866 (døpt i Korskirken). Det finnes bare en i Digitalarkivets kirkebøker for Bergen med dette navnet som har fødselsdato 6. oktober 1866, og hennes foreldre er bordarbeidsmann Hans Nilsen og Johanne Jensine Nilsdatter. Grunn 2: Jeg kan ikke finne at Johannes C.M. Lodtz og Andrea Friele får en datter i 1866. Jeg kan bare finne ett barn født av dette paret; en sønn i 1867. Grunn 3: Når Johanne Hansine Lodtz gifter seg 4. mai 1895 med Carl Christian Stiegler, står hun oppført med mellomnavnet Nilsen (riktignok døpt i Nykirken). Spørsmål: Er det noen kilder som kan bekrefte eller avkrefte min hypotese? Dersom den bekreftes: Er det mulig å finne historien bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I nyere tid i Norge var det ikke anledning til å adoptere før i 1917.Når det gjelder Johanne Hansine Lodtz har du helt rett. Hun er ikke datter av glassmaker Lodtz. Dette bekreftes først ved vielsen i NK den 4/5-1895 der hennes far er oppgitt å være Bordarbeidsmand Hans Nilsen.Hennes konfirmasjon i NK den 30. september 1883 viser at hun er datter av "Bordarbeidmand Hans Nilsen og H. Johanne Jensine Nilsdtr". Det er dessuten oppgitt at hun er "Glasmager Lodtz`s Pleiedatter".Dersom du er interessert i å finne historien bak at hun ble fosterbarn, bør du nok kontakte Bergen Byarkiv, Allehelgensgt. 5. De har arkivet etter Bergen Fattigvesen. Av særlig interesse bør kildene "Mandtalsprotokoller" for 1.- 3. avdeling være. Disse dekker perioden 1864-1895. I tillegg består arkivet etter Bergen fattigvesen av en del korrespondanse o.a. kilder som kan gi opplysninger om pleiebarn (fosterbarn). Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Tusen takk for opplysningene, Marianne. Noen personer i slektoversikter kommer nærmere enn andre. Glassmester Johannes C. M. Lodtz fikk 4 barn med sin første kone, og ett med sin andre (i alle fall har ikke jeg funnet flere), og alle sammen døde før de fylte 5 år. Dette er nok noe av forklaringen på at han og Andrea tok til seg en pleiedatter. Jeg gleder meg til å sjekke kildene i byarkivet for å se om det er mulig å finne opplysninger som ytterligere utfyller bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.