Gå til innhold
Arkivverket

[#7434] Munkehougen Nedre Eker


Gjest Else Marie Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Marie Eriksen

Hei Min oldefar Theodor Munkehaugen, Eker f. 1863. gift med Karen Kristiansdatter, (Hovde?) fra Vikersund, f. 1870. Finner i folketellingen 1865 at han er sønn av Nils-Otter Olsen f. Eker1820 og Berthe M. Pedersdatter f. Eker 1826. Her stopper alt. Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan komme videre og evnt. hvor Munkehougen lå. Interessert i alt som vedrører dette. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I kirkeboka for Haug - Øvre Eiker . Vielse 12. november 1846 - Ungkar Nils-Otter Olsen - 25 år -fødested - Kniveeie og pige Berte Maria Pedersdatter -19 år - fødested Komperud - Hans far: Ole Torgersen - Hennes far: Peder Andersen - Forlovere: Peder Gulbrandsen Hole Haugsund - Anders Pedersen Komperud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er mulig at det som ved vielsen kalles Komperud - i virkeligheten skal være Kjemperud - jeg finner nemlig brudens bror - han som var forlover i brylluppet nevnt ovenfor som født 15. januar 1829 - døpt i Haug- Eiker- 8. feb. 1829 - Anders - foreldre: Peder Andersen og hustru Anne Maria Poulsdatter Kjemperud ):S.kniveeie. - presten har sansynligvis ment at Kjemperud er en plass under søndre Knive på Eiker. Bruden i brylluppet ovenfor finer jeg døpt - i Haug 19 aug. 1827 - født 24 juli - Berthe Maria - Foreldre: Peder Andersen og hustru Anne Maria Paulsdatter Kjemperud. Berthe Marias foreldre ble viet i Haug kirke på Eiker - Kirkebok for Eiker: Viet i Haug kirke: 7. juni 1827 - Ungkarl Peder Andersen Kjemperud - 34 år - pige Anne Maria Poulsdastter Colbjørnsrud - 20 år. forlovere - Peder Larsen Dynge - Rasmus Hansen Dramdalseie - forlovet 21 april -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Om du søker på internettadressen nedenfor: Lenke Så finner du 7 barnedåper for Peder Andersen og Anne Maria Poulsdatter Parents: Father: Peer ANDERSEN Mother: Anne Maria POULSDR ----- 1. Berthe Maria PEERSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 24 Jul 1827 Eiker, Buskerud, Norway 2. Anders PEDERSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 15 Jan 1829 Eiker, Buskerud, Norway 3. Poul PERSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 26 Apr 1831 Eiker, Buskerud, Norway 4. Gunild Dorthea PEDERSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 13 Sep 1833 Eiker, Buskerud, Norway 5. Christopher PEDERSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 22 Jul 1835 Eiker, Buskerud, Norway 6. Nils PEDERSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 27 May 1837 Eiker, Buskerud, Norway 7. Maren Larine PEDERSDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 18 Jul 1839 Eiker, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg finner Nils Otter født 14. November 1821 - døpt i Bakke Kirke på Eiker den 26. desember 1821 - foreldre: Gårdmann Ole Torgersen og hustru Christine Elensdatter Tronga ):Hoenseie (Jeg vet at Tronga var en plass under Hoen på Eiker) Ved Søk på samme internettadresse som ovenfor finner jeg: Father: Ole Torgersen, Mother: Christine Elensdatter 1. Else Dorthea OLESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 21 Jun 1818 Eiker, Buskerud, Norway 2. Nils Otter OLESEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 14 Nov 1821 Eiker, Buskerud, Norway 3. Hans OLESEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 04 Jun 1827 Eiker, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ett Munkhougen eller Munkhaugen lå ved tellinga i 1900 under Viken S. Vet ikke om dette er "din plass". har ikke sjekket det. Et av de mer kjente gatehjørnene i Mjøndalen idag heter Munkhaug-hjørnet. Men, selvfølgelig - det kan ha vært flere plasser med det samme navnet.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I følge denne internettadressen: Lenke så er det en interessant vielse i Bragernes: Ole TORGERSEN Marriage(s): Spouse: Kistine ELLENSDR Marriage: 3 Nov 1816 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway - Dette bør sjekkes i Kirkeboken -Jeg finner Else Dorothea døpt i Haug 21 juni 1818 - foreldrene er de samme - og de sies da å være bosatt på Øvre Hoenseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ovenfor nevnte Nils Otter Nilsen bor på Munkehaugen i Bakke Sogn ved tellinga i 1865. Det er med andre ord en gård eller plass i Skotselvområdet Theodor får etternavnet sitt fra og ikke i Mjøndalen.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I innflyttingslistene for Eiker finer jeg innflyttet til Eiker fra (uleselig)i mai 1820 - uleselig - Ole Torgersen og hustru Kirstine Elensdatter - det står at de skal flytte til....uleselig...Hoen..det ser ikke ut til at de har med seg barn - Er du rå-heldig vil du finne flytteattesten de hadde med seg i Eiker prestearkiv som i dag er på Statsarkivet på Kongsberg. Jeg har selv gjort slike "gull-funn" flere ganger. Om vi sjekker klokkerboka for Eiker - der... Myyyye tydeligere - Ole Torgersen - Huusmand født på Nedre Hoenseie og hustru Kirstine Elensdatter - inflyttet fra Drammen - det står at de har attest fra Bonnevie av 16. april/Mai 1820 - så noe uleselig om 6 og 1819 - så noe med 29 mai 1820 - copulerede 3.november 1816. tror det står at de har attest av 20 mai 1820 - og at de er viet 3. november 1816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Eriksen

Hei. Her er det mye interessant å dukke ned i. Får ikke om adressen familiesearch men skal prøve senere. Min mormor er Dagny Munkhaugen, den eldste av barna til Theodor. Det eneste jeg vet om han er at han døde ung av lungebetennelse, og at oldemor Karen giftet seg igjen, Hansen. De bodde i Smedgata i Mjøndalen da jeg var barn. Når det gjelder oldemor Karen finner jeg ingen ting. Vet bare at hun hadde tilknytning til Hovde skifabrikk på Vikersund. Tror det var en bror av henne som hadde den. Hilsen Else Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.