Gå til innhold
Arkivverket

[#7436] Andreas Henriksen Floor (1700-1768) Røros, Sverige

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått svar fra Statsarkivet i Trondheim som har lett etter skifte etter Andreas/Anders Henriks. Floer (1700-1768). De har sjekket Nordmøre sorenskriverembete, skifteprotokoll nr. 13 (1766-1772), Romsdal s.e., skifteprotokoll 3A09 (1761-1773), Molde bygfogd skifteprotokoll nr. 2, (Sep 1768-1787), Kristiansund byfogd skifteprotokoll nr. 1 (1742-1785).De har ikke lykkes å finne noe skife etter ham, men foreslår at kanskje enken satt i uskiftet bo. Og det er vel ikke usannsynlig når og han i januar 1745 giftet seg på nytt med den unge prestedatteren Margareta Åmann (f.ca.1726). Hun levde helt til 1816, da hun døde 19. desember, 89 år gammel.For å oppsummere fra et annet innlegg hvor jeg med god hjelp har kommet frem til at: Henrik Andersen Flor 16.. 1730 Tolga var gift 2 ganger og fikk 21 barn. 1.g. ca. 1692 med Elisabeth Henningsdt. Irgens fca. 1672 Røros - 25/9 1713 Tolga. 2.g. Anne Cathrine Pedersdt. Hagerup 1686 - 1775.I første ekteskap ble Andreas Henriksen Flor født på Tolga og arbeidet noen år på Røros, men levde en stor del av livet som bergmann i Sverige. I februar 1725 giftet han seg Elisabeth Normann (1705-1744), trolig i Öregrund litt nord for Stockholm. Jämtland er også nevnt.Anders Henriksen Floor bodde ikke i Sverige hele livet. I 1759 flyttet han med kone og fire barn til Nordvestlandet. Trolig bodde de innerst i Fannefjorden ved Molde der Anders i noen år hadde ansvaret for å bygge opp smeltehytte m.m. ved Osen jernverk. Dette verket gikk imidlertid ikke særlig godt, så Anders førte i noen år en ganske omflakkende tilværelse. Det er vel ikke helt utenkelig at Anders' familie i denne tiden oppholdt seg i Kristiansund der Anders' søster var bakerkone?Etter alt dette er mitt spørsmål er som følger: Finnes det noe skifte etter ham, Knut Bryn har antydet bergverksregistre i Sverige som en mulighet? Hvem Andreas sine barn og hvor ble de av? Mener han ihvertfall hadde Birgitta/Brita Regine som ble gift med en baker i Kristiansund...Noen som har ork til å lese dette, og kanskje hjelpe meg på vei?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Heidi! Er usikker på om dette er noe du kan spinne på, men i folketellingne ser jeg at Floor-navnet ikke usansynlig er blitt skrevet med en o. Mathias Albert Flor er sønn av pige Kari Ingebrigtsdt. I Sandnes og Hermann Marin Gustav Flor (1829-1906)gullsmedsvenn fra Stangvik på Nordmøre senere gullsmedmester i Kristiansund. Mathias bodde i nabofjorden til Fannefjorden på Åfarnes i Veøy. Mathias Albert Flor etterslekt finnes i sin helhet i "Bygdebok for Holm sogn" bind 2 av Arnold Solemdal. Siden Flor-navnet er så spesielt kan det jo være etterkommer etter din flor, men kjenner ikke det som må være mellom. Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Heidi. På en tavle som har vært under arbeid i mange år har jeg,Anne Catrine Flor gift med Johannes Borchgrevinch begge Røros, han er født 31.9.1748, død 7.4.1824. Jeg har ingen fler data om henne, men de har sønnen Leonard Christian Borchgrevinch, født 27.7.,døpt 4.8.1778 og han blir gift 10.8.1801 med Johanna Bergmann-Holst, og de igjen får datteren Anne Catrine Borchgrevinch født 1805, alt fra Røros. Du har jo samme kvinnenavn på en av konene til ham du etterlyser, mulig sammenheng?Mvh Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det må vel eksistere et skifte etter hans første kone. Jeg tror ikke man kan gifte seg igjen uten det er holdt skifte etter første ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Jeg kan ikke hjelpe deg med det du spør om. Men du har vel sett artikkelen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift Bind V, 1936, om Nordmän i Jämtlands läns kykkoböcker, hvor han er nevnt. mvhBjørn F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allesammen! Takk for alle gode tips og forsøk! Det er riktig at Floor/Floer/Flor er varianter av samme navn, som Bjørn er levende bevis på så er den mest moderne varianten Flor, men i hine hårde dager varierte det mye...Til Sol: Andreas/Anders hadde en storesøster som het Anne Catrine f. 1696 på Tolga/Røros gift i Trondheim, 1732. Faren Henrik hadde kanskje en datter med samme navn med sin andre kone også, eller kanskje en av brødrene til A.C. hadde det. Familie er det nok uansett, vil tro din Anne Catrine er lillesøster/niese av Andreas. Det lar seg sikkert finne ut!Til Berit: Du har HELT rett, det må jeg virkelig sjekke! Vet du hvor jeg kan henvende meg for svenske skifter fra 1744?Til Bjørn: Er NST noe jeg kanskje kan bla i på Statsarkivet i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer til Sol: Johannes Borchgrevink og Anne Catharine Floer, gift 21.5.1778, Røros. Johannes er vel sønn av Leonhard Christian Borchgrevink f.1704 (LCs kone var Magdalene Johansdtr. Bruun f. 1705.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Anders Floor arbeidet i 1743 ved Åreskutan Kopparverk i Jämtland og den første kona hans, Elisabeth Normann, døde i desember 1743. Ett års tid senere giftet han seg med den ganske unge Margareta Nilsdotter Åman. Man skulle tro det finnes skifte etter den første kona omtrent fra denne tiden, men det viser seg at Anders noe tid senere ble stevnet for at det ikke var ordnet med skifte. Årsaken var at han ikke visste hva han eide. Han hadde noen usikre parter i kobberverket og dessuten hadde han levert inn et ganske stort krav på belønning etter et malmfunn, men uten at dette var avklart. Trolig gikk det i orden med skifte senere for han leverte en oppgave over boet våren 1746. Jeg har likevel ikke funnet opplysninger om selve skiftet.I 1767 reiste Anders Floor tilbake til Sverige og bodde da med familien på Rödön prestegård i Jämtland, - ikke så langt fra Östersund. Anders' svigermor, Magdalena Hofverberg, var som enke blitt gift med presten Jonas Sellin, og de siste årene Anders var i Norge, hadde kona hans og de yngste barna bodd i hans husholdning. Året etter, nærmere bestemt den 19.11.1768, døde Anders av diaré og ble begravet fra Undersåker krk.Et evt. skifte etter ham burde finnes ved Landsarkivet i Östersund. Jeg har skrevet dit og spurt etter dette, men de har ikke kunnet finne noe. Enten satt kona i uskiftet bo eller så er forklaringen den at skifteprosessen var en sak for de svenske bergverksmyndighetene. Noe skifte i Norge tror jeg nok at man leter forgjeves etter.Anders Floor hadde i alle fall disse barna: Elisabeth Sophie (f.1725) ble i 1755 g.m. bokhandler Jonas Walroth i Gävle. Brita Regina (f.1727) g. i Kristiansund(?) med baker Morten Jacobsen Krogh. Catharina (f.1727), tvilling med Brita Regina, men døde tidlig. Catharina (f.1729), døde som liten. Lars Andreas (f.1736) tok eksamen artium ved Trondheim Katedralskole i 1757 og ble deretter student ved Uppsala Universitet, senere bosatt i Stockholm. Magdalena (f.1746) ble i 1772 g.m. korporal Jonas Linderström, Frösön ved Östersund. Nils Henrik døde som liten ca. 1749. Jonas døde som liten ca. 1749. Catharina Elisabeth død som liten ca. 1749. Elisabeth Margareta (f.1753) var hele siit voksne liv husfru hos oberst Göran Gustaf Hierta, Jämtland. Ugift. Cornelia (f.1755) ble i 1781 g.m. kronobefalingsmann Per Lidsten, Rödön. Henrik Anders (f.1757) arbeidet en tid som understiger ved Bielke gruve i Sverige, men det er ting som tyder på at han senere dro til Norge. han var g.m. Ingrid Jonsdatter og hun skal ha vært norsk. Skjebnen er ellers ukjent for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Flor

Heidi: Statsarkivet i Trondheim har NST, biblioteket også. Bergen er vel ikke dårligere?Knut: Dette var interessante Flor-opplysninger. Har du flere data om etterkommerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har noe småtteri om skjebnen til noen av dem jeg har nevnt ovenfor, men noe mer om etterslekten har jeg ikke (bortsett fra Brita Regina). Når det gjelder yngstemann, Henrik Anders, så lurer jeg på hvor det ble av ham. Den eneste jeg kan finne i FT 1801 som passer sånn noenlunde, er den Henric Flor, 48 år, som arbeidet ved Folldal verk (bosatt på Krogen i Øvre Folldal), men det kan jo godt være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Den Henric Flor i Ø.Folldal 1801, som du nevnte, må være Anders Flors barn nummer 12, ettersom begge var g.m/en Ingrid Jonsdatter. Det er vel påfallende at det skulle være to forskjellige par med navnekombinasjonene Henrik Flor og Ingrid Jonsd.Men er det sikkert at Anders Flors barn nummer 12 er hans barn ?For i 1801-tellingen het Henrics eldste datter Helvig, ingen Elisabeth eller Margareta nevnt overhodet.Etter datidens oppkallingsregler burde han være den Henrik som kom fra Grøntvet i Kvikne, og bror til Eidsvollmannen Richert Henriksen Flor 11.04.1767-00.02.1822.Foreldre: Henrik Flor 1732-1771 g.1762 i Alvdal m/Hellevig Maria Brandt.Henrik Flor og Hellevig Maria Brandt hadde en sønn, Henrik Andreas, til dåpen i Alvdal, 1763. Mulig det er ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Anders Henriksen Flor hadde definivt en sønn som het Henrik Anders. Han var født i Undersåker i Jämtland i 1757 og gikk på skole på Frösön utenfor Östersund. Fra 1787 arbeidet han ved Bielke gruve. Jeg vet ikke hvor dette er, men det er trolig i Jämtland. I mars 1789 fikk han her sønnen Johannes. Moren var iflg. min kilde Ingrid Jonsdatter, men sønnens navn kan kanskje tyde på at hennes far het Johannes? Jeg må også tilføye at jeg ikke kjenner originalkilden til opplysningen om hva kona heter, men formoder at det er den svenske kirkeboka. Jeg skal undersøke dette nærmere.Det som er mer usikkert, er om denne Henrik Anders faktisk flyttet til Norge. Hans skjebne etter 1789 er ukjent. At han kan være identisk med Henric Flor i Folldal (FT 1801), er bare en ren gjetning fra min side, men navnet på kona tyder jo på at det kan være ham. Det som står om barna i FT 1801, kan imidlertid tyde på at dette ikke er riktig Henrik. For det første mangler sønnen Johannes og for det annet viser FT at den eldste sønnen het Henrik og at han var født allerede omkring 1787. Noe sikkert kan vi vel foreløpig si her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.