Gå til innhold
Arkivverket

[#7437] Borge og Bodin ,Nordland , 1841

Gjest ToreBjølgerud
 Del

Recommended Posts

Gjest ToreBjølgerud

Under Mervold i Borge, Vestvågøy, finnes i 1865 Karl Johan Hansen 24 år, født i Borge, og Jensine Mathiasdtr 25 år, født i Bodø. De er ugifte tjenere. I 1875 er de gift og bosatt på Fenes i Bodin, i 1900 på Hauan, Bertnes.Er det noen som vet hvem foreldrene var og hvor i hjemkommunen de bodde? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jenssine Matthiasdtr. født 10.2.1841, døpt 18.7.1841 i Bodø. Foreldre Matthis/Mathias Pedersen og Pernille Johannesdtr., gift 29.10.1835 i Bodø. Mathias/Matthis er kanskje ham du finner på Waagøen i Bodø i 1801? Kandidater for Pernille på Steensøen og Hopen...Karl Johan har jeg ikke funnet mer på, kanskje noen har tilgang til kirkebøker for Borge og kan hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten så finner du Pernille Johannesdtr. i sitt 64. år og Mathis Pedersen i sitt 60. år på Lien (Lien* under Lien) i Bodin i 1865-tellingen! Dermed var de ennå ikke født i 1801.Du finner en Mathis Johan Pedersen døpt 11.5.1806 i Bodø, sønn av Per Johnsen og Marrith Gunnersdtr. Han hadde brødrene Johan Andreas f. 1801, Jens Michael f. 1803, og Jørgen Michael f. 1815, kanskje flere også. Faren nevnes som Per/Peer/Peder.Marit og Peer finner du på Bertnæslie i 1801, da er hun 26 og enke, han 25 og tjenestedreng. Dette er på Mørkved utenfor Bodø, og forøvrig ikke langt fra Hopen hvor vi fant en Pernille.For Pernilla er jeg litt usikker, det er jo ikke usannsynlig at de "løy litt" på alderen i 1865-tellingen for at hun ikke skulle virke så mye eldre enn ham... De to kandidatene jeg har funnet er født 1804 og 1800. Den første er døpt 6.4.1800, datter av Johannes Jonsen og Malena Pedersdtr. Den andre er døpt Pernilla Andrea den 18.11.1804, datter av Johannes Andersen og Sophie Pedersdtr. I tillegg var det hun som var døpt 18.6.1797, da, som vi fant i 1801-tellingen, datter av Johannes Jacobsen og Øllegaard Jonsdtr. på Hopen.Håper dette kan brukes til noe, Tore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ToreBjølgerud

Hei Heidi. Godt nyttår! Dette var interessante opplysninger.Personene jeg etterlyste , var svigermors besteforeldre. Det blir spennende å se om noen kan finne noe på Vestvågøya. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.