Gå til innhold
Arkivverket

[#7439] Carl Friderich Barnholt gift med Karen Aamoth


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Carl Friderich Barnholt gift med Karen Aamoth 23 oktober 1766 Rygge i Østfold . Kunne trenge litt hjelp med å finne forfedrene til Carl og Karen . Jeg lurer også på om det er noen som kjenner til Barnholt navnet ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Kvien

Jeg kjenner ikke spesielt til slekten Barnholt, men i en anne forbindelse så jeg idag nevnt en Marcus von Barnholt under Eidsfoss verk i Bygdebok for Hof. Denne Marcus døde 10. mars 1764 og var gift med Pauline Maria Roholt. De skal ha tre barn født på Eidsfoss, Christian f. 1761 og Marcus f. 1764. Navn på det tredje barnet er ikke nevnt, men en Lars Barnholt er nevnt som forvalter ved Eidsfoss verk i 1796, gift med Sara. Det nevnes en datter Pauline Maria, f. 1796.Ellers står her nevnt en Karen Lund, f. 1762 på Eidsfoss som i 1785 ektet sogneprest Casper Barnholt i Sigdal. Casper skal være født i Gjerpen i 1726, d. 1800.Håper noe av dette kan sette deg på sporet. Ellers finnes det jo nålevende Barnholter i Oslo-distriktet, så du kan jo prøve telefonkatalogen om noen har en slektsbok e.l. :=)) Lykke til!Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei og takk for svaret ! Skal sjekke bygdeboka for Hof , tenkte ikke på at navnet eksisterte idag , så da er jo kanskje det en kjempe mulighet til å finne ut av slekten ! Jeg har tre innlegg nå , dette 5347 Barnholdt , 5409 Falch og 5416 Cappelen , som kan se ut til å være en forfedre gren , så her ser det ut til å bli litt å finne ut av , og er veldig glad for å få tak i historien rundt disse personene også !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg hadde en kollega ved navn Barnholt som døde for få år siden. Får du problemer så ta kontakt direkte på epost,mailto:tkvien@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Marie.Ser at du "baler" litt med denne Barnholt-slekten.Vedrørende gården Nordre Ballestad (Gjerpen) ble det i 1768 avholdt en sak i forbindelse med et skifte etter avdøde foged Schweder.Her fremkommer det at Carl Friderich Barnholt har vært eier av Nordre Ballestad fra februar 1718. Han er her nevnt som major, og født 1730, og videre med odelsrett i gården, noe som tyder at faren hadde gården før ham.Om dette er "din" mann, så burde du se litt nærmere på denne gården og eierne der.Ser også at dette Barnholt-navnet går igjen i Skiensområdet. En ide er å undersøke Innvandrerarkivet Skien 1690 - 1769 og samme 1770 - 1814, samt Borgerbok for Skien. Om dette nå viser seg å være rette person, selvsagt.Skiftesaken finner du på følgende adr.:http://www.slekt.org/transcripts/1768.htmlMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei og takk for nok et godt tips ! Fant adressen og har sjekket litt , og det ser ut som at i skiftet var rett mann Carl Friderich Barnholt. Har søkt stort sett i alle varianter , og funnet ut litt til . Skal en av nærmeste dagene sette opp her forfedregrenen så det blir litt lettere å få oversikt . Takk igjen for hjelpen !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Marie:Jeg har endel stoff om Barnholdt-slekten. Grov det frem i høst i forbindelse med utarbeidelse av en "ane-bok" for en venn av meg. Han viste seg å være en etterkommer bl.a. av Barnholdt-ene i Skien. Det jeg sitter på er altfor omfattende til å tas med her i debattforumet, men gi meg din e-mail-adresse, så kan jeg sende deg hva jeg har samlet.MVH Hans, e-mail: tophat@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hans ! Hjertelig takk ! Sender deg e-mail adressen . Vi har lett litt på Statsarkivet , men sliter nok litt som ferske granskere for å vite hvor man skal lete , men lærer etter hvert . Her er det mange gode hjelpere også . Tenkte oss faktisk en tur til Skien til helgen for å titte litt , å se hva man kunne finne .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

Thorbjørn Wahlstrøm, Skien, var en viktig kilde for meg da jeg for et års tid siden lette etter info om Barnholdtene. Og jeg mener å ha sett ganske nylig, i en av lokalavisene her i Grenland, at Wahlstrøm nå har laget en bok om denne slekten. Det kan være bryet verdt å ringe ham. Lykke til. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.