Gå til innhold
Arkivverket

[#7441] Jens Jensen (fra Tofte gaard ?) g.m. Martha Knudsd

Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Er det noen som kan hjelpe med å finne foreldre/aner til Jens Jensen og Martha Knudsdtr. (Jens er en av mine tipp-tipp oldefedre)Jens (tollbodvekter) og Martha bodde i 1809 og 1805 i Nordnessm. 6,Bergen. De hadde barna: Jens Olaj f. 1804, Anne Helene f. 1809 (min tipp-oldemor) , Ingebor Serene f. 1814.I 1803 bor det en Jens Jensen Toftegaard i Rode 1 hus 69, 26 år Tolbodreyert fra Lindås.Jeg har funnet en Jens Jensen, Holmås som ble gift 07.04.1803 med Martha Knudsdtr. Førland (under gifte i Lindås 1740-1815)Videre har jeg funnet en Jens Nilsen på Tofte Gaard Østrems Lindaas (fra Knarvigen) g. m. Ingebor Ingebretsdtr. (hennes 2. ektesk.) (1801-tell.)Kan dette være foreldre til Jens Jensen ?Jeg håper på hjelp til å få brikkene på plass, slik at jeg får riktige foreldre til Jens og Martha / unngår å komme inn på feil spor.All hjelp blir mottatt med glede. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har disse i min database:Jens Nils. Knarvik f. 1760 og Ingeborg Ingebrigtsdtr. Kvalvågen f. 1745 gift 8.7.1786. Hun hadde barna Anna Olsdtr. f. 1783 og Ole Ols. f. 1786 fra sitt første ekteskap. Med Jens fikk hun Nils f. 1790 og Hans f. 1793. Det kan ha vært flere barn, men ingen født så tidlig som 1777!Så du må nok finne en annen Jens som far til Jens Jensen! Da har du sju Jenser å ta av, som er gift i Lindås før 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er vel Jens Jensen Holmaas sønn av Jens Jensen Holmaas og hans første kone? Du finner den eldre på Holmaas i 1801, sønnen er ikke hjemme, men datteren Ingeborg på 18 og sønnen Hans (med andre kona er det). Ikke rart om Jens Jensen d.y. måtte reise til Bergen (og Toftegård?) for å finne seg arbeid, Jens d.e. var husmann uten jord som arbeidet for folk i huset på Holmaas, så det var nok ikke allverden å ta over.Forøvrig er rode 1 hus 69 Nordnesgt. 34 (forlengelse av Strandgaten), og bare få hus bortenfor (rundt hjørnet fra)gamle Nordnessmauet 6.Jens Jensen var i sitt 40. år i 1815, det skulle jo stemme godt med Jens Jensen Toftegaard som var 26 i 1803, Martha var 36 i 1815. Dessuten stemmer jo yrket, han var tolboddreyert ved alle tre barnas fødsler, og i 1815.Om J.J. Holmaas og J.J. Toftegaard var den samme må nok likevel sjekkes med kirkebok for Lindås rundt 1775-1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk til deg, Heidi, for innleggene dine. Jeg har vært gjennom alle Jensene på DA før, og jeg er enig i at kirkeboken må gi svaret. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dette var virkelig en nøtt, men jeg mener jeg har funnet delvis utav det. Jens Jensen f. ca 1775 er ikke døpt i Lindås sogn det er sjekket. Han er således ikke født på Holmås. Men Jens Jensen som bor på Holmås i 1801 hadde imidlertid vært gift to ganger. Den andre vielsen finner jeg ikke i Nordhordland. Det som imidlertid er et faktum er at Jens Qvalvogens hustru er kastet jord på i Austrheim sogn i 1785. Dessverre får vi ikke vite navnet eller alderen hennes. Et annet navn på Kvalvågen er Toftegård. Så da er det ingenting i veien for at Jens Jensen står oppført med fødested Toftegaard. En annen ting er at Jens Jensen Kvalvågen har giftet seg med enka på Holmås ca. 1787, men at presten har glemt å føre inn dette giftermålet. Det vil også da være naturlig at Jens Jensen d.y. tar etternavnet Holmås når han gifter seg, siden faren var gift og bodde der i sitt annet ekteskap. Håper dette var til hjelp! Mvh Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Jeg må bare si hjertelig takk til Kenneth Bratland for å ha brukt sin tid og knekket i alle fall en god del av nøtten. Du har vært utrolig hjelpsom. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Fra bygdebokforfatter Arvid Skogseth har jeg fått vite dette om Jens Jensen Kvalvågen: Jens Jensen Kvalvågen f. ca 1729 var gift 1 gang med Ingeborg Olsdatter f. ca 1734, gravlagt 7 aug. 1785. Videre blir Jens Jensen Kvalvågen trolovet 14 juli 1787 (vielsesdatoen er ikke ført) med enken Synneve Bergesdatter Holmås, født Fannebust 1745. Barna til Jens og Ingeborg finner man ikke døpt hverken i Lindås eller Manger ei heller vielsen. Det kan nesten være fristende til å tro at de kan ha kommet flyttende fra et annet prestegjeld. Kanskje Gulen? Med vennlig hilsen Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over paret Jens Jensen og Ingeborg Olsdtr. gift 2.11.1761 i Aurland.Finner ingen barn på dem i databasen over døpte i Sogn og Fjordane...Av Jenser født rundt 1730 i S/F har du Jens, sønn av Jens Erichs. Klingenberg f. 1726. Jens, sønn av Jens Huslie f. 1727, Davik. Og Jens Jens. Dyrdal f. 1732 (barn nummer 11 i Jens Knuds. og Kari Botolvsdtrs ungeflokk). Ifølge Familyserach, som ikke alltid er til å stole på, har han flyttet til Hordaland, nærmere bestemt Sveio.Ingen lett nøtt å knekke, denne...Av Jenser f. rundt 1775 har du Jens Jensen Haukedal (i Hamre) døpt 6 Aug 1776, og en J.J. døpt samme dato i Åsane (dermed sikkert den samme, men her står foreldrenes navn, nemlig Jens Olsen og Kari Clemetsdtr., men ikke Haukedal). Jens Jensen Romslo (i Haus) døpt 25 Jan 1778. Jens Jensen f. Beim i Hafslo, 1774, og en f. 1771 i Leikanger.Noen tips ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Tusen takk til deg, Heidi Tofterå Slettemoen, for igjen å gi gode tips - og for at du har engasjert deg i denne "nøtteknekkingen". mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Nå nærmer en løsning seg. Jens Jensen Dyrdal giftet seg 2 nov. 1761 med Ingeborg Olsdatter i Aurland. Sannsynligheten for at det dettte paret er stor. De alternativene Heidi nevner om Jens Jensen fra Åsane stemmer ikke da jeg vet hvem disse var og hvem foreldrene var. Kona til Jens Jensen dy f. ca 1776 het Marta Knutsdatter Førland. Hun var datter til Knut Andersen Dyrdal gift 23 okt. 1775 med Anna Danielsdatter Dyrdal i Aurland. De bygslet gården Førland i 15 aug. 1784. Jeg regner det nå for meget sannsynlig at Jens Jensen Dyrdal og kona Ingeborg Olsdatter har flyttet til Austrheim en gang på 1780-tallet. Jeg finner heller ikke dette paret død i Aurland. Håper dette var til hjelp. Med vennlig hilsen Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Jeg må bare få sende en takk til - utrolig hjelpsomme er dere. Kanskje kommer "kjernen i nøtten" til syne........ mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Jeg må bare takke og gi en tilbakemelding til dere som har hjulpet meg. Tror jeg fant "nøttekjernen" takket være dere..Basert på de siste opplysningene jeg fikk, fant jeg først vielse i Sogn og Fj. på DA mellom Jens Jensen Dyrdal Aurland og Ingeborg Olsdtr. Aurland 02.11.1761. Senere søkte jeg på Fam.search og fant "Pedigree Chart" på Jens Jensen f. 1727 Dyrdal, d. i Kvalvaag, Sveio.Foreldre: Jens Knudsen Dyrdal f. ca. 1684 og Kari Botolvsdtr. Stolaas Leikanger f. 1685 d. 1773 i Dyrdal - ... og med aner videre.Jeg har foreløpig ikke funnet mer om Ingeborg Olsdatters foreldre og Martha Knudsdatters foreldre: Knud Andersen fra Dyrdal g.m. Anna Danielsdtr. Dyrdal, men vil fortsatt lete. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Skogseth

Hei Sylvi, og takk for interessant brev! Jeg har sjekket litt i bygdebok for Aurland (bind II), og har funnet følgende: Side 489 Dyrdal: Jens Jensen Dyrdal f. 1732 g 1761 m Ingeborg Olsd, barn a. Åse f. 1762 (Holmås), b. Kari f. 1765. Fam. fl. til Kvalvåg i Nhl. Side 424 Styvi: hm Knut Andersen f. 1745 Tufte? g 1775 m Anna Danaielsdr Arnehus f. 1749 (side 504: Daniel Bendiksen Arnehus død 1758 g 1747 m Synneva Andersd Dyrdal f. 1722, g2 1767 m Ivar Johannesen, er borte etter 1767), barn a. Anders 1776 b Marta 1777 c. Hans 1779 d. Synneva 1781 (dette stemmer med barna som seinere er på Førland i Austrheim). - Du må sjekke mot bygdeboka i tilfelle jeg har skrevet av feil! Håper det var til hjelp.mvh Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen til Arvid. Jeg har Aurlandsboken i bestilling på Biblioteket, men jeg vet jo ikke hvor fort den blir ledig. Derfor er det desto hyggeligere å få informasjon fra deg i dag. Hjertelig takk for det. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.