Gå til innhold
Arkivverket

[#7448] Lars Larsen Hellum fra Aker

Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Lars Larsen kjøpte i 1833 gården N.Hellum i Lier og giftet seg s.å. med enka på S.Hellum, Maren Hansdatter Skjæret.Bygde- og slektsbøker oppgir at Lars Larsen var f. 1808 på Økern i V.Bærum. (Så langt jeg vet ligger Økern i Ø.Aker) Jeg finner ikke Lars Larsen i kirkebøkene for Aker for tidsrommet 1806-09, men tror han kan ha vært sønn på gården S.Linneberg. I 1847 solgte en Lars Larsen sin halvpart av gården til sin bror Carl, og i 1861 ble samme gård overtatt av Lars Larsens eldste sønn Christopher Larsen Hellum.Lars Larsen kan etter dette (hvis jeg er på riktig spor) være sønn av Lars Olsen S.Linneberg, f.1790. Morens navn kan være Lovise. (Det blir LL og MH's første datter døpt)Kan noen med kjennskap til gårder i Aker/Bærum hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lars, f. 8/7 - 17/7 Tanum krk. V.Bærum. Foreldre Lars Sørensen Økeri og Maria Jonsdt.Økern=Økeri=Økri.Se i Bærumsboka bd. 1, Økri s. 395 og Hauger S. 424. Der finner du alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Berit,Takk for hjelpen med å komme på rett spor. Jeg ble nok villedet av at hans eldste sønn CLH overtok S.Linneberg.Skal låne Bærumsboka på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.