Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#7453] Rasmus Larssøn, Rød, Andebu, f. 1729

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Heisann!Under omtalen av Vennerød i den 'nye' bygdeboka om Stokke står det bl.a:'Kjøper av denne Vennerød-gården i 1752 var Rasmus Larssøn fra Rød i Andebu. Hans første hustru, Kristine Abrahamsdatter, var enke etter Torsten Nilssøn på Rød, så de fortsatte å eie en part i denne Andebu-gården.Kristine døde barnløs i 1753, og Rasmus giftet seg igjen med Anne Nilsdatter fra Vestre Råstad i Sandeherred. De fikk 8 barn ....'Kan noen gi meg flere opplysninger om Rasmus og hans forfedre? Jeg har dessverre ikke fått tak i noen bygdebok for Andebu foreløpig.Vennlig hilsenNils Axel

Gjest Frøydis Sørensen

Rasmus Larsen f.1724 på Møyland,Andebu. Hans far het Lars Rasmussen f.1687 d.1760.Han var gift første gang med Berte Kristoffersdatter d .1735. Far til L.R. var Rasmus Kristensen f. 1644 d.1693. g.m.Mari Tolfsdatter,d.1709.68 år. Far til Rasmus Kristenssen het Kristen Jonssen. Kristen døde i 1660.Enken Live døde 1674. Kristens far Jon døde i farsottåret 1651.Håper du får noen opplysninger her. Hilsen Frøydis.

Gjest Nils Axel Braathen

En liten presisering, Frøydis:"Din" Rasmus var födt i 1724 mens bygdeboka for Stokke oppgir at "min" Rasmus var födt 1729, og kon fra Rød.Et 4-tall kan jo lett forveksles med et 9-tall -- men du er rimelig sikker på at det dreier seg om samme person? Kan det ha vært to nesten jevngamle Rasmus Larssön i Andebu på denne tiden?Nils Axel

Gjest Frøydis Sørensen

I bygdeboka for Andebu står det at Rasmus Larsen f.1724 på Møyland,ble gift med Kristine Abrahamsdatter.Hun var enke etter Torsten Nilssen Rød.Torsten døde i 1750,og Kristine giftet seg året etter med Rasmus Larsen. Rasmus flyttet til Vennerød og solgte i 1753 Rød-parten. Jeg vil tro det er den samme Rasmus.

• 5 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

1729 i Stokke-boka må bero på at det står at Rasmus var 70 år ved begravelsen i 1799. Men slike aldersangivelser var som kjent ikke alltid riktige.Da det ble skiftet etter Rasmus' kone Kristine Abrahamsdatter i 1753, er det opplyst i skiftet at Rasmus hadde arvet en part i Møyland etter sin mor, Berte Kristoffersdatter.

• 3 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Når det gjelder Møyland på 1600-tallet, er det en hel del feil i Andebu bygdebok. For å korrigere et par ting:Rasmus Kristensen (1644-1693) var sønn av Kristen Jonsen(?) (d. 1660) og Guri Trulsdatter (d.1688). Live Møyland (d. 1674) var trolig mor til Kristen Jonsen. Rasmus Kristensens kone Mari Tollefsdatter døde først 1735.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.