Gå til innhold
Arkivverket

[#7453] Rasmus Larssøn, Rød, Andebu, f. 1729

Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Heisann!Under omtalen av Vennerød i den 'nye' bygdeboka om Stokke står det bl.a:'Kjøper av denne Vennerød-gården i 1752 var Rasmus Larssøn fra Rød i Andebu. Hans første hustru, Kristine Abrahamsdatter, var enke etter Torsten Nilssøn på Rød, så de fortsatte å eie en part i denne Andebu-gården.Kristine døde barnløs i 1753, og Rasmus giftet seg igjen med Anne Nilsdatter fra Vestre Råstad i Sandeherred. De fikk 8 barn ....'Kan noen gi meg flere opplysninger om Rasmus og hans forfedre? Jeg har dessverre ikke fått tak i noen bygdebok for Andebu foreløpig.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Rasmus Larsen f.1724 på Møyland,Andebu. Hans far het Lars Rasmussen f.1687 d.1760.Han var gift første gang med Berte Kristoffersdatter d .1735. Far til L.R. var Rasmus Kristensen f. 1644 d.1693. g.m.Mari Tolfsdatter,d.1709.68 år. Far til Rasmus Kristenssen het Kristen Jonssen. Kristen døde i 1660.Enken Live døde 1674. Kristens far Jon døde i farsottåret 1651.Håper du får noen opplysninger her. Hilsen Frøydis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

En liten presisering, Frøydis:"Din" Rasmus var födt i 1724 mens bygdeboka for Stokke oppgir at "min" Rasmus var födt 1729, og kon fra Rød.Et 4-tall kan jo lett forveksles med et 9-tall -- men du er rimelig sikker på at det dreier seg om samme person? Kan det ha vært to nesten jevngamle Rasmus Larssön i Andebu på denne tiden?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

I bygdeboka for Andebu står det at Rasmus Larsen f.1724 på Møyland,ble gift med Kristine Abrahamsdatter.Hun var enke etter Torsten Nilssen Rød.Torsten døde i 1750,og Kristine giftet seg året etter med Rasmus Larsen. Rasmus flyttet til Vennerød og solgte i 1753 Rød-parten. Jeg vil tro det er den samme Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

1729 i Stokke-boka må bero på at det står at Rasmus var 70 år ved begravelsen i 1799. Men slike aldersangivelser var som kjent ikke alltid riktige.Da det ble skiftet etter Rasmus' kone Kristine Abrahamsdatter i 1753, er det opplyst i skiftet at Rasmus hadde arvet en part i Møyland etter sin mor, Berte Kristoffersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Når det gjelder Møyland på 1600-tallet, er det en hel del feil i Andebu bygdebok. For å korrigere et par ting:Rasmus Kristensen (1644-1693) var sønn av Kristen Jonsen(?) (d. 1660) og Guri Trulsdatter (d.1688). Live Møyland (d. 1674) var trolig mor til Kristen Jonsen. Rasmus Kristensens kone Mari Tollefsdatter døde først 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for hjelpen, Kristian!Jeg slutter aldri å bli imponert over hvor mye hjelp du har kapasitet til å bidra med på dette forumet -- og andre steder!Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.