Gå til innhold
Arkivverket

[#7456] Bjarne Kristiansen, født i Larvik ?

Gjest Pål Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Evensen

Kan noen hjelpe til med å finne opphavet til Bjarne Kristiansen. Han døde i Odda 1.7.1967, og det blir oppgitt der at han er født 31.1.1898 i Larvik. Ved å søke på FT 1900 finner jeg imidlertid ingen som passer. Det finnes mange som er født i Larvik med navnet Bjarne, men ingen som kan knyttes til dette slektsnavnet. Det kan jo tenkes at moren er blitt enke og har giftet seg opp igjen med en som het Kristiansen. En annen mulighet er at han kan være adoptert bort, eller oppfostret hos en familie ved dette navnet, og så har tatt dette som sitt eget. Mange som var født rundt århundreskiftet tok jo et nytt slektsnavn når navneloven trådte i kraft i 1925, men et patronymikon som Kristiansen er vel ikke nettopp et navn en bare tok uten grunn. Men når en har en fødselsdato, må vel det enkleste være å slå opp i kirkebøker/klokkerbøker i Larvik m/omegn og sjekke dette der. Kan noen som har lettere tilgang til dette enn meg, undersøke saken for meg. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

På biblioteket i dag,i eget ærend, fant jeg muligens den du etterlyser.Bjarne Hedvald f.31.01. 1898, døpt 10.04.1898. Foreldre: Martin Julius Kristiansen f.1865 og hustru Karoline f.Krefting f.1868. Kilde: Kirkebok Larvik, NOR 1,60. 1890-1909, side 193, barn nr. 24. Du vet vel at du kan fjærnlåne mikrofilmer fra andre bibliotek fra ditt bibliotek. Gateadressen sto i kirkeboka også men var uleselig. Kanskje du kan få den opplysningen fra Klokkerboka, forutsatt at jeg fant riktig barn. Lykke til, hilsen May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Tusen takk. Dette ser ut som det kan være rett person. Jeg skal låne den nå som jeg vet at han finnes født i Larvik. Grunnen til at jeg ikke skaffet meg kirke- eller klokkerbøker på fjernlån, er at jeg ikke kunne finne ham i folketellinga for 1900. Derfor er jeg glad for at du sjekket det for meg, så jeg fikk en bekreftelse. Jeg kan kanskje hjelpe deg til gjengjeld en annen gang som takk :-) Jeg er bosatt i Hedmark, og kan være behjelpelig fra det området. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.