Gå til innhold
Arkivverket

[#7460] kan noen oversette for meg?

Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Hei, kan noen oversette for meg deler av et dokument? Har forsøkt selv, men det gir ingen mening... Det er fra midten av 1800-tallet. Skrevet om en husmann i Gudbrandsdalen. "He was also a seviceman. Norway had a military training for all men 18 yrs and up. He was commisioned. His duties were similar to our constable here wich took up most of his time."Er det noen som kan få til en mening i dette på Norsk ville jeg være veldig takknemlig. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Aud,Det later til at du har mistet en "r" i "seviceman" i første setning. Oversatt til norsk skulle teksten bli nogenlunde slik:Han var også i det militære. I Norge måtte alle menn fra 18 års alder og oppover gjennomgå militær trening. Han ble stasjonert (evt. gitt i oppdrag). Hans oppgaver var på linje med hva vår konstabel her (gjør,) hvilket tok det meste av hans tid.Forøvrig er tekesten noe kryptisk når den er tatt ut av sammenhengen, men nå skulle du forhåpentligvis kunne få til sammenhengen.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg går ut fra at det skal stå "serviceman" og denne servicen var nok "military service". Altså, han var også i militæret. Norge hadde militærtjeneste (førstegangstjeneste) for alle menn fra 18 og oppover. At han ble "commisioned" betyr at han ble utnevnt til offiser. Hans oppgaver likner de en konstabel har her (i England?), og tok opp det meste av hans tid. (Kanskje var han militærpoliti?).Gir dette bedre mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk til dere begge. Ja det gir nok litt mere mening nå enn det jeg kom fram til. Militærpoliti var også jeg inne på. Og ja, det skal være serviceman. Brevet er skrevet i Amerika av barnebarn til husmannen i Norge. Enda en gang tusen takk, Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.