Gå til innhold
Arkivverket

[#7463] En skikkelig "nøtt": Maria Jørgensdatter, gift 180

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Oppmuntret av at det nylig lyktes å knekke en meget gjenstridig "nøtt" takket være gode hjelpere her på nettet, vil jeg enda en gang anmode om hjelp til å finne opphavet til min kones tipp-tippoldemor Maria Jørgensdatter, et problem vi har jobbet med i 4-5 års tid nå. Hva vi vet om henne er dette:Hun giftet seg 17.10.1802 i Korskirken i Bergen med Iver Olavson Qvamsøe. (Iver var fra Kvam i Hardanger. I 1801 var han innkvartert som grenader, sammen med 3 andre grenaderer, i 24. rode, hus nr. 45 i Bergen).Maria og Iver døpte datteren Gunilde Marie 24.10.1802, altså kun 7 dager etter deres vielse. Faddere var: "Synnøve Larsdtr, Anna Nielsdtr., Iver Hellevig, Niels Pedersen og Endre Marcussen". De to kvinnene vet vi intet mer om, mennene ser alle ut til å være grenaderkolleger av Iver. Det ser ikke ut til at paret fikk flere barn, og Maria døde allerede i 1812 og ble begravet på St. Martins kirkegård i Bergen. Da ble hennes alder angitt til 38 år, så vi må anta at hun er født omkring 1774.Vi har en teori om, men intet bevis for, at Maria er identisk med en tjenestepike hos kjøpmann Hendrick Jessen på adresse 11-1 i 1801. Denne Maria Jørgensdatter var da 26 år, så alderen passer jo bra. Noen annen "kandidat" i Bergen i 1801 har vi ikke funnet. Det kan naturligvis tenkes at hun ikke bodde i Bergen i 1801, og vi har sjekket ganske mange andre med samme navn og av passende alder, som i 1801 bor andre steder i Hordaland og Sogn og Fjordane. Men hittil har de alle kunnet strykes av "kandidat-listen", dels fordi de døde ugifte, dels fordi de er funnet viet til andre.Er det noen som har kjennskap til noen Maria/Marie/Mari Jørgensdatter, født omkring 1774, et eller annet sted på Vestlandet, som kan tenkes å være den vi leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Da Maria er død står hun oppført som født i Domkirken sogn i Bergen. Ellers ville jeg og ha sett hvem forloverne ved vielsen var i 1802 for å finne ut om de var eventuelle slektninger.Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for ditt innlegg, Kenneth!Desverre har vi ikke vært istand til å finne Marias dåp i Bergen, så muligens er denne opplysningen i forbindelse med hennes begravelse ikke riktig. Ellers har vi bestilt kirkeboken for DK 1802 for å se hvem som var forlovere. (Vi har nok sett på dette tidligere også, men dessverre ikke notert navnene, muligens fordi de den gang ikke syntes å være til noen hjelp. Dumt, naturligvis).Med vennlig hilsen, og fortsatt i håp om flere tips og forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for ditt bidrag, Tor! Saken blir undersøkt, så langt det lar seg gjøre. Det KAN jo være henne. Vil først se hva det faktisk står i kirkeboken.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Sjølv om det skulle stå Marte i originalen, kan du ikkje eliminere dei utan vidare (meiner å hugse at der var to aktuelle Marte'r - ei i 1773 óg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Aase:Først nok en gang takk for uvurderlig hjelp med Cecilia Nilsdatter i forrige uke! Og jeg har selvsagt ikke tenkt å eliminere Marthe Jørgensdatter på det datagrunnlaget jeg foreløpig har å holde meg til.Når det gjelder Maria Jørgensdatter, så fikk hun altså datteren Gunilde Marie i 1802, og ved folketellingen i 1815, etter at hun var blitt foreldreløs, bodde Gunilde Marie i huset hos Jacob Sandal på adresse 16-42 i Bergen. Jacob var i 1801 daglønner og 34 år gammel. Hans fulle navn var Jacob Reielsen Sandal, og jeg mener han kan være den Jacob Reielsen som døpes i Gloppen 07.10.1764, gift i Korskirken i Bergen 12.10.1794, som ungkl. corporal Jacob Rejelsen Sandal, med Berthe Jonsdtr. Kanskje var denne familien på noe vis i slekt med, eller i det minste fra samme område som, en av Gunilde Maries foreldre? (Gloppen er jo ikke svært langt fra Davik? Se diskusjon i debattforum II).Hva tror man om dette? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg vil berre gjere merksam på Undersøkingkommisjonen 1804-05 i Bergen. Der står det ikkje kor Jacob Sandal var fødd, men at han tok borgarskap i 1799. Dette må vere den same Sandal som finst i 1815-tellinga som borgar, gesell og huseigar. At han skriv seg for daglønner i 1801 - etter at han tok borgarskap, synest eg er merkeleg, men, men. Eg meiner òg å hugse at der er ref. i 1804-05 til militærrullen. I alle høve finn du meir om han i borgarboka, vil eg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dessverre, Hans, ingen ting å finne. Eg trur ikkje Marie kan vere frå Gloppen, men eg tek atterhald for nokre gardar i Hyen som eg ikkje har heilt oversikt over. Fadderane passar heller ikkje med utflyttarar frå Gloppen, heller ikkje kona til Jakob Reielsen Sandal. Men eg veit ikkje kven ho var, så ein eventuell slektskap til Marie kan godt gå gjennom henne. Dersom du har høve til å finne fram til kven som var fadrar på borna til Jakob og Berte, kan det hende vi kan få eit spor der. Og kva med kausjonistar/forlovarar ved vigsla?Eg er enig at det er påfallande at Gunnhild er i huset hos dei i 1815. Er der forresten kausjonistar/ forlovarar ved vigsla til Iver/Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

God morgen, Aase! Nei, jeg tror heller ikke Mari/Marie/Maria Jørgensdatter var fra Gloppen. Vi har gått gjennom kirkeboken derfra uten å finne henne døpt der. Hva jeg tror mer på, er at hun kan være fra Domsten i Davik, datter av husmann Jørgen Knudsen og Marthe Erichsdatter. Men foreløpig har vi bare ideer, forslag, teoretiske muligheter etc., ingen sterke indikasjoner en gang. Bortsett fra at det sannelig ikke er mange andre på hele Vestlandet som KUNNE være henne. Skjønt om hennes navn er skrevet/tolket som Marthe, så blir det jo noen flere å velge mellom.Nå ser vi fram til å kontrollere, til dels om igjen, forlovere, faddere og adresser, der slike oppgis. Vi har ikke tenkt å gi oss denne gangen!Det er et moment jeg ikke har nevnt tidligere her i debattforumet, nemlig det faktum at flere menn i Gunilde Maries "liv" tidvis har militære yrkestitler i kildene. Det gjelder hennes far, Iver Olavson Qvamsøe, hennes pleiefar (i 1815) Jacob Sandal, og hennes svigerfar, som var Jens Christensen Hess. Men slikt kan naturligvis skyldes rene tilfeldigheter.Håper fortsatt på hjelpsomme og hyggelige menneskers tips og innspill! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.