Gå til innhold
Arkivverket

[#7464] Gutterud i Flesberg

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har gårdshistorien for Flesberg som kan gjøre et oppslag og se om det var Berthe Tollefsdtr. Gutterud dpt. 1713 som giftet seg 17/7 1743 i Flesberg med Torger Gulliksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Under Ramberg/Guterud i bind IV av Tov Flatin står følgende å lese. " Den fysste vi veit om som har ått og bruka Gutterud er Torleiv Julson Ramberg g.m. Jorunn Gudbrandsdatter, syster til ketil Øyberg. truleg har Torleiv fengi denne eigedommen i arv frå Ramberg. Det er skifte etter Torleiv 13.3.1719 og det blir opplyst at han døydde (fall) på Fredriksten festning. Dei hadde to bånn; Aslaug,9 år og Berit 6 år. Plassen som då ikke var skyldsatt, skal enkja he eine helvta i og bonna hi. Verje for bonna er farbroren Ole Julson Lid, for enkja bror hennar Ketil Gudbrandsen Øyberg. Enkja gifte seg att i 1720 med Anders jakobsen. Dei hadde dottera Ragnhild. Jorunn Gudbrandsdatter døydde 1737, 62 år gamal. I 1764 lyt Lars Bårdsen som då bur på plassen, selja han til Ola Torgeirsen - son til Torgeir Gunleiksen Ånestad - som da hadde odels og åseterett på han for 500 rdl. Rorgeir er skrivin for Guterud då han døydde 1782, 65 1/2 år gammel. I 1767 selger Torgeir eiendommen frå ovannevnde son sin Ola, som da hadde vorti "sindsvag" til Ola Gudbrandsen Våtveit." --- Sitat slutt ---Egen tolkning blir at den jenta som Tov kaller Berit er identisk med den du har som Berthe Tollevsdatter. Håper dette var til hjelp.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.K. Stuvstad

Sigurd Vinger har følgende opplysninger om denne familien på side 126, bind 6 av Flesbergboka. Tølløv (Torleiv) Julson Ramberg g.1708.m Jårån (Jorunn) Gudbrandsd. Øyberg Barn: 1. Aslaug f. og d. 1708 tvilling m. 2. Turi f. og d. 1708 3. Aslaug (1709-1723) 4. Beret (Berit) (1713-1751) g.1743.m Tørjer (Torgeir) Gullekson Ånestad 5. Turi f.1718 ant. d. litaFamilien bodde på Gutterud (Gnr.122, brn.8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk!Da var det slik jeg hadde en mistanke om. Det var fint å få bekreftet. Jeg leter etter en annen Berthe Tollefsdtr. f. ca. 1718, gift 22/9 1735 i Kongsberg med Nils Helgesen Bråten. Det er altså ikke hun som var på Gutterud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Turid Langaas Jensen

Hei Svein! Jeg lette litt i noen Sølvverksmanntall etter Nils Helgesen Bråten og fant dette i "Eksaminasjonsmanntall for Kongsberg Sølvverk 1732": # Niels Helgesen Braaten - født i Jondalen - 20 år - arbeider som knekt i "Julius Gruves Berghall" - har arbeidet i 10 år - bor hos mor - faren var bergmann.Denne kan kanskje være en bror: # Ole Helgesen - født i Jondalaen - 23 år - arbeider som sprenger i "Schurff bey Hyttebacken" - har arbeidet 15 år - ugift - bor hos mor - bor på Kongsberg - faren var bergmann.Så kommer to som kan være familie, de bor hjemme hos foreldrene: # Ole Helgesen - født i Jondalen - 16 år - arbeider som skeidejunge i "Christianus Sectus Gruve" - har arbeidet i 6 år - bor hos foreldrene - faren var bergmann. # Ole Helgesen Braater (Braaten?) - født i Jondalaen - 14 år - arbeider som skeidejunge i "Skjerp ved Foss seter" - har arbeidet i 4 år - bor hos foreldrene - faren var bergmann.I Sølvverksmanntallet for 1765 fant jeg denne: # Niels Helgesen - Puckunderstiger - født i Jondahlen - 56 år - startet å arbeide ved et pukkverk for 46 år siden - gift - har 2 sønner i arbeid ved Sølvverket og 2 døtre - har "Liden Platz paa JohndahlsEie".Jeg kikket litt i Tov Flatins Flesbergbok, bind IV, på Jondalen, men kan ikke finne Niels der. Men det er få av plassene som går så langt tilbake. Under gården Linbu ligger det en plass som heter Braaten, men der er han ikke. En mulighet er å kontakte Sigurd Vinger som skriver de nye Flesbergbøkene, kanskje han kan bekrefte eller avkrefte om dette er rette person. Da kan du kanskje finne ut noe om kona Berthe gjennom ham.Lykke til videre. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Turid!Takker for din interesse mht. Nils Helgesen Bråtens familie. Hans opphav kjenner jeg imidlertid rimelig godt. Han ble døpt 18/6 1713 i Kongsberg, foreldre: Helge Gulbrandsen Bråten under Lia i Jondalen (i Hedenstad, Sandsvær)(ca. 1675-1726) og kone Marthe Andersdtr. (ca. 1675-1755). De to giftet seg 29/9 1702 i Sandsvær.Helges far var Gulbrand Helgesen Lia (ca. 1628-1704), leilending på Lia fra senest 1681.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Odd K. Stuvstad

Hei Svein Arnolf! Leter du fortsatt etter Berthe Tollefsdtr.? Fant tilfeldigvis følgende i Kongsberg Kirkebok:Dom 17 p: trin: 1751 blir Ole Gundersens datter Oliva døpt i Kongsberg Kirke. Blandt fadderene finner vi Niels Helgess. Braatens Qv. Berthe Tallachsd.Kan fornavnet til Berthes far være Tallak istedenfor Tollef? Tallak er ett navn som er mer vanlig i Telemark enn i Kongsberg/Numedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at du har rett i dette, Odd!Jeg har kikket litt nærmere på eldre notater om Nils og Berthe, og fant da at jeg ved vielsesnotatet av 22/9 1735 hadde skrevet i parentes 'Tallachsdtr.?', så det er absolutt mulig at det er det som faktisk er det riktige.Berthe var fadder 6/3 1740 for Anders Helgesen Bråtens barn Ingrid, men da er hun dessverre ikke nevnt med patronymikon.Ved skiftet 17/1 1766 etter Nils på Åmot kalles hun altså 'Tollefsdtr.' etter det jeg har notert.Ved begravelsen 12/4 1788 har jeg ikke notert meg farsnavnet hennes, om det i det hele tatt er nevnt, derimot notert at hun her kalles Nils CHRISTENSEN Åmots enke.Jeg legger ved det jeg vet om barna til Nils og Berthe. De hadde ingen sønn Tollef/Tallak, forøvrig. Jeg kjenner ikke fadderne for alle barna, men legg merke til hvem som er en av fadderne for nr. 4: Tallak Gundersen. - Ganske påfallende navn i denne sammenhengen. Jeg vet ikke mer om ham, han er ikke nevnt i eksaminasjonsmanntallet av 1732. Det er heller ingen annen Tallak nevnt der da, etter det jeg kan se.1) Tore Nilsdtr. dpt. 12/8 1736, Bråten, Kongsberg. Faddere: Anders Bråtens datter Karen(?), Karen(?) Torkildsdtr.(?), Ole Ormsen, Gulbrand Helgesen og Ole Helgesen(?) Død som liten.2) Berthe Nilsdtr. dpt. 7/12 1738, Bråten, Kongsberg. Faddere: Maren Hågensdtr., Gunhild Helgesdtr., Ole Helgesen Bråten, Ole Hansen. Gift 1) 4/10 1760 i Kongsberg med Sondre Vetlesen (ca. 1740-1777), gift 2) 11/10 1800 i Kongsberg med Erik Olsen Stordalen (1738-1802). Ingen barn i 2. ekteskap. Berthe døde 1812 på plassen Stordalen av Stengelsrud.3) Tore Nilsdtr. dpt. 13/8 1741, Bråten, Kongsberg. Faddere: Hans Sørensens kv. Marthe, Ingrid Helgesdtr., Anders Helgesen, Ole Helgesen og Ole Andersen. Tore begr. 1742 i Kongsberg, 2 år og noen måneder.4) Helge Nilsen dpt. 3/11 1743, Bråten, Kongsberg. Faddere: Peder Jensens kv. Kirsten Gjermundsdtr., Ingrid Helgesdtr., Hans Sørensen Myren, Anders Helgesen Bråten og Tallak Gundersen. Død som liten.5) Christen Nilsen f. og d. 1746, begr. 1746 i Kongsberg, 1 mnd. og 2 dager.6) Kari Nilsdtr. f. 17497) Marthe dpt. 14/5 1752, Nils Helgesens datter, Svene, Flesberg. Faddere: Tore Helgesdatter, Marthe Larsdatter, Michel Reinhart(?), Ole Svendsen, Nils Larsen. Marthe gift 27/6 1778 i Kongsberg med Anders Rolfsen Schoug. Hun var da fra Åmot. Marthe døde 1834.8) Helge f. 1755. Mulig det var han som i 1801 var gift med Birthe Eriksdtr. f. ca. 1761 og bodde i Åslandgt. i Kongsberg. Han var oppgitt å være 50 år. De hadde da disse barna: Berthe 15, Gunhild 8 og Christine 3. Helge døde 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått tilbake til kildene og sett litt nærmere på dem. Da Nils Helgesen og Berthe giftet seg 24/9 1735, kalles hun helt klart ”Tollefsdtr.” (Jeg har skrevet tidligere at de giftet seg 22/9, men dette er ikke riktig.) Ved skiftet etter Nils 17/1 1766 kalles Berthe vekselvis ”Tollefsdtr.” og ”Tollevsdtr.”, og hun er nevnt mange ganger med fullt navn i skiftet. Da hun ble begravet 12/4 1788 står det ”Berthe Tollevsdr. Salig Niels Christensen Aamodt Pens:”Jeg holder derfor fortsatt en knapp på at Berthe hadde en Tollef som far. Hvor jeg selv hadde fått navnet ”Tallachsdtr.” fra, som jeg nevnte 29/10, vet jeg ikke lenger. Det er mulig at jeg har kommet over innførselen fra 1751 ved en tidligere gjennomgang av kirkebøkene.Det finnes imidlertid en forklaring på at Nils Helgesens familie har blitt knyttet til Tallak-navnet: Ved skiftet etter Nils i 1766 går det frem at han var verge for Helge TALLAKSEN, og dennes stefar het Michel Reinholt. Det går ikke frem hvor gammel Helge var, eller når faren til Helge Tallaksen døde. 22/10 1755 var det skifte etter Marthe Andersdtr. Søndre Bråten under Lia i Hedenstad, Sandsvær. Hun var Nils Helgesen Bråten/Åmots mor. En av døtrene var Ingrid Helgesdtr., og hun var på skiftetidspunktet gift med Johan Michel Reinholt. Det må være samme mann som nevnes på skiftet etter Nils i 1766. Hvis vi ser nærmere på dåpen til Helge Nilsen Bråten, dpt. 3/11 1743, oppdager vi at ikke bare var Tallak Gundersen fadder, men også Ingrid Helgesdtr. Tallak må ha vært Ingrid første mann. Tallak Gundersen finnes begravet 27/5 1747, 27 år gml., som ”gift mnd fra Jondal”. Han var altså Nils Helgesens svoger.Jeg har funnet to personer i eksaminasjonsmanntallet av 1732 som i alder kunne passe som far til Berthe, men det er jo ikke sikkert at hun overhodet var fra Kongsberg (dvs. vokst opp der, hun synes uansett ikke å være født der), eller at faren var gruvearbeider:1) Tollef Knudsen, arbeidet ved Nedre Gabe Gottes Pukkverk, f. i Sigdal, 62 år, slemmer, tjent i 15 år, gift, 4 barn, 1 i Sølvverkets tjeneste, eget hus, bor i Sandsvær. - Pukkverket lå ved Kobberbergselva i Sandsvær.2) Tollef Knudsen, arbeidet ved Prins Christian Gruve, f. i Omdahls Kobberverk i Telemark, 60 år, tjent i 48 år, 2 barn, 1 i Sølvverkets tjeneste, eget hus, bor i Kongsberg. - Han var trolig gift 1706 i Kongsberg med Lisbeth Tobisdatter.19/12 1737 ble begravet i Kongsberg Tollef Torsens kone Anne, 68 år.Begr. 13/5 1741: Tollef Knudsen Rouen, gift mann, 71 år, f. ca. 1670. (Det var skifte i Kongsberg etter Tollef Knudsen 'Røven', som må være samme mann, og han hadde ingen datter Berthe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.