Gå til innhold
Arkivverket

[#7466] Foreldre til Helene Nilsdatter, f. 10.03.1825, Mod

Gjest Bjørn Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Skogli

Jeg fant Niels Gulbrandsen Schalstad og Mari Hansd oppgitt som foreldre ved dåpen, men det er jo flere med disse navnene. På Familysearch fant jeg en Nils som kan passe, nemlig f. 6. aug 1796, sønn av Gulbrand Nielssen og Gunhild Pedersd. Jeg tror det er disse jeg finner igjen på Holo i FT1801. Blant Helenes faddere er det 3 stk. fra Holo, hvorav 2 som er barn av en Gulbrand. Er det noen som vet om dette er rett Nils Gulbrandsen?Når det gjelder Mari Hansdatter, er det flere å velge i. Er det noen der ute som kan bidra med noe?All hjelp mottas med takk!Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg tror du har funnet de rette foreldrene til Nils Gulbrandsen, dette fordi Helene får en søster i f.22.2.1829, døpt 20.4. som får navnet Gunhild Dorothea, etter sin farmor.Helene har også brødrene Hans f. 02.11.1826, døpt 17.12.1826, Gulbrand Fredrich f. 14.1.1831, døpt 27.3.1831, og Erich Syvald f. 17.6.1837, døpt 13.8.1837. Moren står oppført som Mari ved Helenes dåp, Marja og Maria ved de andre.At de første to barna får navnene Helene og Hans før Nils G. kaller opp sine egne foreldre, kan jo tyde på at dette var morens foreldre. Kanskje hadde Nils og Marja overtatt en gård etter Maris foreldre, som gjerne da het Helene og Hans...?I 1801 finner du et ganske nygift par på Hval, som heter Hans Amundsen og Helene Larsdtr. Navnemessig er de jo gode kandidater, men jeg finner bare barna Aase i 1801, Tale Lovise i 1803, Andreas 1804 og Ole 1807 på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hjertelig takk, Heidi! Jeg prøver å følge disse sporene videre. Statsarkivet, Kongsberg, blir vel neste stopp...Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.