Gå til innhold
Arkivverket

[#7467] Finns det et Wos/Vos pg i Sverige?????

Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

kanskje det......Leter nemlig etter en husmannsplass som heter Gardstuen (høres rimelig norskt ut da men) som visstnok skal ligge på Wos. Men har ikke klart å finne noen med det navnet i det hele tatt her til lands, så tenkte da kanskje på Sverige som en "ørliten mulighet" Men får fortsette å lete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg mener det nettopp har kommet ut en bok om alle støler og setre på Voss i Hordaland. Vil tro at forfatteren av den kjenner til Gardstuen i tilfelle - høres ut som en stue på garden, bare, men spørsmålet er vel hvilken gard!? Jeg husker dessverre ikke hva forfatteren het, men det er sikkert ikke så vanskelig å finne ut. Bokhandelen eller lokalavisa Hordaland på Voss har sikkert kontroll på det.Har du forrsten navn på noen som skulle ha bodd på Gardstuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Magne, Skal det være Vãs i Nãrckes og Vãrmland len? En fin måte å finne stedsnavn på i Sverige, er å gå inn på http://www. slaktdata.org/sv/links. Gå på forsamlinger, deretter FORTÃCNING.Her finnes samtlige navn i Sverige gjennom tidene.Lykke til. MVH Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei Magne - som du kanskje har oppdaget er det en ørliten mulighet for at du og jeg leter etter den samme Carl Johansen.... håper vi klarer å løse dette mysteriet. Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Magne,Bare en liten kommentar:Den gamle skrivemåten for Voss var som kjent Wos(s), så jeg tror det er lurest å holde seg i det området, hvis du ikke sitter inne med annet som leder til Sverige, da.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Magne, I släktforskarprogrammet Rötter finns ett register över alla församlingar i Sverige. Där finns ingen församling med namnet Wos eller Vos, ej heller Woss/Voss. Man skulle ju kunna tänka sig att s-et i ordet är ett genitiv-s och att församlingen skulle heta Wo eller Vo. Inte heller någon sådan finns. Har också prövat med Vå(s/s), Vox och Vä men utan resultat. Ja, det ligger ett Vä i Skåne, men det är väl långsökt. På CD:n Svenska ortnamn 1999 finner jag gården Vås i Ramsjö sn, Gävleborgs län. Eftersom Gardstuen är stället Du letar efter handlar det förmodligenom Norge och om ett Voss där. Namnet Voss finns ej i Sverige - endast i ordet Vossmyrbäcken i Burträsk sn, Västerbottens län. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

takk til dere alle, begynner å bli rimelig sikker på at han er herfra landet nå :)vel han fikk jo en sønn i 1844, så han er vel født rundt 1810-1820 en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er det ikke registrert noe farsnavn på faren i 1844, det var jo pussig!? Hvor ble sønnen født, og hva het sønnen og kona? Vi må prøve alle muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Barnet het Petter Carlsen og var født den 23.11.1844 i Solum pg, ved Skien, Telemark. Uekte. Moren var: Pige Anne Marie Pedersdtr (?), fra en husmandsplass under Lien i Lessøe annex. Den udlagte barnefar var husmandssønn Carl Johansen Gardstuen af Wos pg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Jon. Det er jo en mulighet for at det er samme person vi leter efter. Har funnet noen papirer, hvor det står at denne Carl Johansen er funnet som kom.kant (hva nå enn det betyr????) frem til 1869,Som kom.kant ville det stå om de var gift eller ikke da ?Denne Petter Carlsen sin mor Anne M Pedersdtr, er nevnt som kom.kant frem til 1876, det samme gjelder sønnen Petter oxo. Alle er funnet på EikerPetter og moren hans flytter før 1878 til Strømsgodset, hvor han får min oldefar (og der er Anne P nevnt som fadder)Jeg vet ikke om Carl Johansen og Anne M Pedersdtr noen gang ble gift. Vet heller ikke hvor lenge de ble boendes borte i Telemark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg tror ikke dere helt skal se bort i fra Sverige. Det var mange innvadrere til Skiensområdet på denne tiden, spesielt til papirfabrikken på Skotfoss. Også litt usikker på hvor Lessøe annex er, men det høres svensk ut, selv om Lien høres veldig norsk ut.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen.Ser at Lesja tidligere ble skrevet Lessøe.Noe info fra en nettside:Tilhørte Gudbrandsdalens fogderi rundt 1650 og 1750.Ved reskript 13. 1. 1747 skulle Folldal betjenes alternativt av sokneprestene i Tynset og Lesja. Ved kgl. res 25. 7. 1860 med virkning fra 1. 1. 1861 ble annekssoknene Dovre og Øvre Folldal, samt gnr. 3 - 15 i Dovre fraskilt Lesja prestegjeld og opprettet som Dovre prestegjeld.Ved kgl. res. 23. 2. 1934 ble grensen mellom Lesja kommune og Dovre kommune fastsatt.(Kilde: Riksarkivet.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Arne. Tusen takk for opplysningene om Lessøe (Lesja)Jon: tror det har noe med noe kirkelige handliger dette kom.kant greiene. Tror det ble funnet i kirkebøkene for Eiker (Det er ikke jeg som har skrevet det av, det er gjort for lenge siden) så jeg kan ikke si mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Magne,jeg kjenner ikke noe til de personene du søker, og er ingen dreven slektsforsker, men har kanskje et par tips likevel.For det første virker det sannsynlig at Carl er fra Voss i Hordaland, siden det ikke ser ut til å finnes noe annet sted i Norge eller Sverige som kan passe.For det andre høres etternavnet/gårdssnavnet Gardstuen ikke ut som noe typisk gårdsnavn eller navn på husmannsplass i Hordaland. Derimot som navnet på en husmannsplass på Østlandet. Og i og med at man på 1800-tallet hadde en temmelgi lemfeldig omgang med etternavn, sett med dagens øyne, er det ikke urimelig å anta at den godeste Carl Johansen har tatt navnet Gardstuen etter en husmannsplass han på et eller anent tidspunkt har bodd på.Du bør altså fortsette å lete etter Carl Johansen (uten eternavnet Gardstuen) fra Voss, og etter plassen Gardstuen østpå.Lykke til!Mvh Else Reither

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

I FT 1865 er det registrert 1470 personer med fødestad Vos, 39 personer med Wos, 793 personer med Woss. I FT 1900 er det registrert 159 personer med Vos, 3 personer med Wos, 55 personer med Woss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.Til Eva, takk for at du forklarte hva Komunikant var :) Var det pålagt å ha nattverd på den tiden ???Tror jeg har vært i gjennom alle de som er fødte i Vos/Voss/Wos/Woss i 1865. Ingen som stemmer Men heller ikke Anne M Pedersdtr er å finne i den Tellingen.Nå har jeg funnet kopien som jeg har fra kirkeboka i Solum 1844. Og det ser ut som denne "Gardstuen" (eller noe slikt) var en egen gård. Jeg lurer på om noen kunne prøve å tyde, resten av det som står (har scanner) så vis noen har tid til det, så kan jeg sende en mail :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.