Gå til innhold
Arkivverket

[#7467] Finns det et Wos/Vos pg i Sverige?????

Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Turøy

Har fulgt denne debatten med interesse og vil komme med en mulig teori.Kan det tenkes at skriften til presten er feiltolket, eller at han har skrevet feil? Kan det tenkes at det står ”Hof pr.gjeld” og ikke ”Wos pr.gjeld”?Dersom håndskriften er utydelig kan bokstavene H og W forveksles. s og f var også ganske like.Dersom dette er tilfelle, så finnes det en kandidat i tellingen fra 1865 på gården Grønseth i Hof i Vestfold. Carl Johannesen f. 1815/16. Det ser ikke ut fra familieforholdene at han var gift i 1844 da denne Petter Carlsen var født.Dette er et skudd i blinde, men jeg ville studert kildene litt nøyere for å se om det kan være en fortolkningsfeil mellom Wos og Hof.MvhTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Magne - Kvaliteten var ikke så god på det du sendte. Jeg har to forslag og en kommentar: Forslag 1: Sjekk klokker boka !!!! Der kan det være tydeligere. Forslag 2. Skriv til Statsarkivet på Kongsberg - spør dem om hva det står skrevet på denne dåpsinnførselen - såvel i minesterialboka samt i klokkerboka - de har originalen - og erfarne lesere - svar får du på få dager - det er gratis - har selv gjort det flere ganger. Anbefales !!! Kommentar: For meg kan det se ut som om det står "opgav som barnefader husmandssønn Carl Johan uten ....... under Gården Stuen i Wos Prestegjeld" .... men dett er jeg langt fra sikker på. Det står en drøss med snåsnacks bak barnemoderen - forslår at du får noen "proffe" lesere i sving her....Men... har du tenkt på: Sannsynligvis var barnefaderen over alle hauger innen barnedåpen.... så vidt jeg veit bor du på Gulskogen.... i sin tid var jo det i Skoger.......om du var langt hjemmefra... og folk spurte hvor du kom fra.... ville du da sagt Gulskogen?? eller for letthets skyld..... Drammen....Kanskje barnefaderen har gjort det samme... han kom fra et sted ingen hadde hørt om.... men for letthets skyld sa han Voss.. det var det nærmeste stedet noen hadde hørt om..... kanskje han kommer fra et nabosogn til Voss??? Har du funnet ham i inn- eller utflyttingslistene for Solum?? Betalte han bidrag?? Gjorde lensmannen i Solum forsøk på å oppspore ham for at moren skulle få penger?? Vennlig hilsen Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Nei Jon, har ikke funnet han inflyttet til Solum. Men tenkte først å finne Petter Carlsen og Moren hans inflyttet til Eiker. som må være før 1860. For i 1861 blir Pet(t)er konfirmert, han bor da på Kolbræk Foreldrene er da: ....... Ungkarl Carl Johanneson af Vos og, Tjenestepige Anne Maria PedersdtrKan jeg da gå ut i fra at disse ikke ble gift med hverandre.??Skal sende et brev til statsarkivet på Kongsberg oxo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Jon og Magne -Denne vossa-gården, det kan ikke (med litt godvilje) tolkes som Styve(n) da? Kanskje med en påhengt "n".Mange gårder på Voss med det navnet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Magne - ut i fra konfirmasjonsinnførselen kan du trygt gå ut i fra at foreldrene ikke var gifte med hverandre når han konfirmerte seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei å hå alle sammen :) I dag har jeg fått svar fra Riksarkivet på Kongsberg.I kirkeboka stod det følgende: Petter, uekte sønn. av Moderen Anne Maria Pedersdtr Brændebakken under gaarden Lien i Øvre Foldahls annex til Lessøe. Oppgav som barnefar Ungkarl huusmandsønn Carl Johanneson under ???? i Voss pg.I klokkerboka sto det at moren var en omgaaende pike. og faren var Carl Johansen af Valders pg hvor hun foregav at have tient med ham.Hvordan skal jeg finne ut om han var fra Valders eller Voss?????Noen som vil fortelle meg åseen jeg skal komme meg bakover her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Og noen som kan fortelle meg hvor Valders ligger hen (evt i forhold til Woss) Kan ikke finne Valders i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Valders = Valdres, gjerne uttalt 'Vallærs' i enkelte dialekter. Geografisk plassering av Valdres i høve til Voss: På andre sida av fjellet, for å seia det litt enkelt. Finn deg eit godt Norges-kart/ein atlas så ser du det sjøl.Samkvemet- og handelen var hyppig god mellom bygdene på aust- og vestsida av Hardangervidda og Filefjellet fleire hundre år før det kom heilårsvegar og jarnbane. Bønder frå Hardanger, Voss og indre Sogn hadde mangt eit ærend i Øvre Telemark, Hallingdal, Hemsedal og Valdres - og sjølvsagt vice versa.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Valders = Valdres, gjerne uttalt 'Vallærs' i enkelte dialekter. Geografisk plassering av Valdres i høve til Voss: På andre sida av fjellet, for å seia det litt enkelt. Finn deg eit godt Norges-kart/ein atlas, så ser du det sjøl.Samkvemet- og handelen var hyppig mellom bygdene på aust- og vestsida av Hardangervidda og Filefjellet fleire hundre år før det kom heilårsvegar og jarnbane. Bønder frå Hardanger, Voss og indre Sogn hadde mangt eit ærend i Øvre Telemark, Hallingdal, Hemsedal og Valdres - og sjølvsagt vice versa.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Takk for opplysningene Terje.Vel har blant de utflytta fra Valdres funnet ei Anne Pedersdtr Lunde, 23 år, som reiste i 1844, står ikke hvor da, ikke tid på året heller. Men prestegjeldet står som Sør-Aurdal, vil det si der hun bodde/arbeidet eller var født, noen synspunkte?????For vis jeg skal ta det som alvårlig det som stod i klokkerboka at hun hadde tient i Valdres, så tror jeg dette er riktig (var ingen andre Anne Pedersdtr derfra) Var de nødt til å fortelle presten/lensmann hvor de skulle flytte hen ???Var ingen Carl Johansen, blant de utflyddete. fra 1816-1867Og hva betyr omgaaende pike ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Magne Omgående pige... ja, hun gikk vel rett og slett rundt i bygdene uten fast bosted eller uten fast tjeneste.... Jeg ville holdt en knapp på at lille Petter ble unnfanget i Valdres, der foreldrene tjente sammen, men at moren var fra Folldal og faren fra Voss. Nok om det..... jeg fant ut dette: Lesja - Ved reskript 13.1.1747 skulle Folldal betjenes alternativt av sokneprestene i Tynset og Lesja. Ved kgl. res. 25.7.1860 med virkning fra 1.1. 1861 ble annekssoknene Dovre og Øvre Follldal, samt gnr. 3-15 i Dovre fraskilt Lesja prestegjeld og opprettet som Dovre prestegjeld. Dette skulle jo da bety.. at din "omgående pige" kan være døpt på Tynset... og det finnes faktisk en gård i 1865 (I Folldal) Tynset som heter Brendebakken... .......dette er jo et spor om er verd å følge opp ! Den Peder Bergsvendsen som i 1865 tellinga bor på Brendebakken ble i følge mormonerdatabasen viet i 1845 til Siri Haagensdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har tatt en titt på døpte i Tynset og Lesja 1816-1826, og finner noen kandidater:Anne Pedersdtr. født 26.9.1825, døpt 2.10.1825 Tynset, foreldre Peder Embretsen og Anne Olsdtr.Anne Pedersdtr., døpt 30.7.1820, Lesja, foreldre Peder Samuelsen og Anne Olsdtr.Peder Pedersen og Anne Olsdtr. i Lesja døpte tre døtre Anne Pedersdtr. 13.9.1818, 9.9.1821 og 13.6.1824Anne Pedersdtr. døpt 1.8.1824, Lesja, foreldre Peder Andersen og Ragnild Hansdtr.Anne Pedersdtr. døpt 28.6.1818, Lesja, foreldre Peder Joensen og Marit Olsdtr.Anne Pedersdtr. f. 29.10.1817, døpt 13.11.1817, Tynset, foreldre Peder Larsen og Sigri Mortensdtr.Fant faktisk ingen Anne Maria i denne perioden! Går noen av navnene her igjen på etterkommerne kan jo det være et hint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Magne Dette var ikke så enkelt. Har forsøkt å lete i innflyttingslistene for Eiker i minesterialboka 1854-1860 - fotograferingen er så dårlig at det meste er fullstendig uleselig. Du må nok til Kongsberg for å lese i originalen som oppbevares der. Innflyttingslistene i klokkerboka 1832-1856 har dessverre også svært dårlig fotografering, så svært mange av årene er komplett uleselige. I årene 1856-1871 ser det ut til at klokkeren i Eiker ikke har ført ut- og innflyttingslister. Gjorde deretter et forsøk på å finne folka dine i utflyttingslistene på Eiker. Årene 1865-1868 er godt leselige - fant dem ikke der. Årene 1869-1877 er godt leselig -bortsett fra de 1-3 nederste innføringene på hver eneste side som er dårlig fotografert. Årene 1877-1882 er godt leselige. Fant dem ikke der. Holder muigheten åpen for at jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen !! Jeg lurer litt på om hun kan ha tatt Maria navnet senere eller var det ikke lov ??, slik at hun egentlig var døpt bare Anne.... Og vis jeg har funnet riktig Anne Pedersdtr som flyttet fra Valdres i 1844, så var jo hun 23 år da. Det vil vel si født rundt 1820/21, kommer vel an tid på æret hun reiste. Men vil det være mulig å finnet ut dato og måned hun reiste det året ?? eller...Men denne Vossakaren Carl Johansen må ha flyttet fra Voss tidligere enn 1837, for han hadde ikke gjotrtt det mellom 1837-1864. Kanskje han hadde flyttet sammen med familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Til Heidi. Nei ingen av navnene går igjen på barnene (tror jeg): Carl og Anne M fikk en sønn. PetterPetter og hans kone Else M fikk 4 barn 1.Marthe Andrine 2.Borgine (som kan være oppkalt etter Carl sin mor står det i noen ppirer her ???????) 3. et barn vi ikke vet hva heter 4. Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Drar frem denne gamle 'karen' her. Jeg har ikke funnet noe mer ut om disse 'taterene' her. Karl Johansen og Anne Marie Pedersdtr.Karl Johannesen er ikke funnet døpt i kirkebøkene for Voss 1805-1825. Er det noen som kjenner til andre kirkebøker fra det området oppi der som kan være akutelle ?. Jeg er ikke kjent der. Karl ser heller ikke ut til å være et vanlig Vossanavn Denne Karl som var en tid i Valdres også der han gjorde Anne M gravid, er ikke gift eller funnet død der oppe fra 1844-1865. Ei heller er han i utflyttningslistene derfra (det burde man kanskje heller ikke vente av tatere ?)Anne M Pedersdtr som i følge kirkeboka (Solum i Telemark) da hennes sønn Peter/Petter blir døpt, er hun oppgitt å være fra Brændebakken under gaarden Lien i Øvre Foldahls annex til Lessøe. Hun er ikke funnet i Lesja, Tynset eller Valdres som født, døpt eller konfirmert i perioden 1805-1844. Ikke utflyttet heller.Her er lenke til deres sønn i 1861 for Eiker LenkePeter ble vaksinert i 1859. Hva ble man vaksinert for i den alderen (trodde det var flest småbarn som ble det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.