Gå til innhold
Arkivverket

[#7469] NORDLAND. Ole Villumsen og Elen Pedersdatter

Gjest Håkon Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Andreassen

Jeg søker foreldre til Ole Villumsen(Williamsen), født 9/4-1826 antakelig på Hamarøy og foreldre til hans kone Elen Pedersdatter (Peersdatter)født i 1822 i Buksnes.Er det noen som har opplysninger om disse personene, så vennligst ta kontakt.MVH Håkon Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Hei! På Scandinavia Vital Record CD for Norway har jeg funnet en OLE ANDREAS WILLUMSEN, f. 9.april 1826 og døpt 21.mai 1826, Hamarøy. Foreldre er WILLUM OLSEN og MAETTA HANSDR. Når det gjelder Elen, så fant jeg ingen f. i Buksnes i 1822 (men, "alt" står selvsagt ikke på CD'n). Jeg fant imidlertid 4 Elen f. i 1822; 2 Skjerstad, 1 Hamarøy og 1 Folda. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willum Olsen 36 år og Maetta Hansdr 23 år ble gift 14.november 1825, Hamarøy. Jeg fant ingen Willum f. ca. 1789, men en Willum Olesen døpt 20.juli 1794, Hamarøy (foreldre Ole Christophersen og Anne Pedersdr), samt en Willum Olesen f. 29.juni 1786 og døpt 9.juli, Folda (foreldre Ole Hansen og Ane Olsdr). Det var de to som var nærmest i årstall. Jeg fant ingen Maetta f. ca. 1802. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Hei Karen ! Takk for opplysningene !Vedr O.Willumsen, stemmer dette med det som jeg har antatt ut i fra andre kilder,men ikke vært sikker.Når jeg søker i skifteprotokoller i Salten, finner jeg foreldrene Willum Olsen og Mette Handatter, og deres foreldre. Når det gjelder Elen, har jeg ingen spor.Ifølge 1865-tellingen er hun født i 1825 og ikke i 1822 som andre kilder hevder, så jeg kan ha gitt uriktige opplysninger. Igjen - takk for hjelpen !!Vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Er du helt sikker på at Elen er f. i Buksnes, eller er det andre "nærliggende områder" som kan være aktuelle? Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Hei igjen og takk for svar!! Jeg har sjekket dette igjen, og alle kilder sier at hun var født i Buksnes pr.gj. Ved søk i riksarkivet.no/mikrofilm/ viser det seg imidlertid at prestegården brant i 1899, og kirkebøkene tilbake til 1748 gikk tapt. Det er gjort rekonstruksjon av disse, men her kan det nok være huller. Klokkerbøkene er visstnok ikke tapt, så der kan vel være en mulihet for meg å finne ut av dette på Riksarkivet i Trondheim.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.