Gå til innhold
Arkivverket

[#7478] Kjenner noen Familien Waale -Sørlandet/Vestfold

Gjest J E Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest J E Haugland

Min tipp oldemor Else Cathrine Waale var født i Larvik i 1812 og ble i 1846 gift (i Larvik) med Malemester Tidemand Nilsen. Jeg sliter bl a med å finne Else Cathrines familie. I folketellingen 1801 finner jeg Isaach Waale. Han og hustruen har 8 barn, en av disse er sønnen Christian. Ut fra Familysearch kan det tyde på at Christian kan være faren til Else Cathrine. Kjenner noen til denne familien, og kan gi meg noen opplysninger om Waale slekten bakover fra min tippoldemor, tar også gjerne hjelp m h t min tipoldefar Tidemand Nilsen og hans familie.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ikke sikkert at du skal lete etter noen med etternavnet Waale i 1801-tellingen. Kanskje henspeiler Else Cathrines etternavn at hun var født på en gård som Hvål/Hvåle/Våle el.l. Slike gårder finnes både i Brunlanes (nå en del av Larvik kommune) og i Lardal nord for Larvik.Nord for Lardal ligger Sandsvær (nå en del av Kongsberg), og der var navnet Timand/Tidemand nokså mye brukt i forhold til andre steder rundt 1800. I 1801 finnes bl.a. en Timand Nielssen, 4 år. Kanskje flyttet han til Larvik og ble kjent med ei jente fra Lardal på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Takk skal du ha Kristian, men jeg tror nok navnet Waale er riktig. I oversikten på familsearch.så står Else Cathrines familie ført opp som Waale, sånn sett regner jeg med at dette er riktig, men hvem vet.Takk igjen.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg mener slett ikke at det er galt. Jeg ville bare antyde at det kan være lurt å sjekke bygdebøkene for disse gårdene. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Ifølge telefonkatalogen er 12 nålevende personer ved etternavn Wåle som bor i Vestfold. Etternavnet Waale ga langt fler treff, og en hovedvekt av disse bodde i sydfylket.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Gården Hvåla i Brunlanes ble skrevet Waale på 1700-tallet, og det er vel mest sannsynlig at navnet kommer fra denne gården. Det er mange eksempler fra at personer fra denne gården har brukt Waale som slektsnavn.I Knut Hougens Sandefjords historie er det i bind II fra 1932 omtalt en Waale-slekt på sidene 511-513. Det er etterkommerne til Isaach Christensen Waale, som først bodde i Larvik, men som kom til Sandefjord på 1780-tallet. Det er ikke uten videre enkelt å plassere Else Cathrine inn i denne Waale-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Takk skal du ha Torkel. Jeg vil sjekke Sandefjord historie boken. Hvis ikke noen kan skaffe meg en kopi av disse sidene uten at vi bryter noen lov.? Jeg tror at forholdet er som følger: Isaach Waale født 1749 har 8 barn med sin kone Helvig Kristine Lindberg. En av disse er sønnen Christian, født en gang mellom 1786-88. Else Cathrines far, iflg opplysninger fra fam i Canada, skal være født i samme tidsrom. Så jeg synes dette ser ut til å passe bra.Tidemand og Else Cathrine døper sin yngste sønn, Christian Emil, trolig oppkalt etter hennes far Christian. Er fortsatt åpen for flere innspill, og mere hjelp.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.